Document

‫برنامج تعليمي محوسب لتدريس الفقه و أثره في تحصيل طلاب الصف العاشر و اتجاههم نحو المادة‬

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2004
Language
Arabic
English abstract
The study aims at discovering the effect of computer assisted program in teaching Jurisprudence in students' achievement and their attitudes towards the subject. The sample is (46) students of Grade (10) at Muscat Institute for Islamic Sciences. (21) of them selected randomly and assigned as experimental group. They received the content of the subject through a computer program developed by the researcher. (25) students assigned as a controlled group and given the subject through teacher?s instruction. At the end, both groups; controlled and experimental were given an achievement test. A test to check students' attitudes towards the subject, were given too. The implementation lasted for (3) weeks;( 3) lessons a week. Results of statistical analyses show significant differences between the two groups in favour of the experimental group at (. 05) level in the achievement and attitudes test. Due to the results, the researcher recommends the use of computer programs in the field of Islamic sciences largely and encourages teachers to use such programs in their daily teaching process.
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن مدى فاعلية استخدام برنامج تعليمي محوسب في تدريس الفقه على تحصيل طلاب الصف العاشر بمعاهد العلوم الإسلامية واتجاههم نحو المادة، وقد تكونت عينة الدراسة من (46) طالبا من طلاب الصف العاشر بمعهد العلوم الإسلامية بمسقط، منهم (۲۱) طالبا كمجموعة تجريبية درسوا المحتوى التعليمي عن طريق البرنامج المحوسب الذي أعده الباحث، و(۲۰) طالبا كمجموعة ضابطة درسوا المحتوى التعليمي نفسه عن طريق معلم الصف. وقد أعد الباحث اختبارا تحصيليا ومقياس اتجاه نحو مادة الفقه طبق قبل التجربة وبعدها، واستغرق التطبيق ثلاثة أسابيع بواقع ثلاث حصص كل أسبوع. وبعد التحليل الإحصائي لنتائج الاختبار ومقياس الاتجاهات توصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( 0.05) بين متوسطات درجات الطلاب في المجموعتين التجريبية والضابطة في التحصيل والاتجاه نحو المادة لصالح المجموعة التجريبية. وقد أوصى الباحث بضرورة الاهتمام بالتقانات الحديثة، وتشجيع المعلمين على الاستفادة منها، وتسخيرها لخدمة العملية التعليمية، وتصميم برامج تعليمية محوسبة الموضوعات مناهج التربية الإسلامية، وإجراء المزيد من الدراسات حول فوائد