Document
القيادة الموزعة وعلاقتها بالمناخ التنظيمي في مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي من وجهة نظر المعلمين بمحافظة الداخلية في سلطنة عُمان.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
The main objective of this study was to investigate distributed leadership practices and its relationship to organizational climate in Cycle Two Schools of Basic Education from teachers' perceptions in the Interior Governorate of the Sultanate of Oman. Three hundred and twenty-nine teachers (329) participated in the study. The survey method was conducted in which the researcher used Distributed Leadership Readiness Scale (DLRS) and Organizational Climate Index (OCI) as instruments for measuring distributed leader-ship and organizational climate respectively.
The main results of the study show that teachers' perceptions of distributed leader-ship practices were high in all four dimensions (vision; mission; and goals, school culture, shared responsibility, and leadership practices). In addition, there were no statistically significant differences in the perceptions of distributed leadership practices based on gender, academic qualifications, and years of experience in all dimensions. Moreover, the perceptions of organizational climate was positive and high in all three dimensions (the professional behaviour of teacher, learning achievement and community; and parents). Female teachers showed higher perceptions than their counterpart males in two of the three dimensions of organizational climate: professional behaviour of teachers and community and parents.
In the relationship, the results showed a positive correlation between distributed leadership and organizational climate at a moderate level (r=0.64, p≤0.05). In addition, the results indicated that all distributed leadership dimensions accounted for 43.9% of the vari-ance in organization climate. All dimensions of distributed, except vision, mission, and goals contributed significantly on the variance of organizational climate. The contribution of dimensions of distributed leadership to the variance of organizational climate was as follows: leadership practices contributed 31.9%, shared responsibility contributed 27.8% and school culture contributed 20.5%.
One of the most important recommendations of the study is to consider the possi-bility of framing distributed leadership practices according to a scientific methodology that helps to create a clear vision through which tasks are distributed.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى معرفة درجة ممارسة القيادة الموزعة وعلاقتها بمستوى المناخ التنظيمي في مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي من وجهة نظر المعلمين بمحافظة الداخلية في سلطنة عُمان، وتكونت عينة الدراسة من (329) معلما ومعلمة تم اختيارهم بطريقة عشوائية، واستخدمت الباحثة مقياس الاستعداد للقيادة الموزعة لقياس القيادة الموزعة (DLRS)، ومقياس المناخ التنظيمي (OCI) لقياس المناخ التنظيمي.
وبعد المعالجة الإحصائية للبيانات توصلت الدراسة للنتائج الآتية: أن درجة ممارسة القيادة الموزعة عالية، وبدرجة ممارسة عالية في جميع أبعادها الأربعة (الرؤية والرسالة والأهداف، الثقافة المدرسية، المسؤولية المشتركة، ممارسات القيادة)، وعدم وجود فروق دالة إحصائيا في تقديرات عينة الدراسة حول درجة ممارسة القيادة الموزعة تعزى لمتغيرات النوع والمؤهل العلمي وسنوات الخبرة في جميع الأبعاد، وتوصلت إلى أن واقع المناخ التنظيمي كان إيجابيا وبدرجة عالية في أبعاده الثلاثة (السلوك المهني للمعلم، التحصيل الدراسي، المجتمع المحلي وأولياء أمور الطلبة)، مع وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقديرات عينة الدراسة حول مستوى المناخ التنظيمي تبعا لمتغير النوع في بُعدي السلوك المهني للمعلم، وبُعد المجتمع المحلي وأولياء أمور الطلبة ولصالح الإناث، في حين لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في بُعد التحصيل الدراسي تعزى لمتغير النوع، مع عدم وجود فروق دالة إحصائيا في تقديرات عينة الدراسة حول مستوى المناخ التنظيمي تعزى لمتغيري المؤهل العلمي وسنوات الخبرة في جميع الأبعاد.
وأظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية طردية موجبة بين القيادة الموزعة والمناخ التنظيمي بدرجة متوسطة بلغت (0,64(، وأن القدرة التفسيرية لأبعاد القيادة الموزعة مجتمعة في التنبؤ بالمناخ التنظيمي بمدارس الحلقة الثانية في محافظة الداخلية في سلطنة عُمان بلغت (43,9%)، وأن جميع أبعاد القيادة الموزعة ما عدا بُعد الرؤية والرسالة والأهداف يمكن التنبؤ بها في زيادة مستوى المناخ التنظيمي بمدارس الحلقة الثانية في محافظة الداخلية في سلطنة عُمان، وجاء ترتيب أهمية أبعاد القيادة الموزعة للتنبؤ بالمناخ التنظيمي كالتالي: أولا بُعد ممارسات القيادة بقدرة تفسيرية بلغت (31,9%) يليها بُعد المسؤولية المشتركة بقدرة تفسيرية بلغت (27,8%)، وأخيرا بُعد الثقافة المدرسية بقدرة تفسيرية بلغت (20,5%)، ومن أهم توصيات الدراسة النظر في إمكانية تأطير ممارسات القيادة الموزعة وفق منهجية علمية تساعد على إيجاد رؤية واضحة المعالم من خلالها يتم توزيع المهام.
وبعد المعالجة الإحصائية للبيانات توصلت الدراسة للنتائج الآتية: أن درجة ممارسة القيادة الموزعة عالية، وبدرجة ممارسة عالية في جميع أبعادها الأربعة (الرؤية والرسالة والأهداف، الثقافة المدرسية، المسؤولية المشتركة، ممارسات القيادة)، وعدم وجود فروق دالة إحصائيا في تقديرات عينة الدراسة حول درجة ممارسة القيادة الموزعة تعزى لمتغيرات النوع والمؤهل العلمي وسنوات الخبرة في جميع الأبعاد، وتوصلت إلى أن واقع المناخ التنظيمي كان إيجابيا وبدرجة عالية في أبعاده الثلاثة (السلوك المهني للمعلم، التحصيل الدراسي، المجتمع المحلي وأولياء أمور الطلبة)، مع وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقديرات عينة الدراسة حول مستوى المناخ التنظيمي تبعا لمتغير النوع في بُعدي السلوك المهني للمعلم، وبُعد المجتمع المحلي وأولياء أمور الطلبة ولصالح الإناث، في حين لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في بُعد التحصيل الدراسي تعزى لمتغير النوع، مع عدم وجود فروق دالة إحصائيا في تقديرات عينة الدراسة حول مستوى المناخ التنظيمي تعزى لمتغيري المؤهل العلمي وسنوات الخبرة في جميع الأبعاد.
وأظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية طردية موجبة بين القيادة الموزعة والمناخ التنظيمي بدرجة متوسطة بلغت (0,64(، وأن القدرة التفسيرية لأبعاد القيادة الموزعة مجتمعة في التنبؤ بالمناخ التنظيمي بمدارس الحلقة الثانية في محافظة الداخلية في سلطنة عُمان بلغت (43,9%)، وأن جميع أبعاد القيادة الموزعة ما عدا بُعد الرؤية والرسالة والأهداف يمكن التنبؤ بها في زيادة مستوى المناخ التنظيمي بمدارس الحلقة الثانية في محافظة الداخلية في سلطنة عُمان، وجاء ترتيب أهمية أبعاد القيادة الموزعة للتنبؤ بالمناخ التنظيمي كالتالي: أولا بُعد ممارسات القيادة بقدرة تفسيرية بلغت (31,9%) يليها بُعد المسؤولية المشتركة بقدرة تفسيرية بلغت (27,8%)، وأخيرا بُعد الثقافة المدرسية بقدرة تفسيرية بلغت (20,5%)، ومن أهم توصيات الدراسة النظر في إمكانية تأطير ممارسات القيادة الموزعة وفق منهجية علمية تساعد على إيجاد رؤية واضحة المعالم من خلالها يتم توزيع المهام.
Category
Theses and Dissertations