Document
اتجاهات معلمي برنامج صعوبات التعلم نحو نموذج الاستجابة للتدخل في سلطنة عمان.
Other titles
Attitudes of Teachers of Learning Disabilities Program towards the Response to Intervention Model at the Sultanate of Oman
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2021
Language
Arabic
Subject
English abstract
The current study aimed to know the attitudes of teachers of learning disabilities
program towards the response to intervention model at the Sultanate of Oman. The
researcher used the descriptive survey method. The study sample consisted of 304,
including 279 female teachers and 25 male teachers in the learning disabilities
program. The questionnaire consisted of 25 items divided into three dimensions: the
cognitive dimension, the emotional dimension, and the behavioral dimension.
The results revealed that the attitudes of the teachers of the learning disabilities
program towards the response to intervention model were positive and at a high level.
Also, the results showed that there were statistically significant differences due to the
gender variable, in favor of female teachers. The results indicated that there were no
statistically significant differences in the attitudes of the teachers of the learning
disabilities program towards the response to intervention model due to the variables of
specialization, years of teaching experience, educational qualification, and
governorate. The study recommended providing the learning disabilities teachers with
a program and training workshops that focus on developing the practices of the
response to intervention model.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة اتجاهات معلمي برنامج صعوبات التعلم نحو نموذج الاستجابة للتدخل في سلطنة عمان. استخدمت الباحثة المنهج الوصفي المسحي. وتكونت عينة الدراسة من ،304 منهم 279 معلمة و 25 معلم في برنامج صعوبات التعلم. تكونت الاستبانة من
25 فقرة موزعة على ثلاث أبعاد : البعد المعرفي، والبعد الوجداني، والبعد السلوكي. أظهرت النتائج أ ن اتجاهات معلمي برنامج صعوبات الت علم نحو نموذج الاستجابة للتدخل كانت إيجابية وبمستوى مرتفع، كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير النوع الاجتماعي،
وجاءت الفروق لصالح الإناث، بينما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في اتجاهات معلمي برنامج صعوبات التعلم نحو نموذج الاستجابة للتدخل تعزى لمتغير التخصص وسنوات خبرة التدريس والمؤهل العلمي والمحافظة. وأوصت الدراسة بتزويد معلمي برنامج صعوبات التعلم ببر امج وورش تدريبية تركز على تطوير ممارسات نموذج الاستجابة للتدخل.
25 فقرة موزعة على ثلاث أبعاد : البعد المعرفي، والبعد الوجداني، والبعد السلوكي. أظهرت النتائج أ ن اتجاهات معلمي برنامج صعوبات الت علم نحو نموذج الاستجابة للتدخل كانت إيجابية وبمستوى مرتفع، كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير النوع الاجتماعي،
وجاءت الفروق لصالح الإناث، بينما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في اتجاهات معلمي برنامج صعوبات التعلم نحو نموذج الاستجابة للتدخل تعزى لمتغير التخصص وسنوات خبرة التدريس والمؤهل العلمي والمحافظة. وأوصت الدراسة بتزويد معلمي برنامج صعوبات التعلم ببر امج وورش تدريبية تركز على تطوير ممارسات نموذج الاستجابة للتدخل.
Category
Theses and Dissertations