Document

‫الوعي المعلوماتي لدى طلبة البكالوريوس بجامعة السلطان قابوس :‏ ‏دراسة تقييمية باستخدام نموذج المهارات الست الكبرى

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2011
Language
Arabic
English abstract
The study aims to identify the current state of information literacy among the students of Sultan Qaboos University in their final year through using the Big6 model for solving information problems. The study also attempts to disclose the role of faculty and information specialists in the university for their contribution to the advancement of information literacy among students. The study utilizes Survey Approach, and used the questionnaire as a tool to collect data from undergraduate students of Sultan Qaboos University, enrolled in their final year for the academic year 2010/2011. Collected data from (550) valid questionnaires were processed using (SPSS). These questionnaires represented (21%) of the total (2649) enrolled students. Of which male students represented (42%) and female students represented (58%). The questionnaire validity was tested by giving it to (13) referees and internal consistency was calculated to (94%) through using Alpha Cronbach. The results indicated a consistent need to use the information by researched students at Sultan Qaboos University. The results also showed high rates of the availability of all information literacy skills. A positive influence from faculty members to increase the levels of information literacy among students was also revealed. In contrast, an acceptable lower level of the impact of information specialists in increasing information literacy skills among students is indicated by the results of the study. Nevertheless, the views of respondents coincided on the importance of information literacy for promoting diverse skills to deal with information. The results of the inferential statistical analysis indicated statistically significant differences in the skills of analysis and organization of information attributed to the college for applied science colleges. Statistically significant differences were also existence to gender variable in favor of females in the skills of 1. determining the need for information, 2. use the information, and 3. analyzing and organizing information. In light of these findings, the study proposed several recommendations, the most important of which is designing a program of information literacy to be supervised and executed through the collaboration of both faculty members and information specialists at SQU. The study also emphasized the need for further scientific research in the area of information literacy for the purpose of promoting and wide-spreading the importance of information literacy in the Omani academic environment of all levels.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع الوعي المعلوماتي لدى طلبة جامعة السلطان قابوس في سنتهم الدراسية الأخيرة من خلال استخدام نموذج المهارات الست الكبرى (The Big6 Skills) الحل المشكلات المعلوماتية، والكشف عن دور أعضاء هيئة التدريس واختصاصيي المعلومات بالجامعة في المساهمة في رفع درجة الوعي المعلوماتي لدى الطلبة.
اعتمدت الدراسة على المنهج المسحي (Survey Approach)، واستخدمت الاستبانة أداة لجمع البيانات من مجتمع الدراسة الذي شمل طلبة جامعة السلطان قابوس بسلطنة عمان في مرحلة البكالوريوس المقيدين في السنة الدراسية الأخيرة للعام الأكاديمي 2011 / 2010 . وتم إدخال البيانات ومعالجتها اعتمادا على (550) استبانة صالحة مثلت ما نسبته (21%) من المجتمع الكلي للدراسة البالغ عددهم (2649) طالبا وطالبة، حيث شكلت نسبة الطلاب (42%) ونسبة الطالبات (58%). وتم اختبار صدق الاستبانة من خلال عرضها على (13) محكما، وتم حساب معامل الاتساق الداخلي، باعتماد معامل ألفا كرونباخ (Alpha Cronbach) إذ بلغ (94%).
أوضحت النتائج وجود رغبة مستمرة لاستخدام المعلومات من قبل طلبة السنة الأخيرة لبرنامج البكالوريوس بجامعة السلطان قابوس المشمولين بالدراسة، وأشارت إلى امتلاكهم لجميع مهارات الوعي المعلوماتي بمعدلات مرتفعة، وكشفت الدراسة عن وجود تأثير إيجابي لأعضاء هيئة التدريس في رفع مستوى مهارات الوعي المعلوماتي لدى الطلبة، كما كشفت عن وجود تأثير مقبول بمستويات غير مرتفعة لاختصاصيي المعلومات في رفع مهارات الوعي المعلوماتي لدى الطلبة، في حين توافقت آراء المشمولين بالبحث حول أهمية الوعي المعلوماتي في تعزيز المهارات المتنوعة للتعامل مع المعلومات.
وأشارت نتائج الاختبارات الإحصائية الاستدلالية عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مهارات تحليل وتنظيم المعلومات تعزي لمتغير الكلية لصالح الكليات العلمية، وكذلك وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير النوع لصالح الإناث في مهارة تحديد الحاجة إلى المعلومات، ومهارة استخدام المعلومات، ومهارة تحليل وتنظيم المعلومات.
في ضوء هذه النتائج، خلصت الدراسة إلى عدة توصيات، أهمها تصمیم برنامج وعي معلوماتي يشرف على تطويره وتنفيذه فريق تعاوني يضم مجموعة من أعضاء هيئة التدريس واختصاصيي المعلومات بجامعة السلطان قابوس، وأوصت الدراسة أيضا إلى ضرورة تنفيذ مزيد من الأبحاث العلمية في مجال الوعي المعلوماتي لغرض تعزيز أهمية الوعي المعلوماتي في البيئة الأكاديمية العمانية بمختلف مستوياتها.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
2
1
الحجرية, هند بنت علي بن حمدان.
جامعة السلطان قابوس
2015
Theses and Dissertations
2
0
‫المشيفري،, هلال بن سالم بن سعيد.‬
جامعة السلطان قابوس
2013
Theses and Dissertations
0
0
الحبسية, ريا بنت حمد بن محمد.
جامعة السلطان قابوس
2013