Document

أثر التمكين الإداري على تأهيل العنصر البشري في مؤسسات التعليم العالي بسبطنة عمان.

Source
رسالة ماجستير
Other titles
The impact of administrative empowerment on the qualification of the human element in higher education institutions in the Sultanate of Oman.
Country
عمان
City
إبراء
Publisher
جامعة الشرقية
Gregorian
2021
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The study aimed to know the impact of empowerment on the rehabilitation of the human element in institutions of higher education in the Sultanate of Oman. In order to achieve the goal of the study, the researcher distributed an electronic questionnaire to a random sample of the study population, which included two axes, the independent variable (administrative empowerment) and its dimensions (training, motivation, work teams, effective communication, trust) and the dependent variable (rehabilitation of the human element) and its dimensions ( The importance of knowledge, knowledge management) The study followed the descriptive analytical approach, and the study sample consisted of employees of higher education institutions (Sultan Qaboos University, University of Technology and Applied Sciences Nizwa, Ash Sharqiyah University, University of Nizwa) and their number was (300) male and female employees; The results of the study concluded that the level of administrative empowerment to qualify the human element in higher education institutions in the Sultanate of Oman was generally high, as well as high in the axes of work teams, motivation, communication, the importance of knowledge, and knowledge management; It also showed the existence of a statistically significant relationship at the level of significance (0.01) between administrative empowerment and the و qualification of the human element in higher education institutions in the Sultanate of Oman, and that the correlation coefficient between the axes of administrative empowerment and rehabilitation of the human element was positive and directly related. The study came out with the most important recommendations; Attention to the empowerment of human resources in various higher education institutions, with the application of all dimensions of empowerment, and the treatment of shortcomings, with the need for annual plans to implement the administrative empowerment mechanism, and to set standards by which these aspects are measured. And interest in rehabilitating the human element in terms of providing centers and sources of knowledge in institutions and equipping them with the latest technological aspects to search for knowledge. Keywords: administrative empowerment, human rehabilitation, higher education institutions, the Sultanate of Oman.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى معرفة أثر التمكين على تأهيل العنصر البشري في مؤسسات التعليم العالي بسلطنة
عمان، وشمل مجتمع الدراسة العاملين الإداريين في تلك المؤسسات بمختلف الأقسام في جامعات السلطان
قابوس الشرقية، جامعة التقنية والعلوم كلية نزوى التطبيقية، جامعة نزوى، وبغية تحقيق هدف الدراسة قام
الباحث بتوزيع استبانة الكترونية على عينة عشوائية من مجتمع الدراسة، حيث اشتملت على محورين المتغير
المستقل (التمكين الإداري) وأبعاده التدريب، التحفيز، فرق العمل الاتصال الفعال الثقة) والمتغير التابع (تأهيل
العنصر البشري وأبعاده (أهمية المعرفة، إدارة المعرفة انتهجت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وتكونت عينة
الدراسة من موظفي مؤسسات التعليم العالي (جامعة السلطان قابوس جامعة التقنية والعلوم التطبيقية بنزوى
جامعة الشرقية، جامعة نزوى) وبلغ عددهم 300 موظف وموظفة ؛ وقد خلصت نتائج الدراسة إلى أن مستوى
التمكين الإداري لتأهيل العنصر البشري في مؤسسات التعليم العالي بسلطنة عمـان جـاء عاليـا بـصـــورة إجمالية،
كما جاء عالياً أيضاً في محاور فرق العمل، والتحفيز والاتصال، وأهمية المعرفة، وإدارة المعرفة؛ كما أظهرت
وجود علاقة دالة احصائيا عند مستوى دلالة ( 0.01 ) بين التمكين الإداري وتأهيل العنصر البشري في
مؤسسات التعليم العالي بسلطنة عمان، وأن معامل الارتباط بين محاور التمكين الإداري وتأهيل العنصر
البشري كانت موجبة وذات علاقة طردية خرجت الدراسة بتوصيات أهمها الاهتمام بتمكين الموارد البشرية في
مختلف مؤسسات التعليم العالي، مع تطبيق جميع أبعاد التمكين، ومعالجة جوانب القصور، مع ضرورة وجود
خطط سنوية لتطبيق الية التمكين الإداري، ووضع مقاييس يتم من خلاله قياس تلك الجوانب. والاهتمام بتأهيل
العنصر البشري من حيث توفير مراكز ومصادر المعرفة في المؤسسات وتجهيزها بأحدث الجوانب التكنولوجية
للبحث عن المعرفة
الكلمات المفتاحية التمكين الإداري التأهيل البشري، مؤسسات التعليم العالي، سلطنة عمان
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
14
0
الأغبري, سامي بن يوسف بن سيف.
جامعة الشرقية
2023
Theses and Dissertations
2
0
الغماري, هلال بن سالم بن سليمان.
الكلية الحديثة للتجارة والعلوم.
2020