Document

أساليب التنشئة الأسرية وعلاقتها بالمرونة النفسية لدى طلبة التعليم ما بعد الأساسي بمحافظة الظاهرة في سلطنة عمان.

Other titles
Family upbringing styles and their relationship to psychological resilience among post-basic education students in Al-Dhahirah Governorate in the Sultanate of Oman.
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2023
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to identify the nature of the relationship between family upbringing methods and psychological resilience, from the point of view of post-basic education students (eleventh-twelfth grades) in Al-Dhahirah Governorate in the Sultanate of Oman during the academic year (2022/2023 AD), where the study sample consisted of ( 300) male and female students from post-basic education students in the schools of the states of Al-Dhahirah Governorate (Wilayat Ibri - Dhank - Yanqul) of whom (167) male students and (133) female students were selected. Objectives of the study: Two scales were applied: the first is a measure of family upbringing methods, and the second is a measure of psychological resilience. Family upbringing is common as perceived by students of post-primary education, and it was found that the level of psychological resilience is very high among students of post-primary education, and there are no statistically significant differences between the methods of family upbringing due to the variable (sex), and there is no difference It is statistically significant in psychological resilience due to the variable (sex), and there is a statistically significant contribution of family upbringing methods to the level of psychological resilience. Student and family counseling through seminars and lectures.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على طبيعة العلاقة بين أساليب التنشئة الأسرية والمرونة النفسية، من وجهة نظر طلبة التعليم ما بعد الأساسي (الصفين الحادي عشر- الثاني عشر) بمحافظة الظاهرة في سلطنة عمان خلال العام الدراسي(2022/2023م)، حيث تكونت عينة الدراسة من (300) طالبا وطالبة، من طلبة التعليم ما بعد الأساسي بمدارس ولايات محافظة الظاهرة (ولاية عبري – ولاية ضنك – ولاية ينقل) منهم (167) طالبا، و(133) طالبة، وقد اختيرت عينة الدراسة الأساسية بطريقة العينة المتوفرة (المتاحة)،ولتحقيق أغراض الدراسة تم تطبيق مقياسين: الأول مقياس أساليب التنشئة الأسرية، والثاني مقياس المرونة النفسية، وأظهرت النتائج وجود علاقة دالة إحصائيا بين أساليب التنشئة الأسرية كما يدركها طلبة التعليم ما بعد الأساسي ومستوى المرونة النفسية لديهم، كما ظهر أن أسلوب التقبل يليه الاستقلال ثم الديموقراطية أكثر أساليب التنشئة الأسرية شيوعا كما يدركها طلبة التعليم ما بعد الأساسي، وتبين أن مستوى المرونة النفسية مرتفعة جدا لدى طلبة التعليم ما بعد الأساسي ، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أساليب التنشئة الأسرية تعزى لمتغير(الجنس)، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في المرونة النفسية تعزى لمتغير(الجنس)، ووجود مساهمة لأساليب التنشئة الأسرية في مستوى المرونة النفسية ذو دلالة إحصائية، وأوصت الدراسة بأهمية اعداد برامج إرشادية وورش تدريبية في توعية الآباء والأبناء بأساليب التنشئة الأسرية الهامة، والاهتمام بالمرونة النفسية وتدريب العاملين في مجال الارشاد الطلابي والأسري عن طريق الندوات والمحاضرات .
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
7
1
الهدابية، أمل بنت محمد.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2024-08-01
Journal articles
7
0
البوسعيدية، عبير.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2024-08-01
Journal articles
10
0
عتيق، زينب جابر.
كلية الآداب والعلوم الاجتماعية، جامعة السلطان قابوس.
2024-12-01