Document
أساليب مواجهة الضغوط النفسية وعلاقتها بقلق الاختبار لدى طلبة الصف الحادي عشر في محافظة الداخلية.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
Methods of Coping with Psychological Stress and Its Relationship to Test`s Anxiety Among Eleven Grade Students in A Dakhiliyah Governorate.
Country
عمان.
City
نزوى
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2023
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The current study aimed to identify the relationship between methods of coping with psychological stress and test anxiety among eleventh grade students in Al Dakhiliyah Governorate at Sultanate of Oman. The study sample consists of (299) respondents .The method of selection of sample was by using available sample. Current study use two measurement, The first one was Scale of Coping with Psychological Stress written by Abdullah(2014) and the second one was Test`s Anxiety written by Abu Azab(2008).
The results showed that All methods of coping with psychological stress were high among eleventh grade students, except method of seeking social support it com as moderate degree , They are as follows : method of converting to religion, the positive thinking method, the effective confrontation method, the planning method, the ineffective confrontation method, the focusing method on emotions, the denial method, the method of seeking social support.
Also The study found that the level of test anxiety among eleventh grade students was average. There is a direct correlation between the methods of coping with psychological pressures, which are: the effective confrontation method, the planning method, the method of seeking social support, and the positive thinking method, and the level of test anxiety.
There are also statistically significant differences between the average scores of males and females on the scale of methods of coping with psychological pressures in favor of males in the following methods: the method of seeking social support, the method of positive rethinking, the method of converting to religion, and the method of denial. There are statistically significant differences between the average scores of males and females on the test anxiety scale in favor of females in the following aspects: the physical and social aspects.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين أساليب مواجهة الضغوط النفسية وقلق الاختبار لدى طلبة الصف الحادي عشر في محافظة الداخلية بسلطنة عمان من حولي، تكونت عينة الدراسة من (299) طالب وطالبة من طلبة الصف الحادي عشر تم اختيار العينة بالطريقة المتيسرة، وتم تطبيق مقياس أساليب مواجهة الضغوط النفسية ومقياس قلق الاختبار ، وقد توصلت الدراسة إلى أن جميع أساليب مواجهة الضغوط النفسية جاءت مرتفعة لدى طلبة الصف الحادي عشر ما عدا أسلوب السعي نحو المساندة الاجتماعية ،إذا جاء بدرجة متوسطة وهي على النحو الآتي :أسلوب التحول إلى الدين ،أسلوب التفكير الإيجابي ،أسلوب المواجهة الفعالة ،أسلوب التخطيط، أسلوب المواجهة غير الفعالة ،أسلوب التركيز على الانفعالات ،أسلوب الإنكار، أسلوب السعي نحو المساندة الاجتماعية . وتوصلت الدراسة إلى أن مستوى قلق الاختبار لدى طلبة الصف الحادي عشر كان متوسطا ،كما توجد علاقة موجبة بين أساليب مواجهة الضغوط النفسية المتمثلة في : أسلوب التحول إلى الدين ،وأسلوب التركيز على الانفعالات ،أسلوب الانكار ،أسلوب المواجهة غير فعالة وبين مستوى قلق الاختبار، كما توجد فروق ذات دالة إحصائية بين متوسطي درجات الذكور والإناث على مقياس أساليب مواجهة الضغوط النفسية لصالح الذكور في الأساليب الآتية: أسلوب السعي نحو المساندة الاجتماعية ، أسلوب إعادة التفكير الإيجابي، أسلوب التحول إلى الدين ، أسلوب الإنكار، و توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات الذكور والأناث على مقياس قلق الاختبار لصالح الأناث في الجوانب التالية : الجانب الاجتماعي والجسمي.
Category
Theses and Dissertations