Document

الصلابة النفسية وعلاقتها بجودة الحياة لدى طلبة الدراسات العليا في جامعة نزوى.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to identify the psychological hardness and its relation with the Quality of life among Postgraduate Students in Nizwa University. The sample of the study Consisted of 362 students; 199 meles and 163 females. The sample were Chosen based on the stratification random method. In order to achieve the aims of the study the descriptive correlational approach was used. The researcher used two tools: the psychological Hardiness scale prepared by (Mikhamar, 2006) and improved by (AL abdali,2012), and the quality of life scale prepared by (Mansi and Kazim, 2006). The study Findings show the following: 1. Psychological hardness level among Postgraduate Students in Nizwa University according to the total sum of the scale was high. 2. Quality of life level among Postgraduate Students in Nizwa University according to total sum of scale was middling. 3. No statistically significant difference at the indication level (0.05 > a) for the psychological hardness level according to Gender. 4. No statistically significant difference at the indication level (0.05 > a) for the psychological hardness level according to GPA. 5. There are statistically significant difference at the indication level (0.05 > a) for the quality of life level according to Gender, for females. 6. No statistically significant difference at the indication level (0.05 > a) for the quality of life level according to GPA. 7. There is an extrusive statistically significant relation between psychological hardness level and quality of life level among Postgraduate Students in Nizwa University. 8. Psychological hardness helps in predicting quality of life among Postgraduate Students in Nizwa University.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف إلى العلاقة بين الصلابة النفسية وجودة الحياة لدى طلبة الدراسات العليا في جامعة نزوى بسلطنة عمان. تكونت عينة الدراسة من (362) طالبا وطالبة، منهم (166) طالبا، و (163) طالبة، وقد اختيرت عينة الدراسة بالطريقة المقصودة. ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي، واستخدمت الباحثة مقياس الصلابة النفسية ومقياس جودة الحياة بعد التحقق من الصدق والثبات لكل منهما ومناسبتهما لأغراض الدراسة.
أظهرت نتائج الدراسة ما يلي: 1. إن مستوى الصلابة النفسية لدى طلبة الدراسات العليا كان عاليا. ۲. أن مستوى جودة الحياة لدى طلبة الدراسات العليا في جامعة نزوى كان متوسطا. ۳. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الصلابة النفسية لدى طلبة الدراسات العليا في الجامعة تعزي الى متغير النوع الاجتماعي. 4. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الصلابة النفسية لدى طلبة الدراسات العليا في الجامعة تعزى إلى متغير المعدل التراكمي. 5. وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى جودة الحياة لدى طلبة الدراسات العليا في الجامعة تعزي الى متغير النوع الاجتماعي. 6. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عن مستوى جودة الحياة لدى طلبة الدراسات العليا في الجامعة تعزى إلى متغير المعدل التراكمي ۷. وجود علاقة ارتباط بين درجة الصلابة النفسية ومستوى جودة الحياة ككل؛ إذ أن العلاقة الخطة بينهما موجبة ودالة احصائيا. ۸. تساهم الصلابة النفسية في التنبؤ بجودة الحياة لدى طلبة الدراسات العلي في جامعة نزوى.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
3
0
بول، فيليب.
جريدة عمان.
2023-12-21
Theses and Dissertations
1
0
الحضرمي, عيسى بن سالم بن محمد.
جامعة نزوى
2020