Document

إيذاء الذات وعلاقته بخبرات الإهمال والإساءة في الطفولة لدى طالبات الثانوية في مدارس أبوظبي الخاصة.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2016
Language
Arabic
English abstract
Human childhood is considered the most important and seriousness stage of life, and personality, which is, in fact, a reflection of the conditions and experiences suffered. However, the phenomenon of violence and abuse of children is old, and is renewed in its appearance, whether within the family or outside. The neglect and abuse in its various forms, which might the individual be exposed to, may manifest later in the different forms of the unrest that may take the forms of internal anxiety and depression, or take external appearances of aggression on others or oneself or suicide (Abou Jaber, Alaa-Eddin, Akroosh, et al., 2009). This study was intended to recognize the relation between self-harm and shocking childhood experiences and its dimensions (physical negligence, physical abuse, emotional negligence, emotional abuse, sexual abuse and lying) with the secondary school girls, as well as recognizing the differences in self-harm and shocking childhood experiences as per age, accommodation and siblings birth order. The research sample included (312) secondary school female students. Using statistical analyzes of the variables, the results shown: 1. The statistically referring correlation is positive in the significance level of (0.01) in Coefficient of correlation(0.404), in respect of the dimensions of physical abuse, emotional abuse and sexual abuse. While the correlation is referring and negative in the significance level of (0.01) in the Coefficient of correlation(-0.326) in respect of the dimensions of physical negligence and emotional negligence. 2. The existence of statistically significant differences in the significance level of (0.01) in average(2.08), which matter may have resulted from the variable of age. 3. Non existence of statistically significant differences in the significance level of (0.05) between average grades of female students on the shocking childhood experiences scale and its dimensions, which matter may have resulted from the variable of age. 4. The existence of statistically significant differences in the significance level of (0.05) in average(6.60), between average answers of female students living with their parents and those of female students living with their father. 5. The existence of statistically significant differences in the significance level of (0.05) in average(0.516), between average answers of female students living with their parents and those of female students living with their father in favor of those living with their father. 6. Non existence of statistically significant differences in the significance level (0.05) in average(1.019), between average answers of female students on the scale of self-harm and its subsidiary dimensions resulting from birth order (elder, middle and young). 7. The existence of statistically significant differences in the significance level of (0.05) in average(1.317), between average answers of elder female students and younger female students in favor of elder female students.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مستوى العلاقة بين أذى الذات و الخبرات الطفولية الصادمة بأبعاده الإهمال الجسدي، الإساءة الجسدية، الإساءة العاطفية ، الإهمال العاطفي ، الإساءة الجنسية ، الكذب لدى طالبات الثانوية. وكذلك التعرف على الفروق في أذى الذات والخبرات الطفولية الصادمة تبعا للعمر و السكن و ترتيب الأخوة. وتم تطبيق مقياس إيذاء الذات و مقیاس خبرت الطفولة الصادمة، على عينة البحث التي تكونت من (312) طالبة ثانوية. و باستخدام التحليلات الاحصائية للمتغيرات أظهرت النتائج:
1- العلاقة الارتباطية دالة احصائيا عند مستوى دلالة ( 0.01) بمعامل ارتباط ( 0.404)، هي علاقة موجبة على أبعاد الإساءة الجسدية والإساءة العاطفية والإساءة الجنسية، بينما كانت العلاقة الارتباطية دالة وسالبة عند مستوى دلالة ( 0.01) بمعامل ارتباط (- 0.326) على أبعاد: الإهمال الجسدي والإهمال العاطفي.
2- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( 0.05) بمتوسط الفروق ( 2.08) تعزي لمتغير
3- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( 0.05)، بين متوسطات درجات الطالبات على مقیاس خبرات الطفولة الصادمة وأبعادها يمكن أن تعزي لمتغير العمر.
4- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( 0.05) بمتوسط الفروق ( 6.60)، بين متوسطات إجابات الطالبات من المقيمين مع الوالدين ومتوسطات إجابات الطالبات من المقيمين مع الأب لصالح المقيمين مع الأب. 5- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( 0.05) بمتوسط الفروق ( 0.516)، بين متوسطات إجابات الطالبات من المقيمين مع الوالدين ومتوسطات إجابات الطالبات من المقيمين مع الأب لصالح المقيمين مع الأب.
6- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05) بمتوسط ( 1.019)، بين متوسطات درجات الطالبات على مقياس أذى الذات وأبعاده الفرعية تعزي لمتغير الترتيب الولادي (الأكبر، الأوسط، الصغير).
7- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( 0.05) بمتوسط الفروق ( 1.317)، بين متوسطات إجابات الطالبات من ذوي الترتيب الولادي الأول ومتوسطات إجابات الطالبات من ذوي الترتيب الولادي الأصغر لصالح ذوي الترتيب الولادي الأول.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
2
1
‫البلوشية،, ماجدة بنت محمد بن خميس.‬
جامعة السلطان قابوس
2014
Theses and Dissertations
0
0
البدرية, إيمان بنت عبد الله بن ساعد.
جامعة السلطان قابوس
2016