Document

فاعلية منصة الواقع الافتراضي والواقع المعزز (Edu CoSpaes) في تنمية المعارف والاتجاهات والحس الجمالي البيئي لدى طالبات الصف السادس بسلطنة عمان.

Source
رسالة ماجستير
Other titles
The effectiveness of the Virtual Reality and Augmented Reality platform Edu CoSpaces to development knowledge, attitudes, and environmental aesthetic sense of grade sixth female students in the Sultanate of Oman
Country
عمان.
City
مسقط
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2023
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The aim of this study was determining the effectiveness of the Edu CoSpaces platform in developing knowledge, attitudes, and environmental aesthetic sense among grade sixth female students in the Sultanate of Oman, and to verify this; The study adopted the quasi-experimental approach, each group including 32 female students . The researcher prepared three research materials and four tools, which were the Edu CoSpaces platform, the study unit, and a guide for the teacher on the steps of teaching using the platform. As for the tools, they were the environmental knowledge test, the environmental attitudes scale, the environmental aesthetic sense scale, and the attitudes scale toward the platform. Edu CoSpaces, and the validity of the materials and tools was verified by presenting them to 16 specialized arbitrators, and the stability of all study tools was verified using statistical treatments; The reliability coefficient value for the environmental knowledge test was 0.68 according to Cronbach's alpha coefficient, and for environmental attitudes scale was 0.88, while the environmental aesthetic sense scale was 0.65. the effectiveness of the Edu CoSpaces platform in developing environmental knowledge and attitudes, and the absence of statistically significant differences in the measure of environmental aesthetic sense between the performance averages of the two study groups, and the presence of statistically significant differences in the measure of attitudes towards the Edu CoSpaces platform in favor of the experimental group. Based on the findings of this study, it is recommended that it is necessary to include social studies curricula with very clear shapes, diagrams, and pictures of the natural phenomena to be learned. The studies on the effectiveness of the augmented virtual reality platform Edu CoSpaces in developing green economy skills.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة فاعلية منصة ) CoSpaces Edu )في تنمية المعارف والاتجاهات والحس الجمالي البيئي لدى طالبات الصف السادس بسلطنة عمان، وللتحقق من ذلك؛ اعتمدت الدراسة المنهج شبه التجريبي، حيث ضمت كل مجموعة على 32 طالبة. وأعدت الباحثة ثلاث مواد بحثية وأربع أدوات، تمثلت في منصة (CoSpaces Edu(، والوحدة الدراسية، ودليل للمعلمة في خطوات التدريس بواسطة المنصة، أما الاد وات فتمثلت في اختبار المعارف البيئية، ومقياس الاتجاهات البيئية، و مقياس الحس الجمالي البيئي، و مقياس الاتجاهات نحو منصة (CoSpaces Edu (، وتم التحقق من صدق المواد والادوات من خالل عرضها على 16 من المحكمين من ذوي الاختصاص، وتم التحقق من ثبات جميع أدوات الدراسة باستخدام المعالجات الاحصائية؛ حيث بلغت قيمة معامل الثبات الختبار المعارف البيئية 0.68 وفق معامل ألفا كرونباخ، وبلغ ثبات مقياس الاتجاهات البيئية ،0.88 بينما بلغ ثبات مقياس الحس الجمالي البيئي .0.65 وأظهرت نتائج الدراسة إلى فاعلية منصة ) CoSpaces Edu )في تنمية المعارف والاتجاهات البيئية، وعدم وجود فروق ذو دلالة إحصائية في مقياس الحس الجمالي البيئي بين متوسطات أداء مجموعتي الدراسة، ووجود فروق دالة إحصائياً في مقياس الاتجاهات نحو منصة CoSpaces Edu لصالح المجموعة التجريبية. وعليه أوصت الباحثة بضرورة تضمين مناهج الدراسات الاجتماعية أشكال ومخططات وصور شديدة الوضوح للظواهر الطبيعية المراد تعلمها، ومراعاة الاخراج الفني من حيث تمثيل الابعاد والالوان وتفاصيل الشكل، بحيث تساعد الطلبة على اكتساب مهارات الحس الجمالي البيئي. واقترحت الباحثة إجراء دراسات تتناول فاعلية الواقع الافتراضي المعزز )CoSpaces Edu )في تنمية مهارات الاقتصاد الاخضر.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
7
1
شحات، محمد علي أحمد.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2021-05-01