Document

الرفاهية النفسية وعلاقتها بدافعية الإنجاز لدى طلبة كلية البريمي الجامعية.

Other titles
Psychological Well-being and its Relationship to Achievement Motivation among Buraimi University College students
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2023
Language
Arabic
English abstract
The study in hand aimed to know the relationship between the psychological well-being and achievement motivation among the students of Buraimi University College in the Sultanate of Oman. The study sample consisted of (182) students: (92) males and (90) females. The researcher used the psychological well-being scale prepared by Shend et al. (2013), and the scale of motivation achievement prepared by Othman & Shaheen (2014). The results found that the study sample enjoyed a high level of psychological well-being and achievement motivation. It, further, showed that there is a statistically significant correlation between psychological well-being and achievement motivation. However, the results did not report statistically significant differences in terms of the variables of gender, social status or specialization among the study sample pertaining to the level of psychological well-being. Besides, there are no statistically significant differences between male and female students with reference to the achievement motivation, while there are statistically significant differences for each of the social status and specializations variables. The study recommended the development of plans and strategies that help students in developing positive aspects as well as attaining achievement and success in the light of their emotional characteristics and achievement motivation.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين الرفاهية النفسية ودافعية الإنجاز لدى عينة من طلبة كلية البريمي الجامعية بسلطنة عُمان، والبالغ عددهم (182) طالبًا، منهم (92) من الذكور و(90) من الإناث، واستخدمت الباحثة مقياس الرفاهية النفسية لشند وآخرون (2013)، ومقياس دافعية الإنجاز لعثمان وشاهين (2014)، وأظهرت النتائج تمتع عينة الدراسة بمستوى مرتفع من الرفاهية النفسية ودافعية الإنجاز، وأوجدت بأن هناك علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين الرفاهية النفسية ودافعية الإنجاز، كما أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغيرات الجنس والحالة الاجتماعية والتخصص في مستوى الرفاهية النفسية لدى طلبة العينة، كما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الجنس في مستوى دافعية الإنجاز، بينما توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لكل من الحالة الاجتماعية والتخصص في مستوى دافعية الإنجاز.
وأوصت الدراسة بوضع خطط واستراتيجيات تساعد الطلبة على تنمية الجوانب الإيجابية وتحقيق الإنجاز والنجاح في ضوء ما لديهم من خصائص انفعالية ودافعية إنجاز.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
6
0
الفارسي، أحمد بن محمد بن علي.
جامعة نزوى
2020
Theses and Dissertations
6
0
المشرفي، محمد بن خميس بن سعيد.
جامعة الشرقية
2024
Theses and Dissertations
5
0
الكندية، جيهان بنت أحمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس
2024
Theses and Dissertations
13
0
الغملاسية، جوخة بنت علي محمد.
جامعة السلطان قابوس
2024