Document
استراتيجية مقترحة لتفعيل دور الإدارة المدرسية في التنمية المهنية المستدامة للمعلمين بسلطنة عمان باستخدام أسلوب التحليل الرباعي.
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2016
Language
Arabic
Subject
English abstract
The goal of this study is set a suggested strategy to activate role of school management in sustainable professional development for teachers in the Sultanate of Oman and to achieve the goal of the study, the reality of the role of the school administration been studied then designing a questionnaire consisting of 63 paragraphs distributed on 4 interlocutors (the strength points, the weakness points, the opportunities, and the threats) applied on a group of experts in the educational field ,100 employees representing: The Human Resource Development department in the ministry and in Dakhilia governorate and the schools administrations in Dakhilia governorate.
The results Show the most prominent strength points are: the support of the school administration for the efforts of the senior teachers who are active in achieving the professional development, its support in activating teaching technologies in it, and using the school facilities in meeting its demands.As for the weakness points are clear in: there is no training specialist at schools, the heavy loads of work on the employees of the school, and the lack of the rewards and incentives for the active teachers.The most prominent opportunities as the experts responses are: establishing the specialist Centre, using the internet and the social networks, increasing the local and international care to the importance of the sustainable professional developmentAs for the most prominent threats: the delay of the promotions and its relation to the teachers' psychological stability, the escape of the distinguished and creative teachers of the sustainable professional, the lack of supporting the communication networks for the schools and the weakness of the services provided.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى وضع استراتيجية مقترحة لتفعيل دور الإدارة المدرسية في التنمية المهنية المستدامة للمعلمين في سلطنة عمان باستخدام أسلوب التحليل الرباعي، ولتحقيق الأهداف تم دراسة واقع دور الإدارة المدرسية في التنمية المهنية المستدامة، وتم الاستعانة بتصميم استمارة مكونة من (63) فقرة موزعة على أربعة محاور هي نقاط القوة، جوانب الضعف، الفرص، التهديدات) طبقت على مجموعة من الخبراء بالميدان التربوي حجمها (۱۰۰) موظف يمثلون كل من: دائرة تنمية الموارد البشرية بالوزارة، ودائرة تنمية الموارد البشرية بمحافظة الداخلية، وإدارات المدارس بمحافظة الداخلية.
وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن من أبرز عناصر القوة في: دعم إدارة المدرسة لجهود المعلمين الأوائل الفاعلين في تحقيق التنمية المهنية، ودعم إدارة المدرسة لتفعيل تقنيات التعليم في التنمية المهنية المستدامة، وتوظيف مرافق المدرسة في تلبية متطلبات التنمية المهنية المستدامة. في حين أن أبرز عناصر الضعف بالبيئة الداخلية للمدرسة تجلت في: عدم وجود أخصائي تدريب بالمدرسة يشرف على برامج التنمية المهنية المستدامة، وكثرة الأعباء الملقاة على العاملين بالمدرسة (الإدارة والمعلمين)، وقلة المكافآت والحوافز للمدرب المجيد في التنمية المهنية المستدامة. ومن أبرز الفرص حسب استجابات الخبراء: إنشاء المركز التخصصي ) الداعم للتنمية المهنية للمعلمين، وتوظيف الانترنت وشبكات التواصل الإجتماعي لتطوير التنمية و المهنية من قبل الوزارة، وزيادة الاهتمام المحلي والعالمي بأهمية التنمية المهنية المستدامة. فيا حين أن من أبرز التهديدات الناتجة من التحليل الرباعي: تأخر الترقيات وعلاقتها باستقرار المعلمين نفسية، وهجرة المبدعين والمتميزين في تطوير التنمية المهنية المستدامة وعدم تحفيزهم للبقاء بالمدارس، وقلة دعم شبكات الاتصالات للمدارس وضعف الخدمات المقدمة.
وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن من أبرز عناصر القوة في: دعم إدارة المدرسة لجهود المعلمين الأوائل الفاعلين في تحقيق التنمية المهنية، ودعم إدارة المدرسة لتفعيل تقنيات التعليم في التنمية المهنية المستدامة، وتوظيف مرافق المدرسة في تلبية متطلبات التنمية المهنية المستدامة. في حين أن أبرز عناصر الضعف بالبيئة الداخلية للمدرسة تجلت في: عدم وجود أخصائي تدريب بالمدرسة يشرف على برامج التنمية المهنية المستدامة، وكثرة الأعباء الملقاة على العاملين بالمدرسة (الإدارة والمعلمين)، وقلة المكافآت والحوافز للمدرب المجيد في التنمية المهنية المستدامة. ومن أبرز الفرص حسب استجابات الخبراء: إنشاء المركز التخصصي ) الداعم للتنمية المهنية للمعلمين، وتوظيف الانترنت وشبكات التواصل الإجتماعي لتطوير التنمية و المهنية من قبل الوزارة، وزيادة الاهتمام المحلي والعالمي بأهمية التنمية المهنية المستدامة. فيا حين أن من أبرز التهديدات الناتجة من التحليل الرباعي: تأخر الترقيات وعلاقتها باستقرار المعلمين نفسية، وهجرة المبدعين والمتميزين في تطوير التنمية المهنية المستدامة وعدم تحفيزهم للبقاء بالمدارس، وقلة دعم شبكات الاتصالات للمدارس وضعف الخدمات المقدمة.
Category
Theses and Dissertations