Document

الرَّفاه النفسي وعلاقتُه بالذكاء الانفعالي لدى طلبة جامعة الشرقية في سلطنة عُمان.

Source
رسالة ماجستير
Other titles
The relationship Between Psychological Well-being and Emotional Intelligence among A’Sharqiyah University Students in the Sultanate of Oman
Country
عمان
City
إبراء
Publisher
جامعة الشرقية
Gregorian
2024
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
This study aimed to investigate the relationship between psychological well-being and emotional intelligence among students at AL Sharqiyah University in the Sultanate of Oman. The study followed a descriptive correlational approach‌، involving a sample of 464 students from various academic disciplines. Two main scales were used for data collection: the Psychological Well-Being Scale‌، which consists of six dimensions (self-acceptance‌، positive relations with others‌، personal growth‌، purpose in life‌، environmental mastery‌، and autonomy)‌، and the Emotional Intelligence Scale‌، which measures four key areas (emotion perception‌، using emotions to facilitate thinking‌، understanding emotions‌، and managing emotions). The results revealed a positive، statistically significant correlation between psychological well-being and emotional intelligence، with students who exhibited higher levels of emotional intelligence also showing higher levels of psychological well-being. Additionally، the findings indicated statistically significant differences in psychological well-being based on gender، academic discipline، and GPA، with females، science majors، and students with higher GPAs scoring higher. As for emotional intelligence، significant differences were found in favor of females and students with higher GPAs. The study recommended enhancing academic and psychological programs that contribute to improving students' psychological well-being and emotional intelligence. It also suggested offering training programs and psychological support focused on developing these psychological and emotional aspects، especially during university education stages. Keywords:‌Psychological well-being‌، Emotional intelligence‌، A’Sharqiyah University Students
Origin
جامعة الشرقية
Arabic abstract
**هدفت هذه الدراسة إلى استقصاء العلاقة بين الرفاه النفسي والذكاء العاطفي لدى طلاب جامعة الشرقية في سلطنة عمان.**
اتبعت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي، وشملت عينة مكونة من 464 طالبًا وطالبة من مختلف التخصصات الأكاديمية. تم استخدام مقياسين رئيسيين لجمع البيانات: **مقياس الرفاه النفسي**، الذي يتكون من ستة أبعاد (القبول الذاتي، العلاقات الإيجابية مع الآخرين، النمو الشخصي، الهدف في الحياة، التحكم في البيئة، والاستقلالية)، و**مقياس الذكاء العاطفي**، الذي يقيس أربعة مجالات رئيسية (إدراك العواطف، استخدام العواطف لتسهيل التفكير، فهم العواطف، وإدارة العواطف).

**أظهرت النتائج ما يلي:**
- وجود علاقة إيجابية ذات دلالة إحصائية بين الرفاه النفسي والذكاء العاطفي، حيث أظهر الطلاب ذوو مستويات أعلى من الذكاء العاطفي مستويات أعلى من الرفاه النفسي.
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الرفاه النفسي بناءً على متغيرات الجنس، التخصص الأكاديمي، والمعدل التراكمي، وكانت النتائج لصالح الإناث، طلاب التخصصات العلمية، والطلاب ذوي المعدلات التراكمية الأعلى.
- بالنسبة للذكاء العاطفي، أظهرت النتائج فروقًا ذات دلالة إحصائية لصالح الإناث والطلاب ذوي المعدلات التراكمية الأعلى.

**أوصت الدراسة بما يلي:**
- تعزيز البرامج الأكاديمية والنفسية التي تسهم في تحسين الرفاه النفسي والذكاء العاطفي لدى الطلاب.
- تقديم برامج تدريبية ودعم نفسي يركز على تطوير هذه الجوانب النفسية والعاطفية، خاصةً خلال مراحل التعليم الجامعي.

**الكلمات المفتاحية:** الرفاه النفسي، الذكاء العاطفي، طلاب جامعة الشرقية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
6
0
زايد، كاشف نايف.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2023-12-01
Theses and Dissertations
23
4
الكيتانية، مها بنت صالح بن سليم.
جامعة السلطان قابوس
2024