Document
أثر برنامج الإشراف الإلكتروني في تنمية التفكير التأملي والممارسات الصفية لدى الطلبة معلمي العلوم بكلية التربية في جامعة السلطان قابوس
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2008
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at investigating the effect of e-supervision program in developing reflective thinking and teaching practice skills of science teachers in the College of Education at Sultan Qaboos University. The sample of the study consisted of (40) preservice science teachers (17) male and (23) females from the College of Education at Sultan Qaboos University (2007 / 2008). Based on Kember et al (2000) scale, the researcher developed a scale consisted of (20) items which reflects different aspects of reflective thinking; and he also developed an observation card that consisted of (20) items and that was used for observing the preservice science teachers practices. Furthermore, the researcher designed an e-supervision site to achieve the goal of this thesis. The reliability coefficient of the scale and the observation card were (0.81) and (0.82) respectively.
The results indicated that the e-supervision significantly developed preservice science teachers' reflective thinking in the total score of the reflective thinking scale and in both first and second levels of the reflective thinking. However, there were no significant differences with respect of both the third and the fourth level of reflective thinking. The results also revealed that the e-supervision significantly enhanced preservice science teachers' practices and that their practices differed depending on their reflective thinking level in favor of student teachers with high level of reflective thinking. Based on these results, the study recommends that it is important to employ both e-supervision and reflective thinking practices in the preservice science teachers program and it shows the need to design a program for preservice science teachers depending on reflective theories.
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن أثر برنامج الإشراف الإلكتروني في تنمية التفكير التأملي والممارسات الصفية لدى الطلبة معلمي العلوم بكلية التربية في جامعة السلطان قابوس، وقد تكونت عينة الدراسة من (40) طالبا معلما بواقع (۱۷) طالبا معلما و (۲۳) طالبة معلمة من الطلبة معلمي العلوم بكلية التربية في جامعة السلطان قابوس للعام الجامعي ۲۰۰۸ /۲۰۱۷ م، ولتحقيق هدف الدراسة تم تصميم برنامج إشراف إلكتروني، كما تم تطوير مقياس التفكير التأملي من إعداد کمبر وآخرين (2000 ,Kember et al)، ويتكون هذا المقياس من (۲۰) مفردة مقسمة على أربع فئات، وقد بلغ معامل ثبات المقياس (۰٫۸۱) وهي نسبة مقبولة تربويا، كما تم إعداد بطاقة لملاحظة الممارسات الصفية تكونت من (۲۰) مفردة، وبلغ معامل ثباتها (۰٫۸۲)ودلت نتائج الدراسة على وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( a = ۰٫۰۵) بین متوسطات درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في مقياس التفكير التأملي البعدي؛ وذلك في المجموع الكلي، وفي مستويي الإجراءات الاعتيادية، والفهم، لصالح المجموعة التجريبية، بينما لم تظهر فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( a = ۰٫۰۵) في مستويي التأمل، والتأمل النقدي. كما أشارت نتائج الدراسة أيضا إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( = ۰٫۰۵) بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في بطاقة ملاحظة الممارسات الصفية البعدية، وذلك لصالح أفراد المجموعة التجريبية. كما بينت نتائج الدراسة وجود اختلاف في مستوى الممارسات الصفية لدى الطلبة معلمي العلوم، بكلية التربية في جامعة السلطان قابوس، باختلاف مستواهم في التفكير التأملي، وذلك لصالح الطلبة المعلمين ذوي التفكير التأملي المرتفع. وقد أوصت الدراسة بضرورة توظيف الإشراف الكتروني في برنامج التربية العملية، وتضمين برامج إعداد المعلم في الكليات والجامعات بعض التدريبات والأنشطة المتعلقة بالتفكير بوجه عام، وبالتفكير التأملي على نحو الخصوص، ومحاولة تصميم برنامج لإعداد معلمي العلوم اعتمادا على نظرية التعليم بوصفه خبرة تأملية.
Category
Theses and Dissertations