Document

اتجاهات معلمي التربية الإسلامية نحو استخدام أساليب التعلم النشط بمحافظة شمال الشرقية.

Source
رسالة ماجستير
Other titles
Attitudes of Islamic education teachers towards using active learning styles in North Al Sharqiyah Governorate
Country
عمان
City
نزوى
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2024
Language
اللغة العربية
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The study aimed to identify the attitudes of Islamic education teachers towards using active learning methods in teaching, and to reveal the differences in their attitudes towards using active learning methods in teaching the subject according to the variables of gender and experience. The descriptive survey approach was used. To achieve the study objective, the researcher prepared a scale of attitudes towards active learning and then presented it to a group of arbitrators. Its validity and reliability were verified. The study sample consisted of (114) male and female teachers. The study tool was applied to the target sample, and the scores were monitored and processed statistically using the SPSS program. The results showed the following: The mean indicating the attitudes of Islamic education teachers towards using active learning methods in teaching amounted to ( 3.53), which indicates the presence of a positive attitude among the study sample towards using active learning methods in teaching, in addition to the absence of statistically significant differences between male and female teachers towards using active learning methods in teaching in relation to experience, which indicates the convergence of the results, as well as the absence of statistically significant differences between the study sample in the attitude towards using active learning methods in teaching in relation to experience. In light of these results, it was recommended the study on the necessity of employing active learning methods in teaching Islamic education
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على اتجاهات معلمي التربية الإسلامية نحو استخدام أساليب التعلم النشط في التدريس، والكشف عن أوجه الاختلاف في اتجاهاتهم نحو استخدام أساليب التعلم النشط في تدريس المادة تبعا لمتغيري الجنس والخبرة، وقد تم استخدام المنهج الوصفي المسحي، ولتحقيق هدف الدراسة قام الباحث بإعداد مقياس الاتجاه نحو التعلم النشط ثم عرضه على مجموعة من المحكمين وتم التحقق من صدقه وثباته، وقد بلغ أفراد عينة الدراسة ( 114) معلمًا ومعلمةً، وقد تم تطبيق أداة الدراسة على العينة المستهدفة، وتم رصد الدرجات ومعالجتها إحصائيًا باستخدام برنامج SPSS))، وأسفرت النتائج عن الآتي: إن المتوسط الحسابي الدال على اتجاهات معلمي التربية الإسلامية نحو استخدام أساليب التعلم النشط في التدريس بلغ (53. 3)، مما يشير إلى وجود اتجاه إيجابي لدى عينة الدراسة نحو استخدام أساليب التعلم النشط في التدريس، بالإضافة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المعلمين والمعلمات نحو استخدام أساليب التعلم النشط في التدريس بالنسبة للخبرة، مما يشير إلى تقارب النتائج، فضلاً عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين عينة الدراسة في الاتجاه نحو استخدام أساليب التعلم النشط في التدريس بالنسبة للخبرة، وفي ضوء تلك النتائج أوصت الدراسة بضرورة توظيف أساليب التعلم النشط في تدريس التربية الإسلامية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
7
0
توزلوكوفا، فيكتوريا.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2024-08-01