Document
بناء أداة لتقويم البرنامج ثنائي اللغة بالمدارس الخاصة في سلطنة عمان و فق نموذج القرارات المتعددة لستفلبيم (CIPP) .
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2014
Language
Arabic
Subject
English abstract
The present study is aimed at designing a tool to evaluate the bilingual program in private schools in the Sultanate of Oman according to multiple decisions model of Stufflbeam (CIPP). The study sample consisted of ( 436) individuals of whom ( 64 )are administrative, (14) teachers and (58) school supervisors. The respondents were selected stratified randomly to ensure proper distribution of different categories of the study population ( gender and nationality). Scientific steps were followed in the construction of this tool. The study tool consisted of ( 92 ) statements that are divided to (4) main dimensions and (8) sub-dimensions. The researcher followed the descriptive approach to complete the study and used the Stufflbeam model in designing the tool which focused on the main dimensions which are context evaluation, input evaluation, process evaluation, and product evaluation. The researcher used appropriate statistical methods to answer the study questions.
Results of the study showed that the current evaluation tool of the bilingual program contains psychometric characteristics required in terms of validity that is calculated in two ways: face Validity and Construct Validity. In addition, the results of the study also showed the tool has a high level of reliability, which is calculated in two ways: test-Rerest, and Coefficient Alpha.
The findings were discussed in the light of the theoretical framework, and the results of previous studies on the subject. This resulted in a set of recommendations and proposals, including: the importance of implementing the tool proposed in this study by the concerned authorities to assess the performance of private schools in the Sultanate. In addition, it confirmed the need for conducting evaluation studies based on the use of a particular model of global evaluation models as it gives the researcher a procedural model and scientific steps, which grant reliability in evaluation. The study also recommended the need to evaluate the bilingual program as a curriculum with its goals and future vision.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى بناء أداة لتقويم البرنامج ثنائي اللغة في المدارس الخاصة بسلطنة عمان وفق نموذج القرارات المتعددة لستفلبيم (CIPP). وقد تكونت عينة الدراسة من (436) فردا منهم (64 ) إداري و( ۳۱۶ ) معلم و(58) مشرف. وقد تم اختيار أفراد العينة بالطريقة العشوائية الطبقية لضمان احتوائها على الفئات المختلفة من مجتمع الدراسة ( وفقا لمتغيري النوع، والجنسية ). وقد تم إتباع الخطوات العلمية في بناء هذه الأداة والتي تكونت في صورتها النهائية من (۹۲) عبارة موزعة على (4) محاور رئيسيه و(۸) محاور فرعية.
وقد اتبعت الباحثة المنهج الوصفي في السير في خطوات الرسالة، كما اعتمدت على نموذج ستفلبيم في إعداد أداة الدراسة، حيث ركزت على المحاور الرئيسية للتقويم وفق هذا النموذج وهي: تقویم السياق، وتقويم المدخلات، وتقويم العمليات، بالإضافة إلى تقويم المخرجات. وقد استخدمت الباحثة الأساليب الإحصائية المناسبة للإجابة عن أسئلة الدراسة،
أوضحت نتائج الدراسة أن أداة تقويم البرنامج ثنائي اللغة تتمتع بالخصائص السيكومترية المطلوبة من الصدق، الذي تم حسابه بطريقتين: الصدق الظاهري، والصدق البنائي. كما أوضحت نتائج الدراسة أيضا تمتع الأداة بمستوى مرتفع من الثبات، والذي تم حسابه بطريقتين: الثبات بطريقة إعادة الاختبار، بالإضافة إلى استخدام معامل الثبات ( الفا - لكرونباخ).
وقد تمت مناقشة نتائج الدراسة في ضوء الإطار النظري، ونتائج الدراسات السابقة المتعلقة بالموضوع، وخرجت بمجموعة من التوصيات والمقترحات منها: أهمية توظيف الأداة المقترحة في هذه الدراسة من قبل الجهات المعنية بتقييم أداء المدارس الخاصة في السلطنة للتأكد من استيفائها لشروط تنفيذ البرنامج ثنائي اللغة، وضرورة إجراء دراسات تقويمية تعتمد على استخدام نموذج معين من نماذج التقويم العالمية، حيث أن ذلك يعطي الباحث نموذج إجرائي وخطوات عمل عملية يسير عليها، مما يعطي مصداقية أفضل في التقويم. أوصت الدراسة أيضا بضرورة تقييم البرنامج ثنائي اللغة كمنهج تعليمي، له أهدافه، ورؤيته المستقبلية.
وقد اتبعت الباحثة المنهج الوصفي في السير في خطوات الرسالة، كما اعتمدت على نموذج ستفلبيم في إعداد أداة الدراسة، حيث ركزت على المحاور الرئيسية للتقويم وفق هذا النموذج وهي: تقویم السياق، وتقويم المدخلات، وتقويم العمليات، بالإضافة إلى تقويم المخرجات. وقد استخدمت الباحثة الأساليب الإحصائية المناسبة للإجابة عن أسئلة الدراسة،
أوضحت نتائج الدراسة أن أداة تقويم البرنامج ثنائي اللغة تتمتع بالخصائص السيكومترية المطلوبة من الصدق، الذي تم حسابه بطريقتين: الصدق الظاهري، والصدق البنائي. كما أوضحت نتائج الدراسة أيضا تمتع الأداة بمستوى مرتفع من الثبات، والذي تم حسابه بطريقتين: الثبات بطريقة إعادة الاختبار، بالإضافة إلى استخدام معامل الثبات ( الفا - لكرونباخ).
وقد تمت مناقشة نتائج الدراسة في ضوء الإطار النظري، ونتائج الدراسات السابقة المتعلقة بالموضوع، وخرجت بمجموعة من التوصيات والمقترحات منها: أهمية توظيف الأداة المقترحة في هذه الدراسة من قبل الجهات المعنية بتقييم أداء المدارس الخاصة في السلطنة للتأكد من استيفائها لشروط تنفيذ البرنامج ثنائي اللغة، وضرورة إجراء دراسات تقويمية تعتمد على استخدام نموذج معين من نماذج التقويم العالمية، حيث أن ذلك يعطي الباحث نموذج إجرائي وخطوات عمل عملية يسير عليها، مما يعطي مصداقية أفضل في التقويم. أوصت الدراسة أيضا بضرورة تقييم البرنامج ثنائي اللغة كمنهج تعليمي، له أهدافه، ورؤيته المستقبلية.
Category
Theses and Dissertations