Document
مستوى الإبداع الإداري لدى مديري مدارس التعليم ما بعد الأساسي في محافظة الداخلية بسلطنة عُمان وعلاقته بالدافعية المهنية للمعلمين.
Identifier
العبرية, راية بنت سيف (2022). مستوى الإبداع الإداري لدى مديري مدارس التعليم ما بعد الأساسي في محافظة الداخلية بسلطنة عُمان وعلاقته بالدافعية المهنية للمعلمين (رسالة ماجستير، جامعة نزوى، نزوى، عمان).
Other titles
The level of administrative creativity among the principals of post-basic education schools in the Governorate of Al Dakhiliyah, Sultanate of Oman
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2022
Language
Arabic
English abstract
The current study aimed to identify the level of administrative creativity among the principals of post-basic education schools in the Governorate of Al Dakhiliyah, Sultanate of Oman, and its relationship to the professional motivation of teachers. To achieve the objectives of the study, the descriptive correlative approach and the questionnaire was used as a tool for the study. A questionnaire consisting of (59) items was developed, divided into two parts, and applied to the study sample, of (274) post-basic education schools' teachers in Al Dakhiliyah Governorate, Sultanate of Oman.
Among the most important study's findings is the level of administrative creativity among the principals of post-basic education schools in the Governorate of Al Dakhiliyah, Sultanate of Oman from the teachers' point of view, was high. The study also revealed that there were no statistically significant differences in the study sample's individuals estimates of the level of administrative creativity among the principals of post-basic education schools in the Governorate of Al Dakhiliyah, Sultanate of Oman due to the study variables (educational qualification, years work experience), the presence of statistically significant differences attributed to the gender variable, in all fields of administrative creativity and for the benefit of females.
The findings of the study also revealed that the level of professional motivation among teachers at post-basic education schools in Al Dakhiliyah Governorate, Sultanate of Oman was high and also that there were statistically significant differences in the study sample's individuals estimates of the level of professional motivation among the principals of post-basic education schools in Al Dakhiliyah Governorate, Sultanate of Oman due to the study variables (gender, educational qualification, and years of work experience).
The study also revealed the existence of a direct correlation between the level of administrative creativity among the principals of post-basic education schools and the level of professional motivation among the teachers of such schools in Al Dakhiliyah Governorate, Sultanate of Oman.
In light of the study findings, a set of recommendations were provided, the most important of which are: The necessity of considering upon nomination for the position of school principal, choosing school principals who possess creative leadership skills and are distinguished by the traits of a creative personality, enrolling such individuals in courses and training programs that help adopt administrative creativity as an idea and an approach in their schools, granting sufficient authority to implement regulations, instructions and systems according to a purposeful and constructive vision, the need to pay more attention to the system of incentives and rewards for teachers, giving the utmost importance in order to increase their professional motivation, provide special courses and programs to develop the skills and capabilities of creative teachers, support them with enrichment programs that raise their creative abilities and develop them for the better.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مستوى الإبداع الإداري لدى مديري مدارس التعليم ما بعد الأساسي في محافظة الداخلية بسلطنة عُمان وعلاقته بالدافعية المهنية للمعلمين، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي، كما استخدمت الاستبانة أداة للدراسة. ومن ثم تم تطوير استبانة مكونة من (59) فقرة موزعة على جزأين، هما الإبداع الإداري والدافعية المهنية، حيث تطبقت على عينة بلغت (274) معلمًا ومعلمة في مدارس التعليم ما بعد الأساسي في محافظة الداخلية بسلطنة عُمان.
ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة ما يأتي: أن مستوى الإبداع الإداري لدى مديري مدارس التعليم ما بعد الأساسي في محافظة الداخلية بسلطنة عُمان من وجهة نظر المعلمين كانت بمستوى مرتفع، كما كشفت الدراسة عن عدم وجود فروق دالة إحصائيا في تقديرات أفراد عينة الدراسة لمستوى الإبداع الإداري لدى مديري مدارس التعليم ما بعد الأساسي في محافظة الداخلية بسلطنة عُمان تعزى لمتغيرات الدراسة (المؤهل العلمي، وسنوات الخبرة الوظيفية)، ووجود فروق دالة إحصائيا يعزى لمتغير الجنس، في جميع مجالات الإبداع الإداري ولصالح الإناث.
