Document
EFL cooperating teachers' roles and practices in mentoring as perceived by cooperating teachers and student teachers
Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2007
Language
English
Subject
English abstract
This study was conducted to investigate EFL cooperating teachers' roles and practices in mentoring as perceived by cooperating teachers and student teachers in the regions of Muscat, Batinah South and Dakhiliya. The study aimed at finding out the differences between the cooperating teachers' and the student teachers' perceptions of the importance of the roles the cooperating teachers play and responsibilities they perform in helping student teachers during teaching practice and how much these roles are actually practiced. Furthermore, the study compares cooperating teachers' and student teachers' perceptions with respect to regions. It also aimed at identifying the obstacles that both cooperating teachers and student teachers face in teaching practice.
A total of (387) EFL cooperating teachers and student teachers participated in this study by completing a questionnaire. They completed a 57 item questionnaire covering the most essential responsibilities cooperating teacher might take part in to help student teachers' professional development. These items were organized into four categories representing different areas of teaching. In addition, other (30) cooperating teachers and student teachers were interviewed to find out the problems both groups faced in teaching practice.
The results obtained through the questionnaire showed that most EFL cooperating teachers and student teachers in teaching practice schools found most of the cooperating teachers' responsibilities contained in the questionnaire important for student teachers' development. On the other hand, results revealed that the actual practice of these cooperating teachers' responsibilities is less than desired. While examining the differences between the two groups, the results revealed that there were significant differences only in two categories of the importance of these responsibilities. Significant differences in the perceptions of cooperating teachers and the student teachers of the actual practice were found in all of the four categories in favour of the cooperating teachers. Furthermore, the study found no significant differences between the regions in all categories of the importance of cooperating teachers' responsibilities.
Whereas, discrepancy between cooperating teachers' and student teachers' perceptions of the actual practice of the cooperating teachers roles and responsibilities with respect to regions were found only in one category in favour of Batinah South region. Comparing the perception of the importance dimension and the actual practice dimension, the results revealed that there were significant differences between perceptions of both of the importance dimension and the actual practice dimension in favour of the importance dimension..
Two separate lists of problems faced by cooperating teachers and student teachers were compiled from the interviews and these problems were arranged into six categories. Taking these findings into consideration, implications and recommendations were suggested.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى تحديد آراء كل من معلمي اللغة الإنجليزية المتعاونين والمعلمين الطلاب نحو أهمية الدور و الممارسات التي يقوم بها معلمو اللغة الإنجليزية المتعاونون أثناء قيامهم بالإشراف على طلاب التربية العملية في الميدان و مدى ممارستهم لهذا الدور و ذلك في كل من المناطق التالية: مسقط , الداخلية و الباطنة جنوب. كما هفت الدراسة إلى تحديد اية فروق ذات دلالة إحصائية في آراء معلمي اللغة الإنجليزية المتعاونين والمعلمين الطلاب نحو أهمية الدور و الممارسات التطبيقية التي يقوم بها معلمو اللغة الإنجليزية المتعاونون تجاه طلاب التربية العملية و آرائهم نحو مدى تطبيقهم لهذا الدور و الممارسات . أيضا هدفت الدراسة إلى البحث عن الصعوبات و العوائق التي تصادف كل من معلمي اللغة الإنجليزية المتعاونين و المعلمين الطلاب أثناء فترة التربية العملية.
تكونت عينة الدراسة من 387 من معلمي اللغة الإنجليزية المتعاونين في المدارس التي يتم فيها تطبيق برنامج التربية العملية و الطلاب المعلمين في جامعة السلطان قابوس للعام الدراسي 2006 2007. و قد استخدمت الباحثة إستبانة لجمع البيانات المطلوبة لأسئلة الدراسة و التي تكونت من 57 فقرة عن أدوار و مسؤوليات المعلم المتعاون أثناء التربية العملية و التي بدورها وضعت في فئات أربعة هي: التهيئة و الإعداد, التخطيط و التدريس التعاون و التواصل و النمو المهني للمعلمين الطلاب. كما قامت الباحثة بمقابلة مجموعة من معلمي اللغة الإنجليزية المتعاونين والمعلمين الطلاب لتحديد الصعوبات الى بصيانفونها اثناء التربية العملية. أظهرت النتائج الإحصائية للدراسة الآتي: 1. إتفاق وجهات نظر كل من المعلمين المتعاونين و المعلمين الطلاب من حيث اهمية الأدوار التي يلعبها المعلم المتعاون في مساعدة الطالب المعلم في النمو المهني. 2. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين وجهة نظر كل من المعلم الطالب و المعلم المتعاون في مدى تطبيق المعلم المتعاون للدور الإشرافي اثناء التربية العملية. فقد وجدت الدراسة أن المعلمين المتعاونين يرون بانهم احيانا يقومون بتطبيق هذه الأدوار بينما يرى المعلمون الطلاب أن المعلمين المتعاونين نادرا ما يطبقون هذه الأدوار. 3. لايوجد اي تأثير المنطقة على وجهة نظر كل من المعلم الطالب و المعلم المتعاون في أهمية الدور الإشرافي الذي يقوم به المعلم المتعاون. 4. يوجد تاثير لإختلاف المنطقة على وجهة نظر كل من المعلم الطالب و المعلم المتعاون في مدى تطبيق المعلم المتعاون للدور الإشرافي اشاء التربية العملية فقط في مجال التعاون والتواصل. توصلت الباحثة إلى البعض من المشاكل و الصعوبات التي يواجهها كل من المعلم الطالب و المعلم المتعاون أثناء فترة التربية العملية. على ضوء نتائج الدراسة قدمت الباحثة بعضا من المقترحات و التوصيات.
تكونت عينة الدراسة من 387 من معلمي اللغة الإنجليزية المتعاونين في المدارس التي يتم فيها تطبيق برنامج التربية العملية و الطلاب المعلمين في جامعة السلطان قابوس للعام الدراسي 2006 2007. و قد استخدمت الباحثة إستبانة لجمع البيانات المطلوبة لأسئلة الدراسة و التي تكونت من 57 فقرة عن أدوار و مسؤوليات المعلم المتعاون أثناء التربية العملية و التي بدورها وضعت في فئات أربعة هي: التهيئة و الإعداد, التخطيط و التدريس التعاون و التواصل و النمو المهني للمعلمين الطلاب. كما قامت الباحثة بمقابلة مجموعة من معلمي اللغة الإنجليزية المتعاونين والمعلمين الطلاب لتحديد الصعوبات الى بصيانفونها اثناء التربية العملية. أظهرت النتائج الإحصائية للدراسة الآتي: 1. إتفاق وجهات نظر كل من المعلمين المتعاونين و المعلمين الطلاب من حيث اهمية الأدوار التي يلعبها المعلم المتعاون في مساعدة الطالب المعلم في النمو المهني. 2. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين وجهة نظر كل من المعلم الطالب و المعلم المتعاون في مدى تطبيق المعلم المتعاون للدور الإشرافي اثناء التربية العملية. فقد وجدت الدراسة أن المعلمين المتعاونين يرون بانهم احيانا يقومون بتطبيق هذه الأدوار بينما يرى المعلمون الطلاب أن المعلمين المتعاونين نادرا ما يطبقون هذه الأدوار. 3. لايوجد اي تأثير المنطقة على وجهة نظر كل من المعلم الطالب و المعلم المتعاون في أهمية الدور الإشرافي الذي يقوم به المعلم المتعاون. 4. يوجد تاثير لإختلاف المنطقة على وجهة نظر كل من المعلم الطالب و المعلم المتعاون في مدى تطبيق المعلم المتعاون للدور الإشرافي اشاء التربية العملية فقط في مجال التعاون والتواصل. توصلت الباحثة إلى البعض من المشاكل و الصعوبات التي يواجهها كل من المعلم الطالب و المعلم المتعاون أثناء فترة التربية العملية. على ضوء نتائج الدراسة قدمت الباحثة بعضا من المقترحات و التوصيات.
Category
Theses and Dissertations