Document
اثر استخدام طريقتي الاكتشاف الموجه و الحوار لتدريس الجغرافيا في تنمية مهارة التفكير الاستنتاجي لدى طلاب الصف الثاني الاعدادي
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
1998
Language
Arabic
Subject
English abstract
The purpose of this study was to investigate the effect of guided discovery method and dialogue method of teaching compared with the traditional teaching method and their effects on the development of deductive thinking skills of second preparetory class students in geography. The study mainly concentrated on answering the following questions ; 1. Are there any differences between students who have been taught by the guided discovery method and students who have been taught by the dialogue method in their average marks of the deductive thinking skill exam ? 2. Are there any differences between students who have been taught by the guided discovery method and students who have been taught by the traditional method in their average marks of the deductive thinking skill exam ? 3. Are there any differences between students who have been taught by the dialogue method and students who have been taught by the traditional method in their average marks of the deductive thinking skill exam ? The Hypotheses : 1. There are statistical differences (oC =0.05) in the average marks between students who have studied the climate unit from the second preparatory geography textbook by using the guided discovery method and other students who have studied the same unit by using the dialogue method in favor of the guided discovery method . 2. There are statistical differences (oc =0.05) in the average marks between students who have studied the climate unit from the second preparatory geography textbook by using the guided discovery method and other students who have studied the same unit by using the traditional method in favor of the guided discovery method . 3. There are statistical differences (oc =0.05) in the average marks between students who have studied the climate unit from the second preparatory geography textbook by using the dialogue method and other students who have studied the same unit by using the traditional method in favor of the dialogue method. To answer the previous questions and to investigate the previous hypotheses, the researcher chose randomly a sample which consisted of (120) second preparatory class students from ( 6 ) schools of the Interior Region of Oman during the year of (1997-1998). The sample represent about (6.3%) of the population. The procedures of the study included the following: 1. teaching plans using guided discovery and dialogue methods in order to make teachers use these methods, then present them to a group of teachers and experts in geography. 2. deductive thinking test in order to get proper random results The researcher use the following statistical methods to analyze the results: 1. Students average in order to compare results of the groups. 2. ANOVA method in order to make sure that there are some statistical differences between the groups. 3. Schaffe test for multiple comparisons . The Results of the study show the following: 1. There are statistical differences (c =0.001) between the group which used the guided discovery method and the group which used the dialogue method on favor of the guided discovery method. 2. There are statistical differences (O=0.001) between the group which used the guided discovery method and the group which used the traditional method on favor of the guided discovery method . 3. There are statistical differences (oc=0.001) between the group which used the dialogue method and the group which used the traditional method on favor of the dialogue method. The study recommended that the geography teachers should use modern and effective teaching methods such as the guided discovery method and dialogue method , and should get benefit from the deductive thinking skill test that the researcher has been developed for the purpose of the study
