Document

فاعلية استراتيجية التدريس التبادلي في تحصيل طالبات الصف العاشر الأساسي لمادة التربية الإسلامية وبقاء أثر التعلم لديهن.

Other titles
The effectiveness of reciprocal teaching in the achievement of the tenth grade students in Islamic education and survival of the learning impact
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2022
Language
Arabic
English abstract
The current study aimed to know the effectiveness of the reciprocal teaching strategy in the achievement of the tenth grade students of Islamic education, and survival of the learning impact To achieve this, the researcher used the quasi-experimental approach and prepared a guide for teaching the third unit of the Islamic Education Book for the tenth grade (second semester) using the reciprocal teaching strategy, and its validity was confirmed by presenting it to a group of arbitrators. The researcher also prepared an achievement test to measure the knowledge acquired by the students about unit topics, and it was presented to a group of specialized arbitrators to ensure its validity. The test's stability was calculated by internal consistency, reaching the Cronbach's alpha coefficient (0.78). A sample of (70) female students were randomly selected, distributed into two divisions, the first group included (35) female students (the experimental group), and the second group included (35) female students (the control group). The two groups, and after three weeks, the post-delayed test was applied. The results of the study found the effectiveness of the reciprocal teaching strategy in raising the level of achievement of tenth grade students in Islamic education, in favor of the experimental group in the post application of the achievement test, and its effectiveness in maintaining the learning effect in favor of the experimental group in the post application of the delayed achievement test. Based on these results, the researcher recommended the necessity of paying attention to the strategy of reciprocal teaching, and encouraging teachers to view it, and use it in teaching.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة فاعلية استراتيجية التدريس التبادلي في تحصيل طالبات الصلف العاشر الأساسي لمادة التربية الإسلامية، وبقاء أثر التعلم لديهن، ولتحقيق ذلك استخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي وأعدت دليلا لتدريس الوحدة الثالثة من كتاب التربية الإسلامية للصف العاشر الأساسي (الفصل الدراسي الثاني) باستراتيجية التدريس التبادلي، وتم التأكد من صدقه بعرضه على مجموعة من المحكمين للتأكد من صدقه، كما أعدت الباحثة اختبارا تحصيليًا لقياس المعارف التي اكتسبتها الطالبات في موضوعات ووعرض على على مجموعة من المختصين للتأكد من صدقه. حسب ثبات الاختبار بالتساق الداخلي فبلغ معامل ألفا كرونباخ )٠,٧٨(.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
4
0
البلوشية, سمية بنت عبد الرشيد بن غلام.
جامعة السلطان قابوس.
2020