Document
درجة توافر كفايات تكنولوجيا المعلومات و الاتّصالات لدى معلّمي الدّراسات الاجتماعيّة بمرحلة التعليم ما بعد الأساسيّ بسلطنة عمان
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2013
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to reveal the degree of availability of the competencies of information and communication technology with social studies teachers in the post the basic education in Sultanate of Oman. In addition, the study attempts to examine the effect of a set of variables including specialization, gender and teaching experience.
To achieve objectives of study the researcher used the descriptive methodology where the researcher prepared a questionnaire consisting of (37) items, which is divided into three components basic skills to run the computer; competencies of using sources World Wide Web (Internet); and competencies of employing information technology and communication in the teaching and evaluation of social studies. After checking the validity and reliability of the instrument, it was applied to the study sample consisting of (236) social studies teachers (males and females) from govermentes: Muscat, Batinah North, and Sharqia South.
The result of the study showed that degree of availability of the competencies of information and communication technology with social studies teachers reached (3.17) which mean moderate. In addition, the data revealed no statistically significant differences at the level of significance (0.05-a) in the degree of availability of the competencies of information and communication technology with social studies teachers can be attributed to variables of gender and specialization. The result also indicated no statistically significant differences at the level of (0.05=a) in the degree of availability of the competencies of information and communication technology with social studies teachers can be attributed to variable of teaching experience in all components with exception of" basic skills run the computer which has a statistical significance in favor of teachers who have teaching experience extends from one to ten years.
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن درجة توافر كفايات تكنولوجيا المعلومات والاتصالات لدى معلمي الدراسات الاجتماعية بمرحلة التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان، بالإضافة إلى معرفة أثر متغيرات النوع والتخصص والخبرة التدريسية ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث المنهج الوصفي حيث قام الباحث بإعداد إستبانة مكونة من (۳۷) عبارة موزعة على (۳) محاور هي: الكفايات الأساسية لتشغيل الحاسوب، وكفايات استخدام مصادر الشبكة العالمية (الإنترنت)، وكفايات توظيف تكنولوجيا المعلومات والاتصالات في تدريس الدراسات الاجتماعية وتقويمها، وبعد التأكد من صدق الأداة وثباتها تم تطبيقها على عينة الدراسة المكونة من (۲۳۶) معلمين ومعلمة من معلمي مادة الدراسات الاجتماعية بمدارس التعليم ما بعد الأساسي بالمحافظات الآتية: مسقط، شمال الباطنة، جنوب الشرقية. وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة توافر كفايات تكنولوجيا المعلومات والاتصالات لدى معلمي الدراسات الاجتماعية بلغت ( ۳ , ۱۷ )أي بدرجة متوسطة، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة(0.05) بين الذكور والإناث وبين مستويات التخصص في جميع المحاور. كما كشفت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05)بين مستويات الخبرة التدريسية في جميع المحاور، ما عدا محور الكفايات الأساسية لتشغيل الحاسوب" الذي ظهرت به فروق ذات دلالة إحصائية لصالح معلمي الفئة ((1-10 سنوات وقد أوصى الباحث بضرورة تنفيذ الورش والبرامج التدريبية المناسبة لمعلمي الدراسات الاجتماعية، بهدف إكسابهم كفايات تكنولوجيا المعلومات والاتصالات، كما قدمت مجموعة من المقترحات للدراسات المستقبلية
Category
Theses and Dissertations