Document

اتجاهات معلمي اللغة العربية في الحلقة الثانية نحو التعليم المتمايز بولاية صحار.

Identifier
DOI 10.21608/JASEP.2021.162451
Other titles
Attitudes of Arabic Language Teachers in the Second Cycle towards Differentiated Instruction in Wilayat Suhar in Sultanate of Oman
Publisher
المجلة العربية للعلوم التربوية والنفسية.
Gregorian
2021-04
Language
Arabic
English abstract
Abstract: The purpose of this study is to answer the following two questions: What are the attitudes of Arabic Language teachers in the Second Cycle towards using Differentiated Instruction method in Sohar? Are there any statistical significance at level of significance (0.05) in the use of Arabic Language Teachers in the Second Cycle towards using Differentiated Instruction method in Sohar can be attributed to gender? In order to achieve the objectives of the study, the researcher employed a descriptive method and constructed scale as study tool contained (25) paragraphs, the researchers applied the instrument to the sample of the study (136) Arabic Teachers (male and female) in Sohar. The sample of the study was selected by stratified random sampling. After statistical processing, the study concluded that the Arabic Language Teachers in Sohar have high positive attitudes towards using Differentiated Instruction method. The findings also, revealed that there are no statistically significant differences due to gender between the Arabic Language Teachers (Male and Female) in using Differentiated Instruction. In the light of the findings, the study recommended scale up the supporting and Arabic teachers who employ Differentiated Instruction method, to maintain the level of excellence, conducting reciprocal visits to Arabic Language Teachers to benefit from the attitudes and experiences of Arabic Language Teachers towards differentiated education, increase the interest of Arabic Language Supervisors during their visits Differentiated Instruction in order to maintain positive attitudes towards it. Key words: Arabic Language Teachers, Second Cycle, Differentiated Instruction
Member of
Arabic abstract
الملخص
سعت الدراسة للإجابة عن السؤالين الآتيين: ما اتجاهات معلمي اللغة العربية في الحلقة الثانية نحو التعليم المتمايز بولاية صحار؟ هل توجد فروق دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة (0.05) في استخدام معلمي اللغة العربية في الحلقة الثانية نحو التعليم المتمايز بولاية صحار تعزى إلى متغير النوع الاجتماعي؟ ولتحقيق أهداف الدراسة اعتمدت الباحثة المنهج الوصفي, وصممت مقياس اتجاهات كأداة للدراسة اشتمل على (25) فقرة, وطبقت الباحثة الأداة على عينة الدراسة التي تم تخيرها بالطريقة الطبقية (136) معلما ومعلمة من معلمي اللغة العربية بولاية صحار, إذ تم اختيار عينة الدراسة بطريقة التعيين العشوائي الطبقي عن طريق القرعة, وبعد إجراء المعالجة الإحصائية توصلت الدراسة إلى أن معلمي اللغة العربية بولاية صحار لديهم اتجاهات إيجابية عالية نحو التعليم المتمايز, كما أوضحت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير النوع الاجتماعي بين معلمي اللغة العربية ومعلماتها في استخدام التعليم المتمايز بولاية صحار, وفي ضوء النتائج أوصت الدراسة بزيادة دعم وتعزيز معلمي اللغة العربية الذين يوظفون التعليم المتمايز؛ للحفاظ على مستوى التميز, وإجراء زيارات تبادلية لمعلمي اللغة العربية؛ للإفادة من اتجاهات وخبرات معلمي اللغة العربية نحو التعليم المتمايز, وزيادة اهتمام مشرفي اللغة العربية في أثناء زياراتهم بالتعليم المتمايز؛ بهدف الحفاظ على الاتجاهات الإيجابية نحوه.

الكلمات المفتاحية: معلمي اللغة العربية، الحلقة الثانية، التعليم المتمايز.
Category
Journal articles

Same Subject

Theses and Dissertations
15
2
المزروعية، وعد بنت عبدالملك بن غسان.
جامعة السلطان قابوس
2023
Theses and Dissertations
4
0
البلوشية، خديجة بنت سالم بن ثاني.
جامعة نزوى
2023
Theses and Dissertations
4
0
الربيعية, شيخة بنت ناصر بن بخيت.
جامعة السلطان قابوس.
2022