كما كشفت نتائج الدراسة أن مستوى الدافعية المهنية لدى المعلمين في مدارس التعليم ما بعد الأساسي في محافظة الداخلية بسلطنة عُمان كانت بمستوى مرتفع، كما كشفت عن عدم وجود فروق دالة إحصائيا في تقديرات أفراد عينة الدراسة لمستوى الدافعية المهنية لدى معلمي مدارس التعليم ما بعد الأساسي في محافظة الداخلية تعزى لمتغيرات الدراسة (الجنس، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة الوظيفية).
كما كشفت الدراسة عن وجود علاقة ارتباطية طردية بين مستوى الإبداع الإداري لدى مديري مدارس التعليم ما بعد الأساسي ومستوى الدافعية المهنية لدى معلمي تلك المدارس في محافظة الداخلية بسلطنة عُمان.
وفي ضوء نتائج الدراسة تم تقديم مجموعة من التوصيات من أهمها: ضرورة مراعاة عند الترشيح لوظيفة مدير مدرسة، اختيار مديري المدارس من المترشحين ممن يمتلكون مهارات قيادية إبداعية ويتميزون بسمات الشخصية المبدعة، وإلحاقهم بدورات وبرامج تدريبية تساعدهم على تبني الإبداع الإداري فكرا ومنهجا في مدارسهم، وإعطائهم الصلاحية الكافية في تنفيذ اللوائح والتعليمات والأنظمة وفق رؤية هادفة وبناءة، وضرورة الاهتمام أكثر بنظام الحوافز والمكافآت للمعلمين وإعطائه الأهمية القصوى من أجل زيادة دافعيتهم المهنية، وتنفيذ دورات وبرامج خاصة لتنمية مهارات وقدرات المعلمين المبدعين ودعمهم ببرامج إثرائية ترفع من قدراتهم الإبداعية وتطورها للأفضل.
ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة ما يأتي: أن مستوى الإبداع الإداري لدى مديري مدارس التعليم ما بعد الأساسي في محافظة الداخلية بسلطنة عُمان من وجهة نظر المعلمين كانت بمستوى مرتفع، كما كشفت الدراسة عن عدم وجود فروق دالة إحصائيا في تقديرات أفراد عينة الدراسة لمستوى الإبداع الإداري لدى مديري مدارس التعليم ما بعد الأساسي في محافظة الداخلية بسلطنة عُمان تعزى لمتغيرات الدراسة (المؤهل العلمي، وسنوات الخبرة الوظيفية)، ووجود فروق دالة إحصائيا يعزى لمتغير الجنس، في جميع مجالات الإبداع الإداري ولصالح الإناث.
كما كشفت نتائج الدراسة أن مستوى الدافعية المهنية لدى المعلمين في مدارس التعليم ما بعد الأساسي في محافظة الداخلية بسلطنة عُمان كانت بمستوى مرتفع، كما كشفت عن عدم وجود فروق دالة إحصائيا في تقديرات أفراد عينة الدراسة لمستوى الدافعية المهنية لدى معلمي مدارس التعليم ما بعد الأساسي في محافظة الداخلية تعزى لمتغيرات الدراسة (الجنس، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة الوظيفية).
كما كشفت الدراسة عن وجود علاقة ارتباطية طردية بين مستوى الإبداع الإداري لدى مديري مدارس التعليم ما بعد الأساسي ومستوى الدافعية المهنية لدى معلمي تلك المدارس في محافظة الداخلية بسلطنة عُمان.
وفي ضوء نتائج الدراسة تم تقديم مجموعة من التوصيات من أهمها: ضرورة مراعاة عند الترشيح لوظيفة مدير مدرسة، اختيار مديري المدارس من المترشحين ممن يمتلكون مهارات قيادية إبداعية ويتميزون بسمات الشخصية المبدعة، وإلحاقهم بدورات وبرامج تدريبية تساعدهم على تبني الإبداع الإداري فكرا ومنهجا في مدارسهم، وإعطائهم الصلاحية الكافية في تنفيذ اللوائح والتعليمات والأنظمة وفق رؤية هادفة وبناءة، وضرورة الاهتمام أكثر بنظام الحوافز والمكافآت للمعلمين وإعطائه الأهمية القصوى من أجل زيادة دافعيتهم المهنية، وتنفيذ دورات وبرامج خاصة لتنمية مهارات وقدرات المعلمين المبدعين ودعمهم ببرامج إثرائية ترفع من قدراتهم الإبداعية وتطورها للأفضل.
Category
Theses and Dissertations