Document

MARC Record ‫فاعلية تدريس الهندسة باستخدام برنامج الراسم الهندسي (Geometric sketchpad) على التفكير الهندسي و مهارات الرسم الهندسي لدى طلبة الصف الثامن الأساسي

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2012
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at identifying the effect of teaching geometry using Geometric Sketchpad Programme on geometric thinking and geometric drawing skills with grade eight basic education class students. The study sample consisted of (121) male and female students who were divided into two groups: the experimental group of (62) students who were taught the unit of Geometry using the Geometric Sketchpad Programme and the control group of (59) students who were taught the same unit using the traditional method. The equivalence of the two groups among the variables of the study was measured before the study was implemented. To measure the extent to which the programme was effective, the researcher designed three tools: an achievement test , a Geometric thinking test, and a Geometric drawing skills test. The validity was measured by agroup of validators. The reliability of the three tools was measured by applying them with a group of (30) female students of Grade 8 as an external sample. The results revealed that the reliability was (0.73, 0.82, 0.83) respectively; measured by Cornbach's Alpha. The researcher used the means, the standard deviations and the T- test to analyse the data. The study revealed that there were statistically significant difference at (a < 0.05) between the grades means of the control group and the experimental group in the post achievement test, the geometric thinking test and the geometric drawing skills test after studying the Geometry Unit in Grade Eight using the Geometric Sketchpad Programme favouring the experimental group. Based on the results, the study recommended using the Geometric Sketchpad in teaching geometry.
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة فاعلية تدريس الهندسة باستخدام برنامج الراسم الهندسي (Geometric Sketchpad) على التفكير الهندسي و مهارات الرسم الهندسي لدى طلبة الصف الثامن الأساسي. وتكونت عينة الدراسة من (۱۲۱) طالبا وطالبة، تم تقسيمها إلى مجموعتين الأولى تجريبية وبلغ عددها (۶۲) طالبا وطالبة درست وحدة الهندسة باستخدام برنامج الرسم الهندسي، والثانية مجموعة ضابطة بلغ عددها (59) طالبا وطالبة وتم تدريسها نفس الوحدة باستخدام الطريقة التقليدية، وتم التأكد من تكافؤ المجموعتين في المتغيرات التابعة للدراسة. وقام الباحث بتصميم ثلاث أدوات الدراسة، تكونت من اختبار في التحصيل واختبار في التفكير الهندسي واختبار في مهارات الرسم الهندسي. وقد تم التأكد من صدق الاختبارات الثلاثة بعرضها على مجموعة من المحكمين، كما تم التأكد من ثباتها عن طريق تطبيقها على (30) طالبة من طالبات الصف الثامن الأساسي من خارج عينة الدراسة، ومن ثم حساب معامل ثبات ألفا كرونباخ الذي بلغت قيمته ۰٫۷۳ ، ۰٫۸۲، ۸۳,. للاختبارات الثلاثة على الترتيب. ولتحليل البيانات استخدم الباحث المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، واختبارات" ( t - test)، وقد توصلت الدراسة إلى وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى - (a< ۰٫۰۵) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة الضابطة وطلاب المجموعة التجريبية في الاختبار التحصيلي البعدي واختبار التفكير الهندسي ومهارات الرسم الهندسي بعد دراستهم وحدة الهندسة في الصف الثامن الأساسي باستخدام برنامج الرسم الهندسي ولصالح المجموعة التجريبية، وعلى ضوء تلك النتائج أوصت الدراسة باستخدام برنامج الراسم الهندسي في تدريس الهندسة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject