Document

Attitudes of cycle two English language teachers towards the effectiveness of three professional development programs in Muscat

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2016
Language
English
English abstract
This study explores ELF teachers' attitudes towards three types of professional development (PD) programs: Ministry of Education (MOE) workshops, school based professional development (PD) workshops and the British Council Teaching Knowledge Test (TKT) course in addition to the challenges that teachers face when participating in them. Thus the following research questions were investigated: 1. What are the attitudes of Omani EFL teachers concerning the effectiveness of the following three PD programs: A. School-based B. MOE-based C. British Council based (TKT course) 2. Are there statistically significant differences between EFL teachers' attitudes towards the three types of professional development programs in terms of their effectiveness? 3. To what extent do teaching experience and gender affect teachers' attitudes towards the effectiveness of the three types of PD programs? 4. What are the challenges that teachers face in PD programs (if any)? 5. Are there statistically significant differences between the challenges that teachers face based on the three types of PD program? 6. To what extent do teaching experience and gender affect the challenges that teachers face when participating in the three PD programs? The researcher used a cross-sectional descriptive approach to analyze the data. The data were collected by a questionnaire which was developed by the researcher using the Kirkpatrick four levels of training evaluation and after reviewing the literature and similar studies. One hundred cycle two EFL teachers from Muscat educational region participated in the study. The findings revealed that teachers held a moderately positive attitude towards the three PD programs. They also confirmed the effect of teaching experience and gender on teachers' attitudes and the challenges that they face when participating in the three PD programs. Recommendations and implications are presented at the end of the study.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى استطلاع آراء معلمي اللغة الانجليزية حول فاعلية ثلاثة برامج إنماء مهنية وهي: برامج الإنماء المهني المقدمة من قبل وزارة التربية والتعليم، وبرامج الإنماء المقدمة من قبل المدرسة، وبرنامج اختبار المعارف التدريسية المقدم من قبل المجلس الثقافي البريطاني، كما هدفت الدراسة الى إلقاء الضوء على العوائق أو التحديات التي تحول دون مشاركة معلمي اللغة الانجليزية في برامج الإنماء المهني المختلفة؛ لذا فإنها سعت للإجابة عن الأسئلة البحثية الآتية:
1. ما رأي معلمي اللغة الانجليزية في فاعلية برامج الإنماء المهني الثلاثة الآتية:
أ. برامج الإنماء المهني المقدمة من قبل الوزارة
ب. برامج الإنماء المهني المقدمة من قبل المدرسة
ت. برنامج اختبار المعارف التدريسية المقدم من قبل المجلس الثقافي البريطاني
۲. هل هناك اختلافات ذات دلالة إحصائية بين آراء معلمي اللغة الانجليزية حول برامج الإنماء المهني الثلاثة؟
3. هل لمتغيرات الخبرة والجنس تأثير على آراء معلمي اللغة الانجليزية في فاعلية برامج الانماء المهني الثلاثة؟
4. ما التحديات أو المعوقات التي يواجهها معلمو اللغة الانجليزية في برامج الإنماء المهني - أن وجدت-؟
5. هل هناك اختلافات ذات دلالة إحصائية بين التحديات او المعوقات التي يواجهها معلمو اللغة الانجليزيةفي برامج الإنماء المهني الثلاثة؟
6 . هل لمتغيرات الخبرة والجنس تأثير على التحديات أو المعوقات التي يواجهها معلمو اللغة الأنجليزية في
برامج الإنماء المهني الثلاثة؟
استخدمت الباحثة المنهج الوصفي المستعرض لتحليل البيانات، وجمعت البيانات عن طريق استبانة قامت الباحثة بتطويرها باستخدام مستويات كيركباتريك الأربع لتقييم التدريب وبعد مراجعة الأدبيات و الدراسات المشابهة. شارك في البحث مائة من معلمي ومعلمات اللغة الإنجليزية من مدارس الحلقة الثانية من المنطقة التعليمية مسقط، وكشفت النتائج أن المعلمين يملكون موقفا إيجابيا معتدلا باتجاه برامج الإنماء المهني الثلاثة. كما بينت الدراسة تأثير الخبرة والجنس في مواقف المعلمين وفي التحديات التي يواجهونها عند المشاركة في برامج الانماء المهني الثلاثة. و في نهاية الدراسة عرضت الباحثة مجموعة من التوصيات.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
0
Al-Khamisiyah, Fatma Hamed Said.
Sultan Qaboos University
2017
Theses and Dissertations
0
0
Al-Sinaidiayah, Fatma Mohammed A'mer.
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Breikiyah, Sheikha Ali Salim.
Sultan Qaboos University
2014
Theses and Dissertations
0
0
Al-Lawati, Siddiqa Abdulmajeed Abdullah.
Sultan Qaboos University
2007
Theses and Dissertations
1
0
Al-Harthiyah, Shununa Abdullah Salim.
Sultan Qaboos University
2005