Document

أثر استراتيجية دراسة الحالة في تحصيل طلاب الصف السادس الأساسي المادة العلوم والاتجاهات نحو قضايا البيئة.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2010
Language
Arabic
Subject
English abstract
This study aimed to investigate the impact of the case study strategy on science achievement of sixth grade students and their attitude towards environmental issues. The study consisted of (63) students from sixth grade in one of South Al Batinah governarate schools. The sample was randomly distributed into two groups: an experimental group which consists of (32) students, who were taught by the case study strategy, and the controlled group consists of (31) students, who were taught by the traditional method. The two groups studied for about two months during the second semester of the academic year 2014/2015, To achieve the objectives of the study two tools were prepared: One was the achievement test, which was verified by introducing it to a group of experts to judge, the coefficient of reliability was checked through alpha Cronbach which was (0.84), The second tool was the measure of attitudes towards environmental issues, which was also verified by introducing it to a group of experts to judge, the coefficient of reliability was checked through alpha Cronbach which was (0.82). The results of the study indicated there were statistically significant differences at (a =0,05) between the average scores of students of the experimental group and the control group: achievement test and attitude towards environmental issues in favor of the experimental group students. Based on the findings of the study, it is recommended to hold training courses and workshops for science teachers and educational supervisors, to introduce them to the importance of the case study and educational advantages and how they are applied in science class strategy. The study also recommended to provide planners and curriculum developers the results of research that proved the effectiveness of the case study strategy for the development of curriculum and teaching methods based on those results.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن أثر استراتيجية دراسة الحالة في تحصيل طلاب الصف السادس الأساسي لمادة العلوم والاتجاهات نحو قضايا البيئة، وقد تكونت عينة الدراسة من (۹۳) طالبة من طلبة الصف السادس الأساسي بإحدى مدارس محافظة جنوب الباطنة، وزعت عينة الدراسة عشوائية إلى مجموعتين: تجريبية وعدد طلابها (۳۲) طالبة، تم تدريسها وفق استراتيجية دراسة الحالة، والأخرى ضابطة وعدد طلابها (۳۱) طالبة، تم تدريسها بالطريقة السائدة، واستمر تطبيق الدراسة مدة شهرين تقريبا خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي ۲۰۱۰ / ۲۰۱4 م. التحقيق أهداف الدراسة تم إعداد أداتين هما: اختبار تحصيلي، وتم التحقق من صدقه بعرضه على مجموعة من المحكمين، كما تم حساب قيمة معامل الثبات له، بطريقة معامل ألفا كرونباخ، حيث بلغت (۱۰۸۶)، ومقياس الاتجاهات نحو قضايا البيئة، وقد تم التحقق من صدقه بعرضه على مجموعة من المحكمين، وتم التأكد من ثباته بطريقة حساب الاتساق الداخلي حيث بلغت قيمة معامل ألفا كرونباخ (۰٫۸۲).
وقد توصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( 0 . 05=a) بين متوسطات درجات طلاب المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في كل من: الاختبار التحصيلي والاتجاهات نحو قضايا البيئة لصالح درجات طلاب المجموعة التجريبية.
واستنادا إلى النتائج التي توصلت إليها الدراسة، فقد أوصت بعقد دورات تدريبية وورش عمل لمعلمي العلوم والمشرفين التربويين، لتعريفهم بأهمية استراتيجية دراسة الحالة ومزاياها التربوية وطريقة تطبيقها في حصص العلوم، كما أوصت الدراسة بتزويد مخططي ومطوري المناهج بنتائج البحوث التي أثبتت فعالية استراتيجية دراسة الحالة؛ من أجل تطوير المناهج وطرق التدريس بناء على تلك النتائج.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
3
0
التوبي، معمر بن علي.
جريدة عمان.
2024-09-19
Journal articles
3
0
درويش، بهاء.
جريدة عمان.
2023-08-31
Journal articles
3
0
درويش، بهاء.
جريدة عمان.
2023-01-26
Theses and Dissertations
6
1
الخروصية, أسمهان بنت سليمان بن طالب.
جامعة السلطان قابوس
2020
Theses and Dissertations
0
0
العبرية, فاطمة بنت سيف بن علي.
جامعة السلطان قابوس
2009
Theses and Dissertations
1
0
‫العبدلية، عفراء بنت عبد الله بن سعيد.‬
جامعة السلطان قابوس
2018