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة أثر استخدام طريقتي الاكتشاف الموجه والحوار التدريس الجغرافيا في تنمية مهارة التفكير الإستنتاجي لدى طلاب الصف الثاني الإعدادي ، وتحددت مشكلة الدراسة في الأسئلة الثلاثة التالية : .. هل يختلف متوسط درجات طلاب الصف الثاني الإعدادي عينة الدراسة الذين درسوا وحدة المناخ بطريقة الإكتشاف الموجه عن متوسط درجات أقرانهم الذين درسوا الوحدة نفسها بطريقة الحوار في إختبار مهارة التفكير الإستنتاجي ؟ ۲. هل يختلف متوسط درجات طلاب الصف الثاني الإعدادي عينة الدراسة الذين درسوا وحدة المناخ بطريقة الإكتشاف الموجه عن متوسط درجات أقرانهم الذين درسوا الوحدة نفسها بالطريقة التقليدية في إختبار مهارة التفكير الإستنتاجي ؟ .. هل يختلف متوسط درجات طلاب الصف الثاني الإعدادي عينة الدراسة الذين درسوا وحدة المناخ بطريقة الحوار عن متوسط درجات أقرانهم الذين درسوا الوحدة نفسها بالطريقة التقليدية في إختبار مهارة التفكير الإستنتاجي ؟ وانبثقت عن أسئلة الدراسة الحالية الفرضيات التالية : 1. توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( ه = ۰٫۰۵ ) بين متوسط درجات طلاب الصف الثاني الإعدادي الذين درسوا وحدة المناخ بطريقة الإكتشاف الموجه ، وبين متوسطات درجات أقرانهم الذين درسوا الوحدة نفسها بطريقة الحوار، ولصالح مجموعة الإكتشاف الموجه. 2. توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( ه =05. 0 ) بين متوسط درجات طلاب الصف الثاني الإعدادي الذين درسوا وحدة المناخ بطريقة الإكتشاف الموجه ، وبين متوسط درجات أقرانهم الذين درسوا الوحدة نفسها بالطريقة التقليدية، ولصالح مجموعة الإكتشاف الموجه . ٣. توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( ه = 50 .) بين متوسط درجات طلاب الصف الثاني الإعدادي الذين درسوا وحدة المناخ بطريقة الحوار ، وبين متوسطات درجات أقرانهم الذين درسوا الوحدة نفسها بالطريقة التقليدية ، ولصالح مجموعة الحوار . وللإجابة عن تلك الأسئلة والتحقق من صحة الفرضيات المنبثقة عنها ، قام الباحث بتطبيق أدواته البحثية على عينة الدراسة الحالية التي بلغ حجمها (۲۱۰) طالبا ، يمثلون نسبة ( 6 , 3 %) من المجموع الكلي لطلاب الصف الثاني الإعدادي الدارسين بمدارس المديرية العامة للتربية والتعليم بالمنطقة الداخلية في العام الدراسي ( ۱۹۹۸ / ۱۹۹۷ م ) والبالغ عددهم (۳۳۸۶) طالبا . وقد تم تقسيم العينة إلى ثلاث مجموعات كالتالي : .. المجموعة التجريبية الأولى وبلغ عددها (۷۰) طالبا في شعبتين ودرست بطريقة الإكتشاف الموجه . المجموعة التجريبية الثانية وبلغ عددها (۷۰) طالبا في شعبتين ودرست بطريقة الحوار . المجموعة الضابطة وبلغ عددها (۷۰) طالبا في شعبتين ودرست بالطريقة التقليدية . وتمثلت الأدوات البحثية الدراسة الحالية فيما يلي : ١. الخطط الخاصة بتدريس طريقتي الاكتشاف الموجه والحوار : وكان الهدف منها الإستفادة بها من جانب المعلمين المشاركين في التطبيق ، وتم التأكد من صدقها بعرضها على مجموعة م ن المحكمين المتخصصين في مناهج الجغرافيا وطرق تدريسها ، وموجهيها ، ومعلميها من ذوي الخبرة . ٢. الإختبار الذي يقيس مهارة التفكير الإستنتاجي : وكان الهدف منه الحصول على درجات خ ام للمقارنة بين مجموعات عينة الدراسة . وقد تم التأكد من صدقه بعرضه على مجموعة من المحكمين المتخصصين في مناهج الجغرافيا وطرق تدريسها ، كما تم التأكد من ثبات الإختبار بإستخدام طريقة إعادة التطبيق وكان معامل الثبات ( ۰٫۸۲ ). وقد استخدم الباحث الأساليب الإحصائية التالية لتحليل نتائج الدراسة : المتوسط الحسابي للمقارنة بين نتائج مجموعات عينة الدراسة الثلاث . ۲. تحليل التباين الأحادي (ANOVA) للتأكد من وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعات. 3.إختبار شافيه ( Schafe test ) للمقارنات البعدية لمعرفة إتجاه الفروق لصالح أي مجموعة من مجموعات الدراسة . ويعد تطبيق تجربة الدراسة ، توصل الباحث إلى النتائج التالية : 1. وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( ه = ۰٫۰۰۱) بين مجموعتي الإكتشاف الموجه والحوار ولصالح مجموعة الإكتشاف الموجه . 2 وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( ه = ۰۰۱) بين مجموعتي الإكتشاف الموجه والتقليدية ، ولصالح مجموعة الإكتشاف الموجه . 3. وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( ه =01 0. ) بين مجموعتي الحوار والتقليدية ، ولصالح مجموعة الحوار . وقدم الباحث في ضوء تلك النتائج مجموعة من التوصيات ، تمثلت أهمها في الدعوة إلسی إستخدام طرق التدريس الحديثة التي تساهم في تنمية التفكير عامة ، والتفكير الاستنتاجي خاصة وضرورة تعديل مناهج الجغرافيا بما يتناسب ومبادئ هذه الطرق ، وأهمية الإستفادة من إختبار التفكير الاستنتاجي الذي أعده الباحث الأغراض هذه الدراسة ، في تقويم تعلم طلاب الصف الثاني الإعدادي لمادة الجغرافيا
Category
Theses and Dissertations