Document

أثر استخدام أسلوب كتابة الصحيفة (Journal writing ) في حل المسألة الرياضية و التفكير الرياضي لدى طلبة الصف التاسع الأساسي

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2016
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to investigate the effect of using journal writing method in solving mathematical problems and mathematical thinking on grade nine students in the Sultanate of Oman. The study sample consisted of 51 grade nine female students. The students were distributed into two groups, the first group was an experimental group and consisted of 25 students and Journal Writing method was used as the teaching method. The other group was the control group and consisted of 26 students, where usual teaching method was applied . The study lasted for 4 weeks (7 lessons aweek). The researcher prepared two tests to collect the needed data: a problem solving test and a test in mathematical thinking. The results showed a statistically significant difference between the mean scores of the grades of the two tests and in favar of the experimental group, which indicated the effectiveness of the Journal Writing method in solving mathematical problems and mathematical thinking. Drawing upon the findings, the researcher suggested some recommendations: first, it is important to train teachers to apply Journal Writing method in the class. Moreover, it is recommended to carry out the study on other fields like other thinking types or attitudes towards math and sustainability of learning.
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر استخدام أسلوب كتابة الصحيفة (Journal Writing) في حل المسألة الرياضية والتفكير الرياضي لدى طلبة الصف التاسع الأساسي بسلطنة عمان. وقد تكون أفراد الدراسة من (51) طالبة؛ تم توزيعهن على مجموعتين، إحداهما تجريبية تكونت من (۲۰) طالبة، طبقت عليها طريقة التدريس باستخدام أسلوب كتابة الصحيفة، والأخرى ضابطة تكونت من (۲۹) طالبة، طبقت عليها طريقة التدريس المعتادة. استغرق تطبيق الدراسة (4) أسابيع، بواقع (۷) حصص دراسية أسبوعيا، وتم تطبيق أدوات الدراسة على طالبات المجموعتين، التي تمثلت في اختبارين من إعداد الباحث اختبار في حل المسألة، واختبار في التفكير الرياضي. أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيا بين المتوسطات الحسابية لدرجات الطالبات في الاختبارين لصالح المجموعة التجريبية، مما يشير إلى فاعلية أسلوب كتابة الصحيفة في حل المسألة، والتفكير الرياضي. وفي ضوء هذه النتائج قدمت الباحثة مجموعة من التوصيات والمقترحات منها تدريب المعلمين على تطبيق أسلوب كتابة الصحيفة، وإجراء الدراسة على متغيرات أخرى كأنواع التفكير الأخرى أو الاتجاه نحو الرياضيات أو بقاء أثر التعلم.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
5
0
لاشو، جون فيليب.
جريدة عمان.
2023-09-21
Theses and Dissertations
1
0
‫المبيحسي،, علي بن حمد بن العبد.‬
جامعة السلطان قابوس
2008