Document

بناء مقياس الذكاء الرياضي الضمني لطلبة الصف الحادي عشر في سلطنة عمان.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2015
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at constructing a scale of implicit mathematical intelligence, which used for measuring students' beliefs related to mathematical intelligence in a valid and reliable way. The study followed the descriptive approach and the researcher used appropriate statistical methods to answer the questions of the study. The study sample consisted of 716 students, from three Omani governorates. The validity of the scale was checked by many ways which are face validity, factor analysis (using cross- sample validation), and concurrent validity (using criterion related validity and predictive validity). The results showed acceptable validity indices, and the results of the factor analysis showed two structure factors. The reliability of the scale was examined by using Cronbach's alpha, and test-retest method. The results indicated good scale reliability. Cronbach's alpha was (0.81) for the constant implicit mathematica] intelligence domain and (0.78) for the changing implicit mathematical intelligence domain. Besides, test-retest reliability index was (0.88) for the constant domain and (0.86) for the changing domain. In the light of the theoretical framework and previous studies, results were discussed and the study ended with a number of recommendations and suggestions.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى بناء مقياس للذكاء الرياضي الضمني لطلبة الصف الحادي عشر في سلطنة عمان، حيث اتبعت الدراسة المنهج الوصفي، واستخدمت الباحثة الأساليب الإحصائية المناسبة للإجابة على أسئلة الدراسة. تكونت عينة الدراسة من ۷۱۹ طالب وطالبة، من ثلاث محافظات عمانية. تم التحقق من صدق المقياس بعدة طرق مختلفة، وهي: الصدق الظاهري، والصدق العاملي باستخدام (الصدق العابر للعينات)، والصدق التلازمي باستخدام (صدق المحك والصدق التنبؤي)، والصدق التمييزي. أظهرت النتائج تمتع المقياس بمؤشرات صدق مقبولة، وأظهرت النتائج بنية عاملية ثنائية للمقياس. تم استخدام طريقتين للتأكد من ثبات مقياس الذكاء الرياضي الضمني، وهي معامل ألفا كرونباخ، وإعادة التطبيق، وقد أشارت النتائج إلى أن مقياس الذكاء الرياضي الضمني تمتع بثبات جيد، حيث بلغ معامل ألفا كرونباخ لبعد الذكاء الرياضي الضمني الثابت (۱۰۸۱)، بينما بلغ ( ۰ . ۷۸) لبعد الذكاء الرياضي الضمني المتغير، أما بالنسبة لطريقة إعادة التطبيق فقد بلغ معامل ارتباط بعد النكاء الرياضي الضمني الثابت ( 0 . ۸۸)، بينما بلغ معامل ارتباط بعد الذكاء الرياضي
الضمني المتغير ( 0 . 86). وقد تمت مناقشة النتائج في ضوء الإطار النظري والدراسات السابقة، وانتهت الدراسة بمجموعة من التوصيات والمقترحات المتعلقة بالموضوع.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
0
الهنائي, سيف بن سعيد بن عبدالله.
جامعة السلطان قابوس
2011