Document

قلق المستقبل وعلاقته بالصلابة النفسية لدى عينة من طلبة الصف الثاني عشر في مدارس التعليم ما بعد الأساسي بمحافظة مسقط.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to explore four important aspects. First, it aimed to explore the level spread ratio of each of future anxiety and the psychological hardiness of a sample of grade 12 students in Muscat Governorate and to discover the relationship between future anxiety and psychological hardiness. In addition, it aimed to find out if there are of statistically significant differences in future anxiety and psychological hardiness based on gender. Moreover, it aimed to discover the statistical significance of the case-study samples in future anxiety based on specialty (basic-applied). The population of this study consisted of 400 students of grade 12, 200 males and 200 females in Muscat governorate. The researcher employed a descriptive methodology approach in her study. To achieve the aims of the study, she applied two tools. First: future anxiety questions prepared by (Sabawi, 2007) and psychological hardness questions developed by (Mikhemer, 2002). The study concludes the following results: - 4% of the sample study has future anxiety and it is more in the males comparing to the females by 6%. - 93% of the study sample has psychological hardiness and it is more in the females comparing to males by 96% - There is a weak non-significant negative correlation that is among the degrees of future anxiety and its five fields and the psychological f hardness variable and its three dimensions. There are differences which are statistically significant at the (0.05) level due to the gender variable in all fields (psychological, economic and social) and in the questionnaire as a whole in favor of male students in each field while there are no statistically significant differences between males and females in the health and family fields. - There are statistically significant differences at the (0.05) level due to the social type variable in the dimensions of commitment, challenge and in measurement as whole in favor of the male students in these dimensions while there are no statistically significant differences between males and females in the control dimension. According to the results of this study and its discussion, the researcher recommends: 1. The need to focus on building counseling programs to raise the level of psychological hardiness to the grade 12 students. 2. The need to focus on preparing the counselling programs to raise awareness of what the future holds and can help students see their potential and how to face the future effectively.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن نسبة انتشار مستوى كل من قلق المستقبل والصلابة النفسية لدى عينة من طلبة الصف الثاني عشر في محافظة مسقط، والتعرف إلى العلاقة بين قلق المستقبل والصلابة النفسية كما هدفت إلى التعرف عما إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية في قلق المستقبل والصلابة النفسية تبعا لمتغير النوع الاجتماعي، والتعرف إلى دلالة الفروق الإحصائية لدى أفراد عينة الدراسة في قلق المستقبل تعزي لمتغير التخصص (بحتة - تطبيقية)، وتكونت عينة الدراسة من طلبة الصف الثاني
عشر في محافظة مسقط، والبالغ عددهم (400) طالب وطالبة حيث بلغ عدد الذكور (200) طالبا، وعدد الإناث (200) طالبة.
واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي في هذه الدراسة، ولتحقيق أغراض الدراسة قامت الباحثة بتطبيق أداتين: الأول مقياس قلق المستقبل من إعداد (السبعاوي، 2007)، والثاني مقياس الصلابة النفسية من إعداد (مخيمر، 2002)، وأظهرت الدراسة النتائج الأتية:
- نسبة (4%) من عينة الدراسة لديهم قلق للمستقبل وأن الذكور هم الأكثر شعورا بقلق المستقيل من الإناث بنسبة بلغت (6%). - نسبة (93%) من عينة الدراسة لديهم صلابة نفسية وأن الإناث هن الأكثر من لديهن صلابة نفسية من الذكور بنسبة بلغت (96%). - وجود علاقة ارتباطية ضعيفة سالبة وغير دالة احصائيا بين درجات قلق المستقبل ومجالاته الخمسة ودرجات متغير الصلابة النفسية وأبعاده الثلاثة.
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة أقل من (0.05) تعزي لمتغير الجنس في كل من المجالات النفسي، والاقتصادي، والاجتماعي) وفي المقياس ككل وذلك لصالح الطلبة الذكور في كل
منها، بينما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث في المجالين الأسري والصحي. - وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند (0.05) تعزي لمتغير الجنس في كل من أبعاد الالتزام والتحدي وفي المقياس ككل وذلك لصالح الطلبة الذكور في كل منها، بينما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث في بعد التحكم. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند (0.05) بين طلبة الصف الثاني عشر في متوسط قلق
المستقبل تعزي لمتغير التخصص في جميع أبعاد المقياس وفي المقياس ككل ما عدا المجال الاقتصادي، حيث توجد فروق بين طلبة الصف الثاني عشر في مستوى قلق المستقبل في هذا المجال تعزي للتخصص (بحتة، تطبيقية في اتجاه طلبة البحتة. وبناء على نتائج هذه الدراسة ومناقشتها توصي الباحثة:
1- ضرورة الاهتمام ببناء برامج ارشادية لرفع مستوى الصلابة النفسية لدى طلبة الصف الثاني عشر
۲. ضرورة الاهتمام بإعداد برامج ارشادية للتوعية بالمستقبل وما يمكن أن يحمله ومساعدة الطلبة على معرفة امكاناتهم وكيفية مواجهة المستقبل بفعالية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
0
الجابري, يحيى بن سالم بن سهيل.
جامعة نزوى.
2014
Theses and Dissertations
0
0
القرطوبية, ثريا بنت راشد بن عبدالله.
جامعة نزوى
2019
Theses and Dissertations
9
2
‫العبري،, عبد الله بن علي بن محمد‬
جامعة السلطان قابوس
2017
Theses and Dissertations
0
0
‫المعشني،, محمد بن أحمد بن محاد.‬
جامعة السلطان قابوس
2002