Document
التقويم التكويني المعتمد على الذكاء الاصطناعي وأثره على التحصيل الدراسي لطالبات الصف الثامن و تصوراتهن حول بيئة التقويم الصفي في مادة العلوم في محافظة مسقط بسلطنة عمان.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
AI-Based formative assessment and its impact on the academic achievement of Eighth-Grade Female Students and their Perceptions of the Classroom Assessment environment in science in Muscat Governorate at the Sultanate of Oman
Country
عمان
City
مسقط
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2024
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
This study aimed to investigate the impact of AI-based formative assessment on
improving the academic achievement of eighth-grade female students in science and
their perceptions of the classroom assessment environment. The study employed a
quasi-experimental design with pre-test and post-test for a control group and an
experimental group. The sample consisted of 70 eighth-grade female students in
Muscat Governorate. An AI-based formative assessment was used for the experimental
group (n=34) for two units of the second semester, while the regular formative
assessment was used for the control group (n=36). To achieve the study's objectives,
two tools were used: first, a 15-item achievement test, whose psychometric properties
were verified through content validity, item analysis, and reliability using Cronbach's
alpha; second, a perceptions questionnaire about the classroom assessment
environment, adapted from Alkharusi (2011), which included two main domains:
learning-oriented assessment environment and performance-oriented assessment
environment, each containing 9 items. The psychometric properties of the
questionnaire were verified through content validity and reliability using Cronbach's
alpha. To test the study hypotheses, an independent samples t-test was used for the
achievement test, and multivariate analysis of variance was used for the perceptions
questionnaire. The results showed statistically significant differences in both academic
achievement and students' perceptions of the classroom assessment environment . For
the benefit of the experimental group. This indicates the positive impact of AI-based
formative assessment in raising the level of students' achievement in science, as well
as promoting an effective and stimulating classroom assessment environment for
students towards understanding and learning.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر التقويم التكويني المعتمد على الذكاء الاصطناعي في تحسين تحصيل طالبات الصف الثامن في مادة العلوم، وتصوراتهن حول بيئة التقويم الصفي. وقد اعتمدت الدراسة على المنهج شبه التجريبي ذي التصميم القبلي والبعدي لمجموعة ضابطة واحدة ، ومجموعة تجريبية واحدة. بلغت عينة الدراسة ُخدم في هذه الد ارسة تقويم تكويني معتمد على الذكاء 70 طالبة من طالبات الصف الثامن بمحافظة مسقط. است الاصطناعي للمجموعة التجريبية )ن= 34( لوحدتين دراسيتين من وحدات الفصل الدراسي الثاني، في حين ُخدم التقويم التكويني است العتيادي للمجموعة الضابطة )ن=36(. ولتحقيق أهداف الدراسة؛ تم استخدام أداتين، ن من أول: اختبار تحصيلي متكو 15 فقرة، وتم التحقق من خصائصه السكومترية من خالل صدق المحتوى، وتحليل المفردات، وحساب معامل الثبات باستخدام ألفا كرونباخ . ثانيا: استبانة التصورات حول بيئة التقويم الصفي، وقد تم استخدام استبانة من إعداد الخروصي )2011(، تضمنت محورين أساسيين: بيئة التقويم الموجهة نحو التعلم، وبيئة التقويم الموجهة نحو األداء. وتضمن كل محور ٩ فقرات، وتم التحقق من الخصائص السيكومترية من خالل التحقق من صدق المحتوى، وحساب معامل الثبات ألفا كرونباخ. وللتحقق من فرضيات الدراسة؛ تم استخدام اختبار "ت" للعينات المستقلة لالختبار التحصيلي، و تحليل التباين المتعدد لستبانة التصورات، وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دللة إحصائية في كل من التحصيل الد ارسي وتصو ارت الطالبات حول بيئة التقويم الصفي، لصالح المجموعة التجريبية وهذا يدل على األثر اإليجابي للتقويم التكويني المعتمد على الذكاء الاصطناعي في رفع مستوى تحصيل الطالبات في مادة العلوم، فضال عن أنه عزز بيئة تقويم صفي فعالة ومحفزة للطالبات نحو الفهم والتعلم.
Category
Theses and Dissertations