Document

فاعلية استخدام استراتيجية حل المشكلات في تنمية التفكير الابتكاري والتحصيل الدراسي في مادة الدراسات الاجتماعية لدى طلبة الصف الثامن بسلطنة عمان.

Identifier
الصبحي, طالب بن علي (2017). فاعلية استخدام استراتيجية حل المشكلات في تنمية التفكير الابتكاري والتحصيل الدراسي في مادة الدراسات الاجتماعية لدى طلبة الصف الثامن بسلطنة عمان (رسالة ماجستير، جامعة صحار، صحار، عمان).
Other titles
The Efficiency of using Problem-solving Strategy in the Development of Innovative Thinking and in the Academic Achievement in Social Studies Course for grade eight in the Sultanate of Oman.
Publisher
جامعة صحار.
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
Abstract This study aims at revealing the efficiency of using problem-solving strategy in the development of creative thinking and academic achievement for grade eight in the sultanate of Oman. The study population consists of 2814 students of grade eight students in the public schools for basic education in South-Btinah governorate for the academic year of 2015-2016. The study sample consists of 64 students of grade eight in Aqeel Bin Abi Talib school for basic education. To achieve the study aims, the researcher used Torrance test A & B. The researcher also designed a unit following problem-solving strategy and then created an exam on that unit. The credibility of this study tools was measured by presenting it to examiners to identify the external of the first tool (Torrance Test), and the content reliability in regards to the unit mentioned previously. The reliability of the tools was measured by the internal harmony of it using Cronbach equation that is applied on both of Torrance test and the exam. findings of the study is that there are differences of statistical among the experimental groups pertaining the dimensional measurement of the total grades of Torrance test and its different levels in favor of experimental group. That is a result of using the independent variable (Problem-solving). The study also finds differences of statistical among the experimental groups for both pre and post measurements and in the arithmetic average of fluency, flexibility and originality in favor of the post application of Torrance test. Considering the previous findings, the study recommends that some of the course content should be reformulated and restructured in a way that suits problem-solving strategy. The study also recommends the inclusion of problems and situations that challenge the students' mental abilities.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن فاعلية أستخدام استراتيجية حل المشكلات في تنمية التفكير الابتكاري والتحصيل الدراسي في مادة الدراسات الاجتماعية للصف الثامن بسلطنة عمان ، حيث تكون مجتمع الدراسة من 2814 طالبا من طلاب الصف الأساسي بالمدراس الحكومية بمحافظة جنوب الباطنة بسلطنة عمان للعام الدراسي 2016-2015 م ، وتكونت عينة الدراسة من 64 طالبا من طلاب الصف الثامن بمدرسة عقيل بن أبي طالب للتعليم الأساسي . ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث اختبار تورانس بصورته اللفظية ( أ ) و ( ب ) ، كما صمم الباحث وحدة دراسية حسب استراتيجية حل المشكلات ثم قام ببناء أختبار تحصيلي للوحدة الدراسية ، وتم قياس صدق أدوات الدراسة بعرضها على المحكمين ، لمعرفة الصدق الظاهري للأداة الأولى ( أختبار تورانس ) ، وصدق المحتوي بالنسبة للوحدة الدراسية ، والاختبار التحصيلي ثبات الأدوات فتم قياسه بإستخدام الاتساق الداخلي لها باستخدام معادلة كرونباخ ألفا لكل من اختبار تورانس والاختبار التحصيلي ومن أهم النتائج التي توصلت اليها الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعة التجريبية والضابطة في ما يتعلق بالقياس البعدي للمجموع الكلي لدرجات اختبار تورانس ومستوياته المختلفة لصالح المجموعة التجريبية ، ويعزى ذلك إلى أثر استخدام المتغير المستقل استراتيجية حل المشكلات ، كما أوجدت الدراسة فروقا ذات دلالة إحصائية لدى أفراد المجموعة التجريبية للقياسيين القبلي والبعدي ، وفي المتوسط الحسابي لمستويات الطلاقة والمرونة والأصالة لصالح التطبيق البعدي لاختبار تورانس . وفي ضؤ النتائج السابقة أوصت الدراسة بضرورة إعادة صياغة بعض أجزاء المادة ومحتوها بما يناسب استراتيجية حل المشكلات ، كما أوصت الدراسة بتضمين محتوي المناهج الدراسية مشكلات ومواقف تتحدي أبنية الطلاب العقلية .
Category
Theses and Dissertations

Same Subject