Document
النضج المهني وعلاقته بتوجيهات الوالدين لدى طلبة الصف العاشر الأساسي في سلطنة عمان.
Other titles
Vocational Maturity and its Relation to the Guidance of Parents for Tenth Grade Basic Education Students In Sultanate of Oman
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2009
Language
Arabic
Subject
English abstract
The study aimed at knowing the standard of vocational maturity and its relation to the parents' guidance for Tenth Grade Basic Education Students for a specimen of 392 boys and girls students; 223 boys and 169 girls.
To achieve the goal of the study, the Adapted Arabic version of Craits' measure, developed by Grawn ( 1986) was used. From the researcher's design, a survey was done for parents' directions. Evidences that both tools are Valid and Reliable was verified.
For answering the questions of the study, Arithmetic means and standard deviations were calculated to specify the vocational maturity and parents' directions. Person's correlation coefficient was used to know the correlation between vocational maturity and parents' directions. The researcher used (T) test to know the indications of differences in vocational maturity according to the two variables of social type and monthly income of the family. Analysis of Variance was used to know differences in vocational maturity according to the educational level of parents.
The findings showed that vocational maturity level of the specimen was medium, and the same is true also for parents' directions. There was a positive relation between vocational maturity and parents' directions.
The study also showed that there are statistical Significant differences for vocational maturity ascribed to social type variable for the side of girls, and for the monthly income of the family for families with higher income. No statistical Significant differences appeared for vocational maturity according to the two variables of the Educational level of fathers and TM mothers.
The findings were explained within the frames of theories and previous studies. A number of recommendations and suggestions for following studies were set.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مستوى النضج المهني وعلاقته بتوجيهات الوالدين لدى طلبة الصف العاشر الأساسي على عينة بلغت (392) طالباً وطالبة منهم ( 223 ) طالبا و ( 169 ) طالبة.
ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم مقياس ) كرايتس ( للنضج المهني الصورة المعربة والتي طورها جروان (1986) واستبانة توجيهات الوالدين من إعداد الباحثة وتم التأكد من دلالات صدق الأداتين وثباتهما وللإجابة عن أسئلة الدراسة تم حساب المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية لحساب مستوى النضج المهني وتوجيهات الوالدين واستخدام معامل ارتباط بيرسون لمعرفة العلاقة الارتباطية بين النضج المهني وتوجيهات الوالدين، ولمعرفة دلالات الفروق في النضج المهني تبعاً لمتغيري الجنس والدخل الشهري للأسرة أستخدم اختبار ( ت )، وتم استخدام تحليل التباين الأحادي لمعرفة الفروق في النضج المهني تبعاً للمستوى التعليمي للأب وللأم . وأشارت النتائج إلى أن مستوى النضج المهني لدى أفراد العينة متوسط وكذلك الحال في توجيهات الوالدين هو الآخر متوسط وأن هناك علاقة إيجابية وطردية بين النضج المهني وتوجيهات الوالدين، وأوضحت الدراسة أن هناك فروقاً دالة إحصائياً في النضج المهني تعزى لمتغير الجنس لصالح الإناث، ولمتغير الدخل الشهري للأسرة لصالح ذوي الدخل المرتفع، في حين لم تظهر فروق دالة إحصائياً في النضج المهني تبعاً لمتغيري المستوى التعليمي للأب و المستوى التعليمي للأم . وتم تفسير النتائج في ضوء الإطار النظري والدراسات السابقة، كما تم التوصل إلى عدد من التوصيات والمقترحات لدراسات مستقبلية .
ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم مقياس ) كرايتس ( للنضج المهني الصورة المعربة والتي طورها جروان (1986) واستبانة توجيهات الوالدين من إعداد الباحثة وتم التأكد من دلالات صدق الأداتين وثباتهما وللإجابة عن أسئلة الدراسة تم حساب المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية لحساب مستوى النضج المهني وتوجيهات الوالدين واستخدام معامل ارتباط بيرسون لمعرفة العلاقة الارتباطية بين النضج المهني وتوجيهات الوالدين، ولمعرفة دلالات الفروق في النضج المهني تبعاً لمتغيري الجنس والدخل الشهري للأسرة أستخدم اختبار ( ت )، وتم استخدام تحليل التباين الأحادي لمعرفة الفروق في النضج المهني تبعاً للمستوى التعليمي للأب وللأم . وأشارت النتائج إلى أن مستوى النضج المهني لدى أفراد العينة متوسط وكذلك الحال في توجيهات الوالدين هو الآخر متوسط وأن هناك علاقة إيجابية وطردية بين النضج المهني وتوجيهات الوالدين، وأوضحت الدراسة أن هناك فروقاً دالة إحصائياً في النضج المهني تعزى لمتغير الجنس لصالح الإناث، ولمتغير الدخل الشهري للأسرة لصالح ذوي الدخل المرتفع، في حين لم تظهر فروق دالة إحصائياً في النضج المهني تبعاً لمتغيري المستوى التعليمي للأب و المستوى التعليمي للأم . وتم تفسير النتائج في ضوء الإطار النظري والدراسات السابقة، كما تم التوصل إلى عدد من التوصيات والمقترحات لدراسات مستقبلية .
Category
Theses and Dissertations