Document
اتجاهات الإدارة المدرسية نحو تطوير الأنشطة الرياضية بمدارس محافظة البريمي وولاية صحار.
Publisher
جامعة صحار
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
This study was aimed to identify attitudes of the school administration towards the development of sports activities in schools of Al-Buraimi Governorate and Wilait Sohar in the North Batinah Governorate, and to identify the differences in the attitudes of the school administration towards the development of sports activities in relation to variables of gender, experience, job title, and academic qualification. To achieve this, the researcher prepared a questionnaire consisting of 46 items divided into three parts, namely attitudes of the school administration towards the school sports teacher, attitudes of school administration towards the practice of school activities, and attitudes of school administration towards the concerned authority to implement sports activities in schools. The study sample consisted of 105 principals and assistant principals from Al-Buraimi Governorate and Wilait Sohar in the North Batinah Governorate. The results of the study showed that the attitudes of the school administration towards the development of sports activities in the schools of Al-Buraimi Governorate and Wilait Sohar in the North Batinah Governorate were high in all parts of the questionnaire. In addition the results indicated that there were no statistically significant differences for the effect of variables of the academic qualification, gender, and job title on the attitudes of the school administration towards the development of sports activities in the schools of Al-Buraimi Governorate and Wilait Sohar in the North Batinah Governorate, and there are statistically significant differences between the years of experience between the first group(less than 5 years), and both of the second( from 5 to10 years), and third( more than 10 years) This study was aimed to identify attitudes of the school administration towards the development of sports activities in schools of Al-Buraimi Governorate and Wilait Sohar in the North Batinah Governorate, and to identify the differences in the attitudes of the school administration towards the development of sports activities in relation to variables of gender, experience, job title, and academic qualification. To achieve this, the researcher prepared a questionnaire consisting of 46 items divided into three parts, namely attitudes of the school administration towards the school sports teacher, attitudes of school administration towards the practice of school activities, and attitudes of school administration towards the concerned authority to implement sports activities in schools. The study sample consisted of 105 principals and assistant principals from Al-Buraimi Governorate and Wilait Sohar in the North Batinah Governorate. The results of the study showed that the attitudes of the school administration towards the development of sports activities in the schools of Al-Buraimi Governorate and Wilait Sohar in the North Batinah Governorate were high in all parts of the questionnaire. In addition the results indicated that there were no statistically significant differences for the effect of variables of the academic qualification, gender, and job title on the attitudes of the school administration towards the development of sports activities in the schools of Al-Buraimi Governorate and Wilait Sohar in the North Batinah Governorate, and there are statistically significant differences between the years of experience between the first group(less than 5 years), and both of the second( from 5 to10 years), and third( more than 10 years) groups in favour of the third group (more than 10 years). ).
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على اتجاهات الإدارة المدرسية نحو تطوير الأنشطة الرياضية، والكشف عن الفروق في اتجاهات الإدارة المدرسية نحو تطوير الأنشطة الرياضية بمدارس محافظة البريمي وولاية صحار بمحافظة شمال الباطنة والتي تعزى لمتغيرات (النوع - الخبرة - المسمى الوظيفي - المؤهل الدراسي)، ولتحقيق ذلك قامت الباحثة بإعداد استبانة مكونة ) فقرة موزعة على ثلاثة محاور وهي( :اتجاه الإدارة المدرسية نحو معلم الرياضة 46من ( المدرسية، واتجاه الإدارة المدرسية نحو ممارسة الأنشطة المدرسية، واتجاه الإدارة المدرسية نحو الجهات المعنية بتنفيذ الأنشطة الرياضية بالمدارس). مدير ومساعد مدير من محافظة البريمي وولاية صحار (105) وتكونت عينة الدراسة من بمحافظة شمال الباطنة. أظهرت نتائج الدراسة أن اتجاهات الإدارة المدرسية نحو تطوير الأنشطة الرياضية بمدارس محافظة البريمي وولاية صحار جاءت بمستوى اتجاه عالي على المحور الأول، ومتوسط على المحورين الثاني والثالث.
كما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق داله إحصائيا لأثر متغير المؤهل الدراسي، ومتغيرالنوع، ومتغير المسمى الوظيفي نحو اتجاهات الإدارة المدرسية نحو تطوير الأنشطة كما أشارت إلى وجود فروق ،الرياضية بمدارس محافظة البريمي وولاية صحار دالة إحصائيا بين متغير سنوات الخبرة بين المجموعة الأولى (أقل من 5 سنوات)، وكل من المجموعتين الثانية (5-10سنوات)و الثالثة (أكثر من 10سنوات) ، لصالح المجموعة الثالثة (أكثر من 10 سنوات) .
كما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق داله إحصائيا لأثر متغير المؤهل الدراسي، ومتغيرالنوع، ومتغير المسمى الوظيفي نحو اتجاهات الإدارة المدرسية نحو تطوير الأنشطة كما أشارت إلى وجود فروق ،الرياضية بمدارس محافظة البريمي وولاية صحار دالة إحصائيا بين متغير سنوات الخبرة بين المجموعة الأولى (أقل من 5 سنوات)، وكل من المجموعتين الثانية (5-10سنوات)و الثالثة (أكثر من 10سنوات) ، لصالح المجموعة الثالثة (أكثر من 10 سنوات) .
Category
Theses and Dissertations