Document
المرونة المعرفية والعوامل الخمسة الكبرى للشخصية كمتغيرات منبئة بالتحصيل الأكاديمي لدى طلبة جامعة السلطان قابوس بسلطنة عمان.
Other titles
Cognitive flexibility and the big five factors of personality as predictive variables of academic achievement among students of Sultan Qaboos University in the Sultanate of Oman
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2023
Language
Arabic
Subject
English abstract
The current study aimed to identify the level of cognitive flexibility and the big five
personality factors of Sultan Qaboos University students and to identify the gender
differences in the three independent variables (cognitive flexibility, the big five
personality factors), and the possibility of predicting academic achievement through
cognitive flexibility and the big five personality factors. The study sample consisted
of 250 male and female students. The study tools were represented in the cognitive
flexibility scale (Dennis & Vander wall, 2009), which the researcher translated, and
the scale of the Arabic list of the, big five major factors of personality by Ahmed
Abdel Khaleq (2020). The arithmetic mean of the openness dimension was high,
while the arithmetic mean of the dimension of extraversion, acceptance and mastery
was medium, and in contrast, the arithmetic mean of the neuroticism dimension is at
a low level, and there are statistically significant differences between males and
females in the cognitive flexibility axis in the alternatives dimension in favor of
females, as for the axis of The big Five Personality Factors. The results indicate that
there are statistically significant differences between males and females in the
dimension of openness in favor of females, while there are no statistically significant
differences between males and females in the dimensions of extraversion,
neuroticism, acceptance and mastery, and the results indicate the possibility of
predicting academic achievement through the alternatives and mastery variable.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسةة الحالية إلى التعرف على مستوى المرونة المعرفية والعوامل الخمسة الكبرى للشخصة لدى طلبة جامعة السلطان قابوس والتعرف على الفروق بين الجنسين في المتغيرات المستقلة (المرونة المعرفية والعوامل الخمسة الكبرى للشخصية، وإمكانية التنبؤ بالتحصيل الاكاديمي من خلال المرونة المعرفية والعوامل الخمسة الكبرى للشخصية.
بلغت عينة الدراسة 250 طالب وطالبة. وتمثلت أدوات الدراسة في مقياس المرونة المعرفية
(2009 ,wall Vannder & Dennis(؛ (l والذي قامت الباحثة بترجمته، ومقياس القائمة العربية للعوامل الخمسة الكبرى للشخصية لأحمد عبد الخالق (2020) وأشارت نتائج الدراسة أن مستوى المرونة المعرفية لدى طلبة جامعة السلطان قابوس متوسط، وبالنسبة للعوامل الخمسة الكبرى للشخصية فكشفت نتائج الدراسة أن المتوسط الحسابى لبعد الانفتاحية مرتفع، بينما جاء المتوسط الحسابي لبعد الانبساطية والمقبولية ويقظة الضمير متوسط، وفي المقابل جاء المتوسط الحسابي لبعد العصابية بمستوى منخفض و إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والاناث في محور المرونة المعرفية في بعد البدائل لصالح الاناث أما بالنسبة لمحور العوامل الخمسة للشخصية، فتشير النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والاناث في بعد الانفتاحية لصالح الاناث.
بلغت عينة الدراسة 250 طالب وطالبة. وتمثلت أدوات الدراسة في مقياس المرونة المعرفية
(2009 ,wall Vannder & Dennis(؛ (l والذي قامت الباحثة بترجمته، ومقياس القائمة العربية للعوامل الخمسة الكبرى للشخصية لأحمد عبد الخالق (2020) وأشارت نتائج الدراسة أن مستوى المرونة المعرفية لدى طلبة جامعة السلطان قابوس متوسط، وبالنسبة للعوامل الخمسة الكبرى للشخصية فكشفت نتائج الدراسة أن المتوسط الحسابى لبعد الانفتاحية مرتفع، بينما جاء المتوسط الحسابي لبعد الانبساطية والمقبولية ويقظة الضمير متوسط، وفي المقابل جاء المتوسط الحسابي لبعد العصابية بمستوى منخفض و إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والاناث في محور المرونة المعرفية في بعد البدائل لصالح الاناث أما بالنسبة لمحور العوامل الخمسة للشخصية، فتشير النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والاناث في بعد الانفتاحية لصالح الاناث.
Category
Theses and Dissertations