Document

‫اتجاهات معلمي التربية الإسلامية نحو مهنة التدريس و علاقتها بأدائهم التدريسي

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2011
Language
Arabic
English abstract
The study aimed at finding out Islamic education teachers attitudes towards teaching profession and its relation to teaching performance regarding the variables of gender and experience. The sample consisted of (40) male and female teachers form A'Dakhliah Region. Two instruments were used to collect the data. First, teaching attitudes scale with (56) statements divided on seven dimensions: General attitudes towards teaching, teachers' attitudes towards teacher personal characteristics, teacher's attitudes towards his students, teacher's attitudes towards his colleagues, teacher's attitudes towards his managers, teacher's attitudes towards Islamic Education curricular and teachers' perspectives of society attitudes towards teachers. Second, an observation sheet for teaching performance. The two instruments were checked and passed validity and reliability tests, reaching the scale reliability coefficient (0.90), and coefficient stability observation card (0.84(The following are some of the important results of the current study: Islamic Education teachers have positive attitudes towards their profession. There is statistical significant differences between teachers attitudes towards teaching and gender in favor for female teachers. There is no statistical significant differences between teachers attitudes towards teaching and experience variable. There is a positive correlation between Islamic teachers attitudes and their teaching performance. Based on the study results, the study has recommended the following points: To benefit from the teacher's experiences in the educational field by involving him in curriculum development. Support building positive attitudes towards teaching within teachers training programs.
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن اتجاهات معلمي التربية الإسلامية نحو مهنة التدريس، وعلاقتها بأدائهم التدريسي، في ضوء متغيرات النوع، وسنوات الخبرة. تكونت عينة الدراسة من (40) معلمين ومعلمة من المنطقة الداخلية، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث أداتين؛ الأولى: مقياس اتجاه نحو مهنة التدريس مكون من (۱۳) فقرة، موزعة على (۷) محاور، وهي: اتجاهات عامة نحو مهنة التدريس، واتجاهات المعلم نحو الخصائص الشخصية للمعلم، واتجاهات المعلم نحو طلابه، واتجاهات المعلم نحو زملائه المعلمين، واتجاهات المعلم نحو رؤسائه، واتجاهات المعلم نحو مناهج التربية الإسلامية، وتصور المعلم الاتجاهات المجتمع نحوه، وأما الأداة الثانية فهي بطاقة ملاحظة للأداء التدريسي، وقد تم التأكد من صدق الأداتين وثباتهما، إذ بلغ معامل ثبات المقياس (۰٫۹۰)، ويبلغ معامل ثبات بطاقة الملاحظة (۰٫۸۶)
ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة مايلي:
- أن اتجاهات معلمي التربية الإسلامية نحو مهنة التدريس كانت إيجابية . - وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين اتجاهات معلمي التربية الإسلامية نحو مهنة التدريس تعزي لمتغير النوع لصالح الإناث. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين اتجاهات معلمي التربية الإسلامية نحو مهنة التدريس تعزي لمتغير الخبرة التدريسية. - يوجد ارتباط دال موجب بين اتجاهات معلمي التربية الإسلامية نحو مهنة التدريس وأدائهم التدريسي. وفي ضوء النتائج التي توصلت إليها الدراسة، أوصت بعدد من التوصيات أهمها:
- الاستفادة من خبرات المعلم في المجال التربوي، وذلك بمشاركته في تطوير المناهج الدراسية. - تدعيم بناء اتجاهات إيجابية نحو مهنة التدريس في برامج إعداد المعلم.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
0
0
‫القتبية, فاطمة بنت عبد الله بن علي.
1995
Theses and Dissertations
1
0
‫المعمري،, محمد بن أحمد بن هلال.‬
جامعة السلطان قابوس
2011
Theses and Dissertations
4
0
‫العلوي،, فهد بن محمد بن علي
جامعة السلطان قابوس
2012