Document

اليقظة الإستراتيجية وعلاقتها بإدارة المخاطر في وزارة التربية والتعليم في سلطنة عمان.

Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2020
Language
Arabic
English abstract
The study aims to determine the degree of availability of strategic vigilance indicators, and risk management practices in the Ministry of Education in the Sultanate of Oman. It also aims to study the relationship between strategic vigilance indicators and risk management practices. A descriptive approach is used, and a quantitative method was utilized through a questionnaire consisting of two sections; strategic vigilance indicators section which includes four dimensions: technological vigilance, competitive vigilance, environmental vigilance, and organizational vigilance, and risk management practices section which includes four dimensions: identification and analysis, assessment, response and treatment, and follow up and improvement. Data was collected from all population members and it was gathered from a total of 367 concerned employees in the Ministry of Education working in three categories: senior management positions, executive management positions, consulting and technical positions. The study results show that there is an average level of availability of the strategic vigilance indicators and risk management practices in the Ministry of Education. The results also show that there is a positive, strong, and direct correlation between strategic vigilance indicators and risk management practices.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة توافر مؤشرات اليقظة الاستراتيجية، ودرجة توافر ممارسات إدارة المخاطر في وزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان، كما هدفت الدراسة إلى الكشف عن العلاقة بين مؤشرات اليقظة الاستراتيجية وممارسات إدارة المخاطر.
ولتحقيق أهداف الدراسة؛ تم استخدام المنهج الوصفي بصيغته الكمية من خلال تطبيق استبانة مكونة من محورين؛ محور مؤشرات اليقظة الاستراتيجية موزعة في أربعة أبعاد وهي: بُعد اليقظة التكنولوجية، وبُعد اليقظة التنافسية، وبُعد اليقظة البيئية، وبُعد اليقظة التنظيمية، ومحور ممارسات إدارة المخاطر ويضم أربعة أبعاد وهي: بُعد التحديد والتحليل، وبُعد التقييم، وبُعد الاستجابة والمعالجة، وبُعد المتابعة والتحسين.
وقد تم تطبيق أداة الدراسة على جميع أفراد المجتمع حيث بلغ العدد الفعلي للمستجيبين 367 فرداً من المعنيين بديوان عام وزارة التربية والتعليم في ثلاث فئات وظيفية وهي: فئة الوظائف الإدارية العُليا، وفئة الوظائف الإدارية التنفيذية، وفئة الوظائف الاستشارية والفنية.
وقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أهمها: أن مؤشرات اليقظة الاستراتيجية، وممارسات إدارة المخاطر تتوافر بدرجة متوسطة في ديوان عام وزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان، كما أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباط موجبة وقوية وطردية بين مؤشرات اليقظة الاستراتيجية وممارسات إدارة المخاطر، مما يعني أنه كلما زادت درجة توافر مؤشرات اليقظة الاستراتيجية زادت درجة ممارسات إدارة المخاطر بالوزا
Category
Theses and Dissertations

Author's Work

Theses and Dissertations
2
0
الجردانية, هيفاء بنت علي بن عبد الله.
جامعة السلطان قابوس.
2020

Same Subject

Theses and Dissertations
6
1
الشكيلي، شبيب بن عبدالله بن سالم
جامعة الشرقية
2022
Theses and Dissertations
2
0
الجردانية, هيفاء بنت علي بن عبد الله.
جامعة السلطان قابوس.
2020