Document

أثر العلاج بالقراءة في خفض قلق الامتحان وتحسين مستوى التوافق النفسي لدى طلبة الصف العاشر القلقين بمنطقة الباطنة بسلطنة عمان.

Other titles
The Effect of Bibliotherapy In Alleviating Test Anxiety and Enhancing the Level of Adjustment among Anxious Students of Grade Ten in Al-Batinah Region in Sultanate of Oman
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2011
Language
Arabic
English abstract
The aim of this study was to investigate the effectiveness of a bibliotherapy program on reducing test anxiety and enhancing adjustment for students of grade 10 in Al-Hasn Bin Ali School for basic Education. To achieve this goal Al- Dahadha & Suliman (2008) test anxiety scale was applied, and Suliman (1996) adjustment scale was also applied. Validity and reliability accreditation standards were done in the Omani environment. Then, the scale was seen by some professionals in this field. On the other hand, reliability was done by re- test, which was (0.81%) for test anxiety scale and (0.78%) for adjustment scale. The scale was applied on all the study population (N= 186) students, then 60 students were chosen; those students got the highest grades on the test anxiety scale and the lowest grades on the adjustment scale. After that, the students were divided randomly into (2) groups. The experimental group (N=30) students, were trained on the bibliotherapy program by explaining how to use the reading/counseling manual provided for (3) sessions for (45) minutes and by practicing reading the manual for (1) month, While the control group (N= 30) students, didn't get any kind of bibliotherapy programs. The results of the (ANCOVA) and (Mann- Whitney) tests show that there are effects of bibliotherapy program in alleviating test anxiety and enhancing of adjustment among experimental group at the level of (a=0.05)compared with the control group, for the post- test measurement. Also, The results of the T-tests show that there was an effect of the bibliotherapy program in alleviating test anxiety and enhancing of adjustment among experimental group at the level of (a=0.05) when compared with the control group, for the follow-up- measurement. This means that there is a reduction in the level of the test anxiety and enhancement of adjustment among experimental group after(1) month from the pre-test. Discussion and recommendations were made.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى استكشاف مدى فعالية استراتيجية العلاج بالقراءة، في خفض قلق
الامتحان وتحسين مستوى التوافق النفسي لدى طلبة الصف العاشر بمدرسة الحسن بن علي
للتعليم الأساسي، ولتحقيق هذا الهدف تم تطبيق مقياس قلق الامتحان لكل من (دحادحة
وسليمان 2008)، كما تم تطبيق مقياس التوافق النفسي الذي أعدته (سليمان، 1996)، وذلك بعد
تعديلهما ومطابقتهما للبيئة العمانية، وقد تم عرضهما على مجموعة من المحكمين، كما تم
استخراج معامل الثبات بطريقة إعادة الاختبار، حيث بلغ معامل الثبات على مقياس
القلق (0.81%) ، أما معامل الثبات على مقياس التوافق النفسي فكان (0.78%).
تم تطبيق المقياسين على مجتمع الدراسة البالغ عددهم (186) طالباً، وأخذ أعلى ( 60)
طالباً هم الحاصلون على أعلى الدرجات على مقياس قلق الامتحان، وأقل الدرجات على مقياس
التوافق النفسي، بعد ذلك تم تقسيمهم عشوائياً إلى مجموعتين متساويتين، مجموعة تجريبية
عددهم (30) طالباً ومجموعة ضابطة عدد أفرادها (30) طالباً، لم يتلق أفرادها أي نوع من
البرامج الإرشادية. وقد تم توزيع الدليل الإرشادي للعلاج بالقراءة على أفراد هذه المجموعة
التجريبية، وذلك بعد شرح أهدافه وخطواته واستراتيجياته والتمارين الواردة فيه من خلال ثلاث
جلسات ولمدة (45) دقيقة للجلسة الواحدة، بعدها تم تسليم كل طالب نسخة من الدليل لمدة شهراً
كاملاً.
أظهرت نتائج تحليل التغاير المشترك (ANCOVA) ، ومان وتني (Mann-Whitney)
اللامعلمي أن هناك أثراً لإستراتيجية العلاج بالقراءة من خلال الدليل الإرشادي في خفض قلق
الامتحان وتحسين مستوى التوافق النفسي لدى أفراد المجموعة التجريبية مقارنة مع المجموعة
الضابطة عند مستوى دلالة إحصائية ) ،(0.05) ، وذلك للقياس البعدي.
كما أظهرت نتائج الاختبار نفسه أن هناك أثراً لاستخدام استراتيجية العلاج بالقراءة في
رفع وتحسين مستوى التوافق النفسي لدى أفراد المجموعة التجريبية مقارنة مع المجموعة الضابطة
عند مستوى دلالة إحصائية (a) (0.05)، وذلك للقياس البعدي؛ مما يدلل على فاعلية الدليل
الإرشادي وصلاحيته في خفض قلق الامتحان، وتحسين التوافق النفسي، وتم مناقشة النتائج
واتخاذ التوصيات المناسبة بشأنها.
Category
Theses and Dissertations