Document

‫أثر استراتيجية التعلم المبني على المشكلة في تحصيل مادة الأحياء واكتساب مهارات حل المشكلة لدى طالبات الصف العاشر من التعليم العام‬

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2005
Language
Arabic
English abstract
The aim of this study was to determine the effect of using the Problem Based learning strategy (PBL) on the academic achievement and problem solving skills among 10th Grad students of General Education. The sample consisted of (134) female students from one school in Muscat area, (67) student from them were experimental group, which were taught by Problem Based Learning strategy while (67) students were control group taught by conventional method. To answer the study questions, an achievement test, consisted of (24) items and a problem solving skills test consisted of (26) items were used. The validity of both tests were conducted through a panel of judges, whereas the reliability was calculated using Cronbach – Alpha, which sires the value of (0.79),(0.70) respectively. The results revealed that: There were statistically significant differences between two groups in an achievement test in favor to experimental group. There were statistically significant differences between two groups in problem solving skills test in favor to experimental group. Growth of problem solving skills in both experimental and control groups , but the rate of growing for these skills in experimental group was greater then control group. According to the previous results , some recommendation have been proposed such as, running seminars and workshops for teachers and supervisors in using problem based learning in teaching .Also training them how to use it in the classroom and adapting lessons in the curriculum in the form of authentic problems that related to students. In addition, the study recommends doing similar studies for other subjects, different stags and learning levels.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر استراتيجية التعلم المبني على المشكلة في تحصيل مادة الأحياء واكتساب مهارات حل المشكلة لدى طالبات الصف العاشر من التعليم العام، وقد تكونت عينة الدراسة من (134) طالبة من طالبات الصف العاشر من التعليم العام بمحافظة مسقط، وقسمت عينة الدراسة إلى (67) طالبة من المجموعة التجريبية التي درست وفق إستراتيجية التعلم المبني على المشكلة و (67) طالبة مثلن المجموعة الضابطة التي درست بالطريقة المعتادة ، وللإجابة على أسئلة الدراسة تم إعداد اختبارين: إحداهما تحصيلي مكون من (24) فقرة، والثاني اختبار مهارات حل المشكلة مكون من (26) فقرة من نوع أسئلة المقال القصير، وقد تم التحقق من صدقهما بعرضهما على مجموعة من المحكمين ، وتم حساب ثباتهما باستخدام معادلة كرونباخ ألفا ، حيث بلغت قيمة معامل ثبات الاختبار التحصيلي( 0٫7) ومعامل ثبات اختبار مهارات حل المشكلة ( 0٫7)، مما يعد مؤشرا مقبولا استخدامهما لأغراض الدراسة، وقد توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية:
• وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في الاختبار التحصيلي لصالح المجموعة التجريبية.
• وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في اختبار مهارات حل المشكلة لصالح المجموعة التجريبية.
• نمو مهارات حل المشكلة للمجموعتين التجريبية والضابطة، إلا أن معدل نمو المهارات للمجموعة التجريبية أكبر عن المجموعة الضابطة.
وفي ضوء النتائج السابقة، خلصت الدراسة إلى عدد من التوصيات منها عقد الندوات والدورات التدريبية للمعلمين والمشرفين التربويين في مجال تدريس مادة الأحياء باستخدام استراتيجية التعلم المبني على المشكلة وتدريبهم على كيفية تطبيقها في الغرفة الصفية، وبناء : بعض الدروس الموضوعة داخل المنهاج في هيئة مشكلات مرتبطة بالطالب، كما توصي الدراسة بإجراء دراسات مماثلة للدراسة الحالية على مواد دراسية مختلفة ، ومراحل دراسية مختلفة ، ومستويات تحصيلية مختلفة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
7
2
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017