Document
درجة توافر أبعاد نظرية ردن لدى مديري المدارس الخاصة وعلاقتها بالسلوك الإبداعي للمعلمين في محافظة مسقط بسلطنة عمان.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2020
Language
Arabic
Subject
English abstract
The present study aimed to identify the degree of availability of the dimensions of the theory of Redden at the principals of private schools and its relationship to the creative behavior of teachers in the Governorate of Muscat, Oman, The study followed the descriptive approach and the questionnaire applied to a sample of (500) teachers was also used in collecting data and information.
The study has reached many results, the most important of which is the degree
of availability of the dimensions of the theory of Redden at the principals of private schools in the Governorate of Muscat in the Sultanate of Oman for the dimensions of
the study as a whole within the intermediate degree, as it came moderate in each
dimension separately, and came first after the mission, and in second place after human relations, but after effectiveness came in Third and final rank. The results of the study also revealed that there are no statistically significant differences at (a <0.05) level in the responses of the study sample of the male and female teachers to the extent of the dimensions of the theory of Redden among the principals of private schools in Muscat Governorate, Oman, attributed to gender variables and years of experience. The results revealed that there were no statistically
significant differences in all dimensions except after the effectiveness and activity where
the differences came in favor of thepost-graduates.
The results of the study showed that the degree of availability of creative behavior among teachers of private schools in the Governorate of Muscat in Oman for the dimensions of the study as a whole was within the average degree, and came first after the ability to develop and change significantly, and in second place after the ability to provide new ideas and proposals in an average degree. The ability to take risks came in third place in an average degree, followed by the ability to provide creative solutions to problems in the fourth and final rank in an average degree as well. The results revealed that there were no statistically significant differences at (a <0.05) level in the responses of the study sample of male and female teachers to the degree of availability of creative behavior among teachers of private schools in Muscat Governorate, Oman due to gender variables, educational qualification and years of experience. The results of the study found a positive relationship between the degree of availability of the dimensions of the theory of Reddin at the principals of private schools and the creative behavior of teachers in the Governorate of Muscat, Oman.
The study suggested a number of recommendations, the most important of which are providing the principals of the private schools with authorities that enable them to practice the dimensions of the theory of Reddin effectively, and to encourage them to provide a suitable school atmosphere characterized by creativity and innovation and the interest. The Ministry of Education in the Sultanate of Oman has a great role holding training courses for school principals to achieve educational excellence, encourage managers and teachers to innovate, innovate, compete and raise the morale of all workers in the field of education by providing a system of incentive including financial and spiritual reward
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على درجة توافر أبعاد نظرية ردن لدى مديري المدارس الخاصة وعلاقتها بالسلوك الإبداعي للمعلمين في محافظة مسقط بسلطنة عمان، واتبعت الدارسة المنهج الوصفي، كما استخدمت الاستبانة في جمع البيانات والمعلومات، وتم تطبيقها على عينة مكونة من (500) معلم ومعلمة.
وتوصلت الدراسة الى عديد من النتائج أهمها: أن درجة توافر أبعاد نظرية ردن لدى مديري المدارس الخاصة في محافظة مسقط بسلطنة عمان بالنسبة لأبعاد الدراسة ككل كانت ضمن الدرجة المتوسطة، كما جاءت متوسطة في كل بعد على حدة، وجاء في المرتبة الأولى بعد المهمة، وفي المرتبة الثانية بعد العلاقات الإنسانية، أما بعد الفاعلية فجاء في المرتبة الثالثة والأخيرة . كما كشفت نتائج الدراسة عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي ( 0.05>a) في استجابات عينة الدراسة من المعلمين والمعلمات لدرجة توافر أبعاد نظرية ردن لدى مديري المدارس الخاصة في محافظة مسقط بسلطنة عمان، تعزي لمتغيرات النوع الاجتماعي، وسنوات الخبرة، أما متغير المؤهل العلمي، فقد كشفت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في جميع الأبعاد ماعدا بعد الفاعلية حيث جاءت الفروق لصالح حملة الدراسات العليا.
وأظهرت نتائج الدراسة أيضا أن درجة توافر السلوك الإبداعي لدى معلمي المدارس الخاصة في محافظة مسقط بسلطنة عمان بالنسبة لأبعاد الدراسة ككل كانت ضمن الدرجة المتوسطة، وجاء في المرتبة الأولى بعد القدرة على التطوير والتغير وبدرجة كبيرة، وفي المرتبة الثانية جاء بعد القدرة على تقديم أفكار ومقترحات جديدة وبدرجة متوسطة، أما بعد القدرة على المجازفة فقد جاء في المرتبة الثالثة وبدرجة متوسطة، وجاء بعد القدرة على تقديم حلول إبداعية للمشكلات في المرتبة الرابعة والأخيرة وبدرجة متوسطة أيضأ . كما كشفت النتائج عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( 0.05 >a) في استجابات عينة الدراسة من المعلمين والمعلمات لدرجة توافر السلوك الإبداعي لدى معلمي المدارس الخاصة في محافظة مسقط بسلطنة عمان تعزي لمتغيرات النوع الاجتماعي والمؤهل العلمي وسنوات الخبرة. كما توصلت نتائج الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة ودالة إحصائيا بين درجة توافر أبعاد نظرية ردن لدى مديري المدارس الخاصة والسلوك الإبداعي للمعلمين في محافظة مسقط بسلطنة عمان.
