Document
أسباب السلوك العدواني للطلاب تجاه المعلمين من وجهة نظر الهيئة التدريسية بمدارس جنوب الباطنة في ضوء بعض المتغيرات.
Identifier
الكندي, محمد بن سعيد بن محمد (2011). أسباب السلوك العدواني للطلاب تجاه المعلمين من وجهة نظر الهيئة التدريسية بمدارس جنوب الباطنة في ضوء بعض المتغيرات (رسالة ماجستير، جامعة نزوى، نزوى، عمان).
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2011
Language
Arabic
Subject
English abstract
The present study aims at' knowing the reasons of student's aggressive
behavior towards the teachers from the teaching staff views in the Batinah
South schools in light of some variables. The independent variables are the
gender, teaching experience, functional so-called and the teaching
qualifications .Whereas the dependent variable is the reasons of, aggressive
behavior of students towards teachers. The researcher dragged a random
sample that represent (6%) of the total number of teaching staff for six schools
from both sexes from the districts willayets (Nakhal, Wadi al Mawil and Barka).
The sample number reached(313) from teaching staff.
For the study purpose, the researcher designed a measuring instrument which
is a questionnaire (consisted of 48 phrases) that is divided into (4) main pivots
which are:
Family nurturing, the schools organizational board and the role of school
administration, the teacher's personality, Mass Media and the modern
communication medium, depending on the Likart's five dimensions scale .The
validity and reliability was checked.
The finding of this study revealed that the phrases (9) obtained the highest means with a bigger(4.49) and the existence of statistically significance
differences in students aggressive behavior towards teachers from the teachers
staff views to the gender variable, the existence of statistically significance
differences in students aggressive behavior towards teachers from the teachers
staff views to the teaching experience variable.
Results also showed that there were not statistically significance differences in
student's aggressive behavior towards teachers from the teaching staff views
attributed to functional so-called and the teaching qualifications.
The results were discussed and the suitable recommendations were taken.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى معرفة أسباب السلوك العدواني للطلاب تجاه المعلمين من وجهة نظر الهيئة التدريسية بمدارس جنوب الباطنة في ضوء بعض المتغيرات والمتغيرات المستقلة هي الجنس والخبرة التدريسية والمسمى الوظيفي والمؤهل الدراسي، أما المتغير التابع فهو أسباب السلوك العدواني للطلاب تجاه المعلمين، وقد سحب الباحث عينة عشوائية هي عبارة عن (6%) من مجموع أعضاء الهيئة التدريسية لست مدارس من الجنسين من ولايات محافظة ) نخل وبركاء ووادي المعاول، حيث كان عدد أفراد العينة (313) من أعضاء الهيئة التدريسية. ولغرض الدراسة قام الباحث بتصميم مقياس، وهو عبارة عن استبيان مكوّن من (48) عبارة، مقسم إلى أربعة محاور رئيسة هي: التنشئة الأسرية واللائحة التنظيمية ودور الكوادر الإدارية بالمدرسة وشخصية المعلم ووسائل الإعلام ووسائط الاتصال الحديثة معتمدا في الإجابات على مقياس (ليكرت) خماسي الأبعاد، وتم التحقق من صدق وثبات المقياس.
وقد أظهرت النتائج أن العبارة (9) حصلت على أعلى متوسط حسابي بنسبة (4,49)، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية للسلوك العدواني للطلاب تجاه المعلمين من وجهة نظر أعضاء الهيئة التدريسية تعزى لمتغير الجنس، وعلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في السلوك العدواني تجاه المعلمين من وجهة نظر أعضاء الهيئة التدريسية تعزى لمتغير الخبرة التدريسية، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في السلوك العدواني تجاه المعلمين من وجهة نظر أعضاء الهيئة التدريسية تعزى لمتغير المسمى الوظيفي، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في السلوك العدواني تجاه المعلمين من وجهة نظر أعضاء الهيئة التدريسية تعزى لمتغير المؤهل الدراسي. وتم مناقشة النتائج واتخاذ التوصيات المناسبة.
وقد أظهرت النتائج أن العبارة (9) حصلت على أعلى متوسط حسابي بنسبة (4,49)، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية للسلوك العدواني للطلاب تجاه المعلمين من وجهة نظر أعضاء الهيئة التدريسية تعزى لمتغير الجنس، وعلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في السلوك العدواني تجاه المعلمين من وجهة نظر أعضاء الهيئة التدريسية تعزى لمتغير الخبرة التدريسية، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في السلوك العدواني تجاه المعلمين من وجهة نظر أعضاء الهيئة التدريسية تعزى لمتغير المسمى الوظيفي، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في السلوك العدواني تجاه المعلمين من وجهة نظر أعضاء الهيئة التدريسية تعزى لمتغير المؤهل الدراسي. وتم مناقشة النتائج واتخاذ التوصيات المناسبة.
Category
Theses and Dissertations