Document
التنافر الـمعرفي وعلاقته بسمات الشخصية لطلبة جامعة السلطان قابوس في سلطنة عُمان.
Identifier
اللواتية, غفران بنت أنيس بن موسى (2022). التنافر الـمعرفي وعلاقته بسمات الشخصية لطلبة جامعة السلطان قابوس في سلطنة عُمان (رسالة ماجستير، جامعة نزوى، نزوى، عمان).
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2022
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to identify the relationship between cognitive dissonance and personality traits for students at Sultan Qaboos University in the Governorate of Muscat. The sample of study consisted of (263) students, which included (105) male, and (158) female students. The researcher was use descriptive method using the cognitive dissonance scale (Chow & Cassel, 2000), and (Shawkat, 2016), and the list of the five big factors of personality (Costa & McCrae, 1992). The results revealed the existence of cognitive dissonance, and there were no significance differences due to gender and academic year of the cognitive dissonance level. Also, the results revealed that there were no significance differences in the average degrees of personality traits factors between the individuals sample according to the academic year. Moreover, the study revealed that cognitive dissonance could be predicted through personality traits factors of extraversion, agreeableness, conscientiousness.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى تعرف العلاقة بين التنافر المعرفي وسمات الشخصية لطلبة جامعة السلطان قابوس بمحافظة مسقط، بلغ عددهم (263) من طلبة برنامج البكالوريوس، منهم (105) طالبًا، و(158) طالبة. واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي مستخدمة مقياس التنافر المعرفي
(Chow & Cassel, 2000)، و(شوكت، 2016)، وقائمة العوامل الخمسة الكبرى للشخصية
(Costa & McCrae, 1992). وأظهرت نتائج الدراسة في وجود التنافر المعرفي بين أفراد الدراسة، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تُعزى للجنس والسنة الدراسية في مستوى التنافر المعرفي، وكذلك أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لمتوسط درجات
العوامل لسمات الشخصية لدى أفراد العينة بحسب السنة الدراسية. وأظهرت الدراسة بأنه يُمكن
التنبؤ بالتنافر المعرفي من خلال عوامل سمات الشخصية لكل من الانبساطية، والمقبولية، ويقظة الضمير.
(Chow & Cassel, 2000)، و(شوكت، 2016)، وقائمة العوامل الخمسة الكبرى للشخصية
(Costa & McCrae, 1992). وأظهرت نتائج الدراسة في وجود التنافر المعرفي بين أفراد الدراسة، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تُعزى للجنس والسنة الدراسية في مستوى التنافر المعرفي، وكذلك أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لمتوسط درجات
العوامل لسمات الشخصية لدى أفراد العينة بحسب السنة الدراسية. وأظهرت الدراسة بأنه يُمكن
التنبؤ بالتنافر المعرفي من خلال عوامل سمات الشخصية لكل من الانبساطية، والمقبولية، ويقظة الضمير.
Category
Theses and Dissertations