وأوصت الدراسة بعديد من التوصيات أهمها: منح مديري المدارس الخاصة صلاحيات وسلطات تمكنهم من الممارسة الفاعلة لأبعاد نظرية ردن، وتشجيعهم على ضرورة توفير مناخ مدرسي يتميز بالإبداع والتجديد، واهتمام وزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان ممثلة بالمديرية العامة للمدارس الخاصة بعقد دورات المديري المدارس الخاصة لتعريفهم بنظرية ردن وأبعادها ودورها في تحقيق التميز التربوي وتشجيع المديرين والمعلمين على الإبداع والابتكار والتنافس، ورفع الروح المعنوية لكافة العاملين في مجال التربية والتعليم من خلال توفير نظام للحوافز والمكافأة التشجيعية والمادية والمعنوية .
وتوصلت الدراسة الى عديد من النتائج أهمها: أن درجة توافر أبعاد نظرية ردن لدى مديري المدارس الخاصة في محافظة مسقط بسلطنة عمان بالنسبة لأبعاد الدراسة ككل كانت ضمن الدرجة المتوسطة، كما جاءت متوسطة في كل بعد على حدة، وجاء في المرتبة الأولى بعد المهمة، وفي المرتبة الثانية بعد العلاقات الإنسانية، أما بعد الفاعلية فجاء في المرتبة الثالثة والأخيرة . كما كشفت نتائج الدراسة عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي ( 0.05>a) في استجابات عينة الدراسة من المعلمين والمعلمات لدرجة توافر أبعاد نظرية ردن لدى مديري المدارس الخاصة في محافظة مسقط بسلطنة عمان، تعزي لمتغيرات النوع الاجتماعي، وسنوات الخبرة، أما متغير المؤهل العلمي، فقد كشفت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في جميع الأبعاد ماعدا بعد الفاعلية حيث جاءت الفروق لصالح حملة الدراسات العليا.
وأظهرت نتائج الدراسة أيضا أن درجة توافر السلوك الإبداعي لدى معلمي المدارس الخاصة في محافظة مسقط بسلطنة عمان بالنسبة لأبعاد الدراسة ككل كانت ضمن الدرجة المتوسطة، وجاء في المرتبة الأولى بعد القدرة على التطوير والتغير وبدرجة كبيرة، وفي المرتبة الثانية جاء بعد القدرة على تقديم أفكار ومقترحات جديدة وبدرجة متوسطة، أما بعد القدرة على المجازفة فقد جاء في المرتبة الثالثة وبدرجة متوسطة، وجاء بعد القدرة على تقديم حلول إبداعية للمشكلات في المرتبة الرابعة والأخيرة وبدرجة متوسطة أيضأ . كما كشفت النتائج عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( 0.05 >a) في استجابات عينة الدراسة من المعلمين والمعلمات لدرجة توافر السلوك الإبداعي لدى معلمي المدارس الخاصة في محافظة مسقط بسلطنة عمان تعزي لمتغيرات النوع الاجتماعي والمؤهل العلمي وسنوات الخبرة. كما توصلت نتائج الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة ودالة إحصائيا بين درجة توافر أبعاد نظرية ردن لدى مديري المدارس الخاصة والسلوك الإبداعي للمعلمين في محافظة مسقط بسلطنة عمان.
وأوصت الدراسة بعديد من التوصيات أهمها: منح مديري المدارس الخاصة صلاحيات وسلطات تمكنهم من الممارسة الفاعلة لأبعاد نظرية ردن، وتشجيعهم على ضرورة توفير مناخ مدرسي يتميز بالإبداع والتجديد، واهتمام وزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان ممثلة بالمديرية العامة للمدارس الخاصة بعقد دورات المديري المدارس الخاصة لتعريفهم بنظرية ردن وأبعادها ودورها في تحقيق التميز التربوي وتشجيع المديرين والمعلمين على الإبداع والابتكار والتنافس، ورفع الروح المعنوية لكافة العاملين في مجال التربية والتعليم من خلال توفير نظام للحوافز والمكافأة التشجيعية والمادية والمعنوية .
Category
Theses and Dissertations