Document

اتجاهات طلبة جامعة نزوى نحو تقديم خدمات الإرشاد الإلكتروني وعلاقتها بالتوافق النفسي.

Other titles
Attitudes of students at Nizwa University towards providing electronic counseling services and its relationship with psychological adjustment
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2022
Language
Arabic
English abstract
The aim of this research is to identify the attitudes of the students of the University of Nizwa towards providing electronic counseling services and their level of psychological compatibility. Providing electronic counseling services, which is a measure developed by the researcher on the Momni Scale (2017). The study also relied on the psychological compatibility scale of Al-Khawaja (2014). The results of the study showed an average trend among students towards providing electronic counseling services, as it came after the trend towards the problems facing electronic counseling in the first place, then after the trend towards the demand for electronic counseling, then after the trend towards the counseling process, and in the last rank after the trend toward the counselor. The results of the study also showed that the level of psychological adjustment for students was at a low degree, and the study indicated that there were no differences in students' attitudes due to the variable of sex or type of college, and that there were no differences in the level of psychological adjustment among students due to the variable of gender and specialization, and the existence of a direct correlation between the direction Towards electronic counseling and psychological adjustment. The study recommended activating the role of the university media to introduce electronic guidance and developing an electronic platform that seeks to provide electronic guidance services.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على اتجاهات طلبة جامعة نزوى نحو تقديم خدمات الإرشاد الإلكتروني ومستوى توافقهم النفسي، وقد بلغت عينة الطلبة الذين تلقوا إرشادًا إلكترونيًا (89) منهم (31) من ذكور و(58) من الإناث، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم مقياس الاتجاه نحو تقديم خدمات الإرشاد الإلكتروني وهو مقياس تم تكييفه من قبل الباحثة عن مقياس المومني (2017)، كما تم الاعتماد في الدراسة كذلك على مقياس التوافق النفسي للخواجة (2011). أظهرت نتائج الدراسة وجود اتجاهات بمستوى متوسط وهو أقرب إلى أن يشير إلى المستوى الإيجابي لدى طلبة جامعة نزوى نحو تقديم خدمات الإرشاد الإلكتروني، إذ جاء بُعد الاتجاه نحو المشكلات التي تواجه الإرشاد الإلكتروني في المرتبة الأولى، ثم بُعد الاتجاه نحو الإقبال على الإرشاد الإلكتروني، ثم بُعد الاتجاه نحو العملية الإرشادية، وفي المرتبة الأخيرة بُعد الاتجاه نحو المرشد في الإرشاد الإلكتروني، كما أظهرت نتائج الدراسة أن مستوى التوافق النفسي للطلبة كان بدرجة منخفضة، وأوضحت الدراسة عدم وجود فروق في اتجاهات الطلبة يُعزى لمتغير الجنس، أو نوع الكلية، وعدم وجود فروق في مستوى التوافق النفسي بين الطلبة يعزى لمتغير النوع والتخصص، ووجود علاقة ارتباطية طردية بين الاتجاه نحو تقديم خدمات الإرشاد الإلكتروني والتوافق النفسي، وأوصت الدراسة بتفعيل دور الإعلام الجامعي للتعريف بالإرشاد الإلكتروني، وبتطوير منصة إلكترونية تسعى لتقديم خدمات الإرشاد الإلكتروني، كما أوصت كذلك بتطوير وثيقة المعايير الأخلاقية للإرشاد الإلكتروني بما يتلاءم والمجتمع الطلابي الجامعي.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
6
1
‫الراجحية،, مروة بنت ناصر بن أحمد.‬
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2024-08-01
Journal articles
7
1
الهدابية، أمل بنت محمد.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2024-08-01
Theses and Dissertations
4
0
العبيدانية، شيماء بنت سعيد بن حميد.
جامعة نزوى
2010
Theses and Dissertations
7
0
الفارسية، فضيلة بنت علي بن صالح.
جامعة نزوى
2013