Document
الصلابة النفسية وعلاقتها بالتوافق المهني لدى معلمي مرحلة التعليم ما بعد الأساسي بمحافظة جنوب الباطنة.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2016
Language
Arabic
Subject
English abstract
This study aimed to identify the psychological hardness and its relation with the professional consensus among post basic education teachers in the Governorate of South Al-Batinah in the Sultanate of Oman. The sample of the study consisted of 306 teachers; 178 males and 128 females. The sample were chosen based on the stratification random method. In order to achieve the aims of the study the descriptive correlational approach was used. The development of the psychological hardiness and professional consensus scales were designed by the researcher) on the study sample members after verifying their psychometric characteristics (honesty and stability).The study findings showed the following:
1- Psychological hardness level among post basic education teachers in the Governorate
of South Al-Batinah according to total sum of the scale was high. The average was 2.44.
2- Professional consensus among post basic education teachers in the Governorate of South Al-Batinah according to total sum of the scale was average. The average was 2.29
3- There is an extrusive statistically significant relation between psychological hardness level and professional consensus level among post basic education teachers in the Governorate of South Al-Batinah.
4-No statistically significant differences at the indication level (0.05 > a) for the psychological hardness level according to type.
5-No statistically significant differences at the indication level (0.05 > a) for the psychological hardness level according to major.
6-No statistically significant differences at the indication level (0.05 > a) for the psychological hardness level according to teaching experience.
7- There are statistically significant differences at the indication level (0.05 > a) for the professional consensus level according to type, for the females.
8- There are statistically significant differences at the indication level (0.05 > a) for the professional consensus level according to major, for applied sciences.
9- No statistically significant differences at the indication level (0.05 > a) for the professional consensus level according to teaching experience.
10- Psychological hardness helps in predicting professional consensus post basic education teachers in the Governorate of South Al-Batinah.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة التعرف على العلاقة بين الصلابة النفسية والتوافق المهني لدى معلمي مرحلة التعليم ما بعد الأساسي بمحافظة جنوب الباطنة بسلطنة عمان. تكونت عينة الدراسة من (306) معلم ومعلمة، منهم (178) ذكور، و (128) إناث، وقد أختيرت عينة الدراسة بالطريقة العشوائية الطبقية. ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي، وتطوير مقياسي الصلابة النفسية والتوافق المهني (إعداد الباحث على أفراد عينة الدراسة بعد التحقق من خصائصهما السيكومترية (الصدق والثبات). وقد أوضحت نتائج الدراسة ما يلي: 1. أن مستوى الصلابة النفسية لدى معلمي مرحلة التعليم ما بعد الأساسي في محافظة جنوب الباطنة بالنسبة للمجموع الكلي للمقياس كان عالية، حيث بلغ المتوسط الحسابي (2.44). 1. أن مستوى التوافق المهني لدى معلمي مرحلة التعليم ما بعد الأساسي في محافظة جنوب الباطنة بالنسبة للمجموع الكلي للمقياس كان متوسطة، حيث بلغ المتوسط الحسابي (2.29). 3. يوجد ارتباطأ طردية ودال إحصائية بين مستوى الصلابة النفسية ومستوى التوافق المهني لدى معلمي مرحلة التعليم ما بعد الأساسي في محافظة جنوب الباطنة. 4. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05 > a) لمستوى الصلابة النفسية تبعا لمتغير النوع. 5. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05 > a) لمستوى الصلابة النفسية تبعا لمتغير التخصص.
6. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05 > a) لمستوى الصلابة النفسية تبعا لمتغير سنوات الخبرة في مجال التدريس. 7. توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05 > a) لمستوى التوافق المهني تبعة المتغير النوع، ولصالح الإناث. 8. توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05 > a) لمستوى التوافق المهني تبعا المتغير التخصص، ولصالح العلوم التطبيقية. 9. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05 > a) لمستوى التوافق المهني تبعا لمتغير سنوات الخبرة في مجال التدريس. 10. أن الصلابة النفسية تسهم في التنبؤ بالتوافق المهني لدى معلمي مرحلة التعليم ما بعد الأساسي في محافظة جنوب الباطنة. الكلمات المفتاحية: الصلابة النفسية، التوافق المهني، مرحلة التعليم ما بعد الأساسي.
6. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05 > a) لمستوى الصلابة النفسية تبعا لمتغير سنوات الخبرة في مجال التدريس. 7. توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05 > a) لمستوى التوافق المهني تبعة المتغير النوع، ولصالح الإناث. 8. توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05 > a) لمستوى التوافق المهني تبعا المتغير التخصص، ولصالح العلوم التطبيقية. 9. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05 > a) لمستوى التوافق المهني تبعا لمتغير سنوات الخبرة في مجال التدريس. 10. أن الصلابة النفسية تسهم في التنبؤ بالتوافق المهني لدى معلمي مرحلة التعليم ما بعد الأساسي في محافظة جنوب الباطنة. الكلمات المفتاحية: الصلابة النفسية، التوافق المهني، مرحلة التعليم ما بعد الأساسي.
Category
Theses and Dissertations