Document
المرونة الأكاديمية وعلاقتها بالعبء المعرفي للتعلم لدى طلبة جامعة السلطان قابوس بسلطنة عمان.
Other titles
Academic Resilience and its Relationship to the Cognitive Load of Learning among Students of Sultan Qaboos University in the Sultanate of Oman
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2021
Language
Arabic
English abstract
The current study aimed to identify the relationship of academic resilience
with the cognitive load of learning among students of Sultan Qaboos
University in the Sultanate of Oman. To achieve this goal. the study sought
identifying the level of academic resilience. the cognitive load of learning.
and the nature of the relationship between academic resilience and the
cognitive load of learning. then explaining the differences attributed to the
variable of gender in both academic resilience and cognitive load. Thus.
the study revealed the contribution of academic resilience's dimensions in
predicting the cognitive load of learning. The sample of the study
consisted of (240) male and female students from the Faculty of Education
at Sultan Qaboos University. This study depended on the descriptive
correlative method. To achieve the study's objectives. the researcher used
Academic Resilience Scale and Cognitive load Scale. The suitability for
the Arab-Omani environment has been verified. The results showed a high
level for the study sample in the following aspects: Academic resilience
and the cognitive load of learning. The study also showed a significant
positive correlation between the overall score of academic resilience and
the overall score of the cognitive load of learning. There are also
significant differences between males and females in the overall score of
academic resilience and (perseverance) dimension in favor of the total
female population. The results showed no significant differences between
males and females in the dimensions of (emotional response. and
academic help-seeking). There are also significant differences between
males and females in the overall score of the cognitive load of learning
and the dimension of (Intrinsic Cognitive Load) in favor of the total female
population while showing no significant differences between males and
females in the dimensions of (extraneous cognitive load. germane
cognitive load. and academic help-seeking). Moreover. (Perseverance.
and academic help-seeking) contribute to predicting the cognitive load of
learning.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى تعرُّف علاقة المرونة الأكاديمية بالعبء المعرفي للتعلم لدى طلبة جامعة السلطان قابوس بسلطنة عمان، ولتحقيق هذا الهدف حاولت الدراسة التعرُّف على مستوى كلٍ من: المرونة الأكاديمية، والعبء المعرفي للتعلم، وتعرُّف طبيعة العلاقة بين المرونة الأكاديمية والعبء المعرفى للتعلم، ثم تفسير الفروق التي ترجع إلى متغير النوع الاجتماعي في كلٍّ من المرونة الأكاديمية والعبء المعرفي. ومن ثم الكشف عن إسهام أبعاد المرونة الأكاديمية في التنبؤ بالعبء المعرفي للتعلم. وتكونت عينة الدراسة من (240) طالبًا وطالبةً من طلبة كلية التربية بجامعة السلطان قابوس، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي الارتباطي. ولتحقيق أهداف الدراسة، قامت الباحثة باستخدام مقياس المرونة الأكاديمية لـ (Cassidy, 2016)، ومقياس العبء المعرفي لـ (الفيل، 2015)، وتمَّ التأكد من ملاءمتها البيئة العربية العُمانية. وأسفرت النتائج عن: ارتفاع مستوى عينة البحث في كلٍ من: المرونة الأكاديمية والعبء المعرفي للتعلم، وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيًّا بين الدرجة الكلية للمرونة الأكاديمية وبين الدرجة الكلية للعبء المعرفي للتعلم، وتوجد فروقٌ ذات دلالةٍ إحصائيةٍ بين الذكور والإناث في الدرجة الكلية للمرونة الأكاديمية وبعد (المثابرة) لصالح مجموع الإناث، ولا توجد فروقٌ ذات دلالةٍ إحصائيةٍ بين الذكور والإناث في بعدي (الاستجابة الانفعالية، وطلب العون الأكاديمي)، وتوجد فروقٌ ذات دلالةٍ إحصائيةٍ بين الذكور والإناث في الدرجة الكلية للعبء المعرفى للتعلم، وبعد (العبء الجوهري) لصالح مجموع الإناث، ولا توجد فروقٌ ذات دلالةٍ إحصائيةٍ بين الذكور والإناث في أبعاد (العبء الدخيل، العبء وثيق الصلة، وطلب العون الأكاديمي). وتسهم (المثابرة، والاستجابة الانفعالية) في التنبؤ بالعبء المعرفي للتعلم.
Category
Theses and Dissertations