Document

‫القوة الرياضية لدى طلبة الصف الثامن الاساسي في ضوء المعايير العالمية للرياضيات المدرسية :‏ ‏دراسة تشخيصية

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2009
Language
Arabic
English abstract
This study aims at defining the mathematical personality of learners of Basic Education Grade Eight through measurement of their abilities and skills in mathematical power in general and in accordance with each of its dimensions. This study is carried out within the framework of semester one Mathematics curricula of Grade Eight. The sample of the study is composed of 140 male students (54.9% of the sample) and 115 female students (45.1% of the sample). The researcher used a test in Mathematical power made of 12 multiple choice questions and 22 open-ended questions. Questions are divided into three categories represent mathematical communication, mathematical correlation and mathematical inference. The validity of the test was assured by using several approaches such as faith validity; arbitrators' validity, intrinsic validity and internal consistency. Consistency was also assured through running the test in two schools (male and female) to a group of students outside the sample. Then, consistency coefficient was calculated using the Cronbach's Alpha Reliability Coefficient whereas the consistency coefficient of the mathematical power test was (0.91) in general, (0.78) in mathematical communication, (0.80) in mathematical correlation and (0.76) in mathematical inference. The study resulted in: • Drop in students' performance in mathematical power in general and in accordance with the dimensions of mathematical processes. • There are statistical indicative differences at (a < 0,05) between averages of performance of the sample's members in the dimension of mathematical processes which are related to the gender variable. • There are statistical indicative differences at (a < 0,05) between averages of performance of the sample's members in the dimension of knowledge (concepts, procedures and problem solving). Based on these results, the study concluded with a number of recommendations that call to the adoption of a mathematical power culture by the educational community represented in curricula developers, supervisors, teachers and learners since it plays an important role in improving standards of learning mathematics among learners.
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى بيان الشخصبية الرياضية المتعلم في الصف الثامن الأساسي من خ لال قياس مستوى قدراته ومهاراته في القوة الرياضية بشكل عام وتبعا لكل بعد من أبعاد القوة الرياضية وذلك ضمن محتوى منهاج الرياضيات الفصل الدراسي الأول بالصف الثامن الأساسي في مدارس التعليم الأساسي، وتكونت عينة الدراسة من (۲۰۰۵) طالب وطالبة منهم (۱۶۰) طالب بنسبة ( % 54 ,9%) و (۱۱۰) طالبة بنسبة (40%) وقد استخدم الباحث في هذه الدراسة اختبارا في القوة الرياضية، حيث تكون الاختبار من (۱۲) سوال من نوع الاختيار من متعدد و (۲۲) سؤال مقالي، تم تقسيمها إلى ثلاثة أجزاء فرعية التواصل الرياضي ، الترابط الرياضي ، الأستدلال الرياضي، وتم التأكد من صدق الاختبار باستخدام عدة أساليب منها الصدق الظاهري أو صدق المحكمين، الصدق الذاتي ، الاتساق الداخلي، كما تم التأكد من الثبات عن طريق تطبيق الاختبار على مدرستين (ذكور، إناث) من خارج عينة الدراسة ومن ثم حساب معامل الثبات باستخدام معادلة ألفا كرونباخ حيث بلغ معامل ثبات اختبار القوة الرياضية بشكل عام (۰٫۹۱) بينما بلغ معامل ثبات اختبار التواصل الرياضي (۰٫۷۸) واختبار الترابط الرياضي (۰٫۸۰) واختبار الاستدلال الرياضي (۰٫۷۹) ، وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
• تدني مستوى أداء الطلبة في القوة الرياضية بشكل عام وتبعا لبعد العمليات الرياضية .
• توجد فروق دالة إحصائيا عند مستوی (ه (۰٫۰۰) بين متوسطات أداء أفراد عينة الدراسة في القوة الرياضية وفي بعد العمليات الرياضية تعزي لمتغير الجنس.
• توجد فروق دالة إحصائيا عند مستوى (ه <۰٫۰۰) بين متوسطات أداء أفراد عينة الدراسة في بعد المعرفة الرياضية المعرفة المفاهيمية ، المعرفة الإجرائية ، حل المشكلات
وبناء على النتائج التي تم التوصل إليها خلصت الدراسة إلى عدد من التوصيات تدعو إلى ضرورة تبني ثقافة القوة الرياضية من قبل الأسرة التربوية مخططي مناهج، مشرفين، معلمين، ومتعلمين لما لها من أهمية كبيرة في الرقي بمستويات المتعلمين بشكل عام
Category
Theses and Dissertations