Document
اتخاذ قرارات الضبط الاجتماعي للطلبة : معوقاتها الاجتماعية و الإدارية من وجهة نظر التربويين : دراسة مطبقة على معاهد العلوم الإسلامية بسلطنة عمان
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2010
Language
Arabic
Subject
English abstract
Objectives of the study: This study aimed to identify the social and administrative constraints affecting the decision-making process of social control for students at the Institute of Islamic Sciences in the Sultanate of Oman, and come up with recommendations to mitigate the impact of these factors on the decision makers of social control to students.
Questions and hypotheses of the study: What are the social constraints and administrative obstacles that affect the decision makers of social control institutions for students of Islamic sciences?. The study hypotheses: No homework a meaningful statistical study on community responses pivotal social constraints for different types of administrative obstacles: the experience , academic qualification, and profession.
Community of the study: The study was applied on educational institutes working in the Islamic sciences in the Sultanate of Oman, and numbered (62) between the teachers and administrators, and lost after the application number (4) forms of a questionnaire study. The percentage of administrators (22.4%), teachers (77.6%) of the total community study. The form of working experience ranging from (6 to 10 years) than the proportion of members of a community study (41.4%), and more community study are of a campaign by BA (84.5%).
Key findings: The study found that more social constraints impact on the decision makers of social control for students are: the reluctance of some educators to convey their views on to the official Top frankly, courtesy of the highest official in preference of the decision of social control, the impact on some school educational level of the student when a decision has social settings. The more administrative obstacles affecting are: declining assess the decision of social control the former, do not benefit from the experiences of colleagues in other institutes at the decision for a similar problem, taking into account the view of some officials who believe that the standards of success.
The most important recommendations: The need for training workshops and courses in the field of scientific decision-making to the members of the Board of the Institute , established an automated system for storing student data, and behavioral aspects , each official of the Center to encourage his subordinates to document the problems related to student behavior in their respective spheres , and review the way in exchange financial reward offered by the Bureau for students of Islamic science institutes
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على المعوقات الاجتماعية و الإدارية التي تؤثر على عملية إتخاذ قرارات الضبط الاجتماعي للطلبة في معاهد العلوم الإسلامية في سلطنة عمان، والخروج بمقترحات للتخفيف من تأثير تلك المعوقات على متخذي قرارات الضبط الاجتماعي للطلبة. أما تساؤلات الدراسة: ما المعوقات الاجتماعية والمعوقات الإدارية التي تؤثر على متخذي قرارات الضبط الاجتماعي لطلبة معاهد العلوم الإسلامية .أما فروض الدارسة : لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في إستجابات مجتمع الدراسة حول محوري المعوقات الاجتماعية و المعوقات الإدارية بإختلاف: الخبرة، والمؤهل الدراسي، والمهنة كلا على حدة. وطبقت الدراسة على جميع التربويين العاملين في معاهد العلوم الإسلامية في سلطنة عمان، والبالغ عددهم (۹۲) بين معلمين وإداريين، وبعد التطبيق فقدت عدد (4) إستمارات من إستبيان الدراسة، وبلغت نسبة الإداريين 22.4
. %، والمعلمين (۷۷۰۶%) من مجموع مجتمع الدارسة، وشكل ذوي الخبرة العملية التي تتراوح بين 1 إلى 10 سنوات أكثر أفراد مجتمع الدراسة بنسبة (41.4%(، وأكثر مجتمع الدراسة هم من حملة البكالوريوس بنسبة (84.5%) لقد توصلت الدراسة إلى أن أكثر المعوقات الإجتماعية تأثيرا على متخذي قرارات الضبط الاجتماعي للطلبة هي: تريد بعض التربويين عن نقل آرائهم إلى المسؤول الأعلى بصراحة، مجاملة المسؤول الأعلى فيما يفضله من قرار الضبط الاجتماعي، تأثر بعض التربويين بالمستوى الدراسي للطالب عند إتخاذ قرار الضبط الاجتماعية.أما أكثر المعوقات الإدارية المؤثرة على متخذي قرارات الضبط الاجتماعي للطلبة: قلة تقييم قرارات الضبط الاجتماعي السابقة، عدم الإستفادة من خبرات الزملاء في المعاهد الأخرى عند إتخاذ قرار لمشكلة مشابهة، مراعاة نظرة بعض المسؤولين الذين يرون أن من معايير نجاح قلة إعتمادها على قرارات الضبط الاجتماعي الرسمية وقد إقترحت الدراسة ضرورة إقامة الورش التدريبية والدورات العلمية في مجال إتخاذ القرارات الأعضاء مجلس المعهد، تأسيس نظام آلي لتخزين بيانات الطلبة، وجوانب تحسنهم السلوكية والتحصيلية على كل مسؤول في المركز تشجيع مرؤوسيه على توثيق المشاكل التي تخص سلوك الطلبة كل في مجال إختصاصه، إعادة النظر في طريقة صرف المكافأة المالية المقدمة من قبل الديوان لطلبة معاهد العلوم الإسلامية
. %، والمعلمين (۷۷۰۶%) من مجموع مجتمع الدارسة، وشكل ذوي الخبرة العملية التي تتراوح بين 1 إلى 10 سنوات أكثر أفراد مجتمع الدراسة بنسبة (41.4%(، وأكثر مجتمع الدراسة هم من حملة البكالوريوس بنسبة (84.5%) لقد توصلت الدراسة إلى أن أكثر المعوقات الإجتماعية تأثيرا على متخذي قرارات الضبط الاجتماعي للطلبة هي: تريد بعض التربويين عن نقل آرائهم إلى المسؤول الأعلى بصراحة، مجاملة المسؤول الأعلى فيما يفضله من قرار الضبط الاجتماعي، تأثر بعض التربويين بالمستوى الدراسي للطالب عند إتخاذ قرار الضبط الاجتماعية.أما أكثر المعوقات الإدارية المؤثرة على متخذي قرارات الضبط الاجتماعي للطلبة: قلة تقييم قرارات الضبط الاجتماعي السابقة، عدم الإستفادة من خبرات الزملاء في المعاهد الأخرى عند إتخاذ قرار لمشكلة مشابهة، مراعاة نظرة بعض المسؤولين الذين يرون أن من معايير نجاح قلة إعتمادها على قرارات الضبط الاجتماعي الرسمية وقد إقترحت الدراسة ضرورة إقامة الورش التدريبية والدورات العلمية في مجال إتخاذ القرارات الأعضاء مجلس المعهد، تأسيس نظام آلي لتخزين بيانات الطلبة، وجوانب تحسنهم السلوكية والتحصيلية على كل مسؤول في المركز تشجيع مرؤوسيه على توثيق المشاكل التي تخص سلوك الطلبة كل في مجال إختصاصه، إعادة النظر في طريقة صرف المكافأة المالية المقدمة من قبل الديوان لطلبة معاهد العلوم الإسلامية
Category
Theses and Dissertations