Document

أثر بعض استراتيجيات حل المشكلات الرياضية و تكوينها على مهارات حل و تكوين المشكلات الرياضية لدى طلبة الصف الثامن الأساسي

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2006
Language
Arabic
English abstract
The study aims to identify the effect of teaching mathematical problem solving & posing strategies on improving mathematical problem solving & posing skills of grade eight students of basic education. The study tries to answer the following questions: 1- What is the effect of teaching mathematical problem solving and posing on improving grade eight students' abilities to solve mathematical problems? 2- What is the effect of teaching mathematical problem solving and posing on improving grade eight students' abilities to pose mathematical problems? 3- What is the correlation of mathematical problems solving and problem posing on grade eight students of basic education? The study consisted of 63 grade eight students of basic education from Mohammed bin Masoud school (Dakhliya Region). The sample was divided into two groups namely (Experimental and control group). In sake of achieving the study goals, the researcher designed a teaching unit based on pupil's book (Geometry Unit). He applied two exams from his design; one of them is solving mathematical problems and the other is posing problems, The finding of the study revealed the following: - There are statistically significant differences between mean pupils' scores of the two research groups in problem solving exam towards the experimental group. -There are siatistically significance differences between mean pupils' scores of the two research groups in problem posing exam towards the experimental group. - There is a strong positive correlation between the ability of solving mathematical problems and the ability of posing them. The study concluded by giving a number of recommendations to improve student's problem posing and solving skills. These include - Training supervisors and mathematical teachers on using more problem solving strategies and even more significantly, training them on using problem posing strategies. - Applying open mathematical problems in student's book and inserting such problems in mathematics curriculum and syllabus. -Continuing researching problem posing in connection with problem solving or any other variables.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر تدريس بعض استراتيجيات حل وتكوين المشكلات الرياضية في تنمية القدرة على حل وتكوين المشكلات الرياضية لدى طلاب الصف الثامن من التعليم الأساسي. وقد جاءت هذه الدراسة للإجابة عن الأسئلة التالية: 1
- ما أثر تدريس استراتيجيات حل وتكوين المشكلات الرياضية في تنمية القدرة على حل المشكلات الرياضية لدى طلاب الصف الثامن من التعليم الأساسي ؟
۲- ما أثر تدريس استراتيجيات حل وتكوين المشكلات الرياضية في تنمية مهارات تكوين المشكلة الرياضية لدى طلاب الصف الثامن من التعليم الأساسي ؟
٣- ما مدى ارتباط حل المشكلات الرياضية وتكوينها، لدى طلاب الصف الثامن من التعليم الأساسي؟
تكونت عينة الدراسة من ( 63 ) طالبا من طلاب الصف الثامن الأساسي المقيدين بمدرسة الشيخ: محمد بن مسعود للتعليم الأساسي، التابعة للمديرية العامة للتربية والتعليم بالمنطقة الداخلية. قسمة العينة إلى مجموعتين ضابطة وتجريبية. وتحقيقا لأهداف الدراسة قام الباحث بإعداد وحدة تعليمية على غرار الوحدة التعليمية في كتاب الطالب ( وحدة الهندسة ). وتطبيق اختبارين من إعداده أحدهما في حل المشكلات الرياضية والآخر في تكوين المشكلات الرياضية. كشفت نتائج الدراسة عن:-
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات التلاميذ مجموعتي الدراسة في اختبار حل المشكلات الرياضية لصالح المجموعة التجريبية .
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات التلاميذ مجموعتي الدراسة في اختبار تكوين المشكلات الرياضية لصالح المجموعة التجريبية.
- وجود علاقة ارتباطية قوية في الاتجاه الإيجابي بين القدرة على حل المشكلات الرياضية والقدرة على تكوين المشكلات الرياضية لدى طلبة الصف الثامن من التعليم الأساسي.
وقد خلصت الدراسة إلى عدد من التوصيات منها تدريب المشرفين التربويين ومعلمي الرياضيات على استخدام أكثر من إستراتيجية لحل المشكلات الرياضية أثناء تدريسهم، وتدريبهم على استخدام أكثر من إستراتيجية التكوين المشكلات الرياضية. وضرورة إدراج مشکلات رياضية قابلة لعمل امتداد لها في كتب ومناهج الرياضيات، إجراء المزيد من الأبحاث والدراسات حول تكوين المشكلات وربطها بحل المشكلات وتشات اخرى مرتبطة بتعليم وتعلم الرياضيات.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
0
البسامي, خالد بن سالم بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس
2013