Document
واقع استخدام المختبرات المحوسبة في تدريس العلوم من وجهة نظر المعلمين في محافظة الظاهرة بسلطنة عمان واتجاهاتهم نحوها.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
The reality of using computerized laboratories in teaching science from the point of view of teachers in Al Dhahirah Governorate In the Sultanate of Oman and their attitudes towards it.
Country
عمان
City
نزوى
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2024
Language
اللغة العربية
Subject
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The current study aimed at identifying the reality of using computerized laboratories in teaching science from the point of view of teachers at Al Dhahirah Governorate in the Sultanate of Oman and their attitudes towards it.
The study sample consisted of (155) male and female teachers, with (82) male and (73) female teachers. The descriptive approach was used as a method for the study, and the questionnaire was used as a tool for the study.
The study reached several results, including that the degree of the use of computerized laboratories in teaching science from the point of view of teachers at Al Dhahirah Governorate in the Sultanate of Oman, was moderate, moreover the results revealed that the obstacles that hinder the use of computerized laboratories in teaching science, were to a high degree. The trend of teachers towards activating digital sensors in teaching at Al Dhahirah Governorate in the Sultanate of Oman was at a high level.
The study shows that there are statistically significant differences at the significance level (0.05) between the degree of the use of computerized laboratories in teaching science based on the gender variable in favor of males. However, there are no statistically significant differences at the significant level (0.05) between each of the obstacles and teachers’ attitudes toward using computerized laboratories in teaching science, and the variables of gender and years of experience.
Considering the previous results, the study recommends reducing teaching and administrative burdens for the science teachers, reducing students' density in classrooms. It also recommends conducting a farther study on the effectiveness of integrating digital sensors and computerized laboratory devices with virtual laboratories and the impact of this effectiveness on learning laboratory work skills among students.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على واقع استخدام المختبرات المحوسبة في تدريس العلوم من وجهة نظر المعلمين في محافظة الظاهرة بسلطنة عُمان واتجاهاتهم نحوها، وتكونت عينة الدراسة من (155) معلمًا ومعلمة بواقع (82) معلمًا، و(73) معلمة، وقد تم استخدام المنهج الوصفي كمنهج للدراسة، وتم الاستعانة بالاستبانة كأداة للدراسة، وقد توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج منها: أن درجة تقدير أفراد عينة الدراسة لدرجة استخدام المختبرات المحوسبة في تدريس العلوم من وجهة نظر المعلمين في محافظة الظاهرة بسلطنة عُمان كانت متوسطة، وكانت المعوقات التي تعيق استخدام المختبرات المحوسبة في تدريس العلوم مرتفعةً.
وإن اتجاه المعلمين نحو توظيف المختبرات المحوسبة في التدريس في محافظة الظاهرة بسلطنة عُمان جاء مرتفعًا، وأظهرت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05)، وفق تقدير أفراد عينة الدراسة بين درجة استخدام المختبرات المحوسبة في تدريس العلوم ومتغير النوع الاجتماعي لصالح الذكور، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) بين كل من المعوقات واتجاهات المعلمين نحو استخدام المختبرات المحوسبة في تدريس العلوم ومتغير النوع الاجتماعي وسنوات الخبرة.
وفي ضوء النتائج السابقة، أوصت الدراسة بتخفيض الأعباء التدريسية والأعباء الإدارية على معلمي العلوم وتقليل كثافة الطلاب في الفصول الدراسية، وعمل دراسة مستقبلية حول فاعلية دمج المستشعرات الرقمية وأجهزة المختبرات المحوسبة مع المختبرات الافتراضية وأثر ذلك على تعلم مهارات العمل المخبري لدى الطلبة.
وإن اتجاه المعلمين نحو توظيف المختبرات المحوسبة في التدريس في محافظة الظاهرة بسلطنة عُمان جاء مرتفعًا، وأظهرت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05)، وفق تقدير أفراد عينة الدراسة بين درجة استخدام المختبرات المحوسبة في تدريس العلوم ومتغير النوع الاجتماعي لصالح الذكور، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) بين كل من المعوقات واتجاهات المعلمين نحو استخدام المختبرات المحوسبة في تدريس العلوم ومتغير النوع الاجتماعي وسنوات الخبرة.
وفي ضوء النتائج السابقة، أوصت الدراسة بتخفيض الأعباء التدريسية والأعباء الإدارية على معلمي العلوم وتقليل كثافة الطلاب في الفصول الدراسية، وعمل دراسة مستقبلية حول فاعلية دمج المستشعرات الرقمية وأجهزة المختبرات المحوسبة مع المختبرات الافتراضية وأثر ذلك على تعلم مهارات العمل المخبري لدى الطلبة.
Category
Theses and Dissertations