Document

فاعلية برنامج تدريبي باستخدام بعض مهارات الدراسة في تحسين معتقدات الكفاءة الذاتية العامة والأكاديمية لدى طلبة الصف العاشر بمحافظة مسقط في سلطنة عمان.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
The quasi-experimental method was adopted by choosing two experimental and control groups. There were (29) girls in the experimental group and (27) girls in the control group. A pre and post implementation, "General Self-Efficacy scale" & "Academic Self-Efficacy scale" were applied in two groups. The Cronbach's alpha score of General Self-Efficacy scale was (0.85), and the Cronbach's alpha score of Academic Self-Efficacy scale was (0.84). The results of the study showed differences with statistical significance (< 0.05) in the participants' means between the experimental group and the control group in the post implementation of the General Self-Efficacy scale, in favor of the experimental group with a high effect size. The results also showed that there are statistically significant differences (< 0.05) in the mean scores of the experimental group between the pre and post implementation of the General Self-Efficacy scale, in favor of the post implementation. While in the post implementation of the Academic Self-Efficacy scale, there were no statistical significant differences (< 0.05) between the average response of the experimental group and the control group. In addition, the results showed that there are no statistically significant differences (< 0.05) in the mean score of the experimental group between the pre and post implementations of the Academic Self-Efficacy scale, but the size effect as medial. Hence, the results pinpointed the effect of the training program in improving students' academic self-efficacy. A number of recommendations and suggestions have been made.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن فاعلية برنامج تدريبي باستخدام بعض مهارات الدراسة في تحسين معتقدات الكفاءة الذاتية العامة و الأكاديمية من خلال التدريب المستقل عن المقررات الدراسية، لدى عينة من طالبات الصف العاشر بمحافظة مسقط في سلطنة عمان في العام الدراسي ۲۰۱۷م ۲۰۱۸م.
وقد تم الاعتماد على المنهج ش به التجريبي، وبلغ عدد طالبات المجموعة التجريبية (۲۹) طالبة، بينما بلغ عدد طالبات المجموعة الضابطة (۲۷) طالبة، طبق عليهن مقیاسان قبل وبعد تنفيذ البرنامج التدريبي، تمثلا في مقياس معتقدات الكفاءة الذاتية العامة، ومقیاس معتقدات الكفاءة الذاتية الأكاديمية، وتم التأكد من قيمة معامل الثبات للمقياسين، إذ بلغت قيمة معامل ألفا لكرومباخ (Alpha Cronbach) (۰٫۸۰) و (۰٫۸۶) على التوالي.
وأسفرت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعة التجريبية ومتوسط درجات المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لمعتقدات الكفاءة الذاتية العامة عند مستوى دلالة (د ۰۰۰۰) لصالح المجموعة التجريبية وبحجم أثر كبير، كما أظهرت النتائج بأن هناك فروقا دالة إحصائيا بين متوسط درجات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس معتقدات الكفاءة الذاتية العامة عند مستوى دلالة (( ۰٫۰۵) لصالح التطبيق البعدي.
كما أوضحت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعة التجريبية ومتوسط درجات المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لمعتقدات الكفاءة الذاتية الأكاديمية، كما اسفرت النتائج عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس معتقدات الكفاءة الذاتية الأكاديمية، إلا أن حجم تأثير البرنامج على معتقدات الكفاءة الذاتية الأكاديمية كان متوسطا، إذ بلغت قيمة حجم الأثر (054). وتم مناقشة هذه النتائج في ضوء الإطار النظري والدراسات السابقة، وخرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات والمقترحات في ضوء النتائج التي تم التوصل إليها.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
4
0
الصقري, محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
Theses and Dissertations
0
0
الهنائي, سيف بن سعيد بن عبدالله.
جامعة السلطان قابوس
2011
Theses and Dissertations
0
0
الرحبية, ميمونة بنت سالم بن صباح.
جامعة السلطان قابوس
2015