Document

‫أثر إستخدام منحى الأستقصاء التكراري في تنمية عمليات العلم و التحصيل في الكيمياء لدى طالبات الصف الحادي عشر

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2013
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to investigate the effect of using inquiry iterative approach on the development of science process and achievement among 11th grade female students in chemistry. The sanıple consisted of (100) female students selected from grade 11 in two school in Al-Dhahira Goveinorate. The experimental group consisted of (54) students selected from Fatima bint Qais school for post-basic education (11-12), and the control group consisted of (46) students selected from Sawdah Um AlMumoneen for basic education (5–12). The implementation of the study has lasted for eight weeks during the second semester of the academic year 2012/2013. To answer the study questions, the researcher designed: a teacher guide in using Inquiry Iterative Approach for experimental group, science process skills test included four science processes: (hypothesizing, experiment design, controlling variables, and interpreting data), and organic chemistry achievement test. The validity of the tow tests was verified by a group of experts, and its reliability was checked using Cronbach's alpha, scoring. The reliability of science process skills test was(0.85), whereas the reliability of organic chemistry achievement test was(0.78). The results of the study showed that there is a statistically significant differences at (a=0.05) between the scores of the experimental and control groups in the science process skills test for the favor of the experimental group. The study also showed that there is a statistically significant differences at (a=0.05) between the scores of the experimental and control groups in organic chemistry achievement test for the favor of the experimental group. The study also showed that there is a statistically significant differences at (a=0.05) between pre and post science process skills test for the experimental group. Based on the above findings, the study recommended to include open inquiries activities in the school curriculum, and to conduct training workshops for teachers on the Inquiry Iterative Approach to train them on using open inquiries with their students. It also recommended conducting similar studies on the other school subjects, other school levels, and other variables
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تقصي أثر استخدام منحى الاستقصاء التكراري في تنمية عمليات العلم والتحصيل في مادة الكيمياء لدى طالبات الصف الحادي عشر، وقد تكونت عينة الدراسة من (۱۰۰) طالبة من طالبات الصف الحادي عشر بمدرستين من مدارس محافظة الظاهرة، تم اختيار المجموعة التجريبية وعدها (54) طالبة من مدرسة فاطمة بنت قيس التعليم ما بعد الأساسي للصفوف (۱۱-۱۲)، والضابطة وشادها (46) طالبة من مدرسة سودة أم المؤمنين للتعليم الأساسي الصفوف (۱۲۵)، وقد استغرقت مدة التطبيق سبعة أسابيع خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي ۲۰۱۳ / ۲۰۱۲ م. وللإجابة على أسئلة الدراسة قام الباحث بإعداد دليل المعلمة التدريس باستخدام منحى الاستقصاء التكراري، وقد تم التحقق من صدقه بعرضه على مجموعة من المحكمين من ذوي الاختصاص، وأداتين تمثلتا في: مقياس لأربع من عمليات العلم وهي: فرض الفروض، والتصميم التجريبي، وضبط المتغيرات، وتفسير البيانات، وتكون من (۱۰) مفردات من نوع الاختيار من متعدد، و(۱۸) مفردة من نوع المقال القصير، وقد تم التحقق من صدقه بعرضه على مجموعة من المحكمين، كما تم حساب ثبات الاتساق الداخلي له باستخدام معامل ألفا كرونباخ، حيث بلغت قيمته ( ۰٫۸۰)، واختبار اختبار تحصيلي في وحدة الكيمياء العضوية يقيس ثلاث من مستويات التعلم وهي: المعرفة، والفهم والتطبيق، والاستدلال، وتكون من (۷) مفردات من نوع الاختيار من متعدد، و(۲۲) مفردة من نوع المقال القصير، وقد تم التحقق من صدقه بعرضه على مجموعة من المحكمين، كما تم حساب ثبات الاتساق الداخلي له باستخدام معامل ألفا كرونباخ، حيث بلغت قيمته (۰٫۷۸) أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة (a=0٫00) بين متوسطات درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في مقیاس عمليات العلم البعدي لصالح المجموعة التجريبية، وكذلك وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة ( a=ه ۰٫۰) بين متوسطات درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في الاختبار التحصيلي لصالح المجموعة التجريبية. كما ظهرت فروق دالة إحصائية عند مستوى دلالة ( = 0 , 00) بين التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس عمليات العلم في العمليات الأربع وفي مجمل العمليات لدى المجموعة التجريبية. وفي ضوء النتائج السابقة، أوصت الدراسة بضرورة تضمين استقصاءات مفتوحة في برامج إعداد المعلمين وفي المناهج الدراسية، وعقد ورش تدريبية للمعلمين، وتدريبهم على تنفيذ استقصاءات مفتوحة الطلابهم. كما أوصت بإجراء دراسات مماثلة للدراسة الحالية على مواد دراسية مختلفة، ومراحل دراسية مختلفة، متغيرات أخرى
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
3
0
كرو، جايمس ميتشل.
جريدة عمان.
2023-08-24