Document

أثر صعوبة المهمة في التنظيم الذاتي الطالبات الصف السادس ذوات التحصيل الدراسي المرتفع والمنخفض في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عمان.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to investigate task difficulty (easy & difficult) on self regulation for students with low and high achievement in North Batina. The sample consisted of 60 females (grades 6) who were divided into two groups: high achievement group (30 students) and low achievement group (30 students). The Quasi experiment design was used. Both groups received two tasks (easy & difficult) which consisted of three questions in English vocabulary for grade 6, each question includes 4 vocabulary in easy task & 8 vocabulary in difficult task. Different data were collected. The time, performance and type of assistances were utilized. The study revealed statistical differences in self-regulation for high achievement group attributed to task difficulty. The study demonstrated that there were no statistical differences in self-regulation for low achievement group. The result also showed there are no statistical differences in self-regulation for either low/high achievement groups attributed to academic achievement.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على أثر صعوبة المهمة (السهلة والصعبة في التنظيم الذاتي للطالبات ذوات التحصيل الدراسي المرتفع والمنخفض بمحافظة شمال الباطنة بسلطنة عمان. وتكونت عينة الدراسة من 60 طالبة بالصف السادس الأساسي، تم تقسيمها إلى مجموعتين، مجموعة الطالبات ذوات التحصيل الدراسي المرتفع وتضمنت ۳۰ طالبة، ومجموعة الطالبات ذوات التحصيل الدراسي المنخفض وتضمنت ۳۰ طالبة. وقد تم إستخدام المنهج شبه التجريبي حيث تم تقديم مهمة سهلة ومهمة صعبة لكل مجموعة وهي عبارة عن أسئلة في مفردات اللغة الإنجليزية للصف السادس الأساسي، حيث تكونت كل مهمة من ثلاثة أسئلة، تضمن كل سؤال على 4 مغردات في المهمة السهلة، و8 مفردات في المهمة الصعبة، وتم حساب الوقت الذي استغرقته الطالبة في حل كل سؤال، والدرجة التي حصلت عليها، وعدد المساعدات التي إستخدمتها. وأشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في التنظيم الذاتي لدي مجموعة الطالبات ذوات التحصيل الدراسي المرتفع تعزي إلى صعوبة المهمة. كذلك دلت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في التنظيم الذاتي لدي مجموعة الطالبات ذوات التحصيل الدراسي المنخفض عزي إلى صعوبة المهمة. كما توصلت النتائج إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيا في التنظيم الذاتي يعزي إلى التحصيل الدراسي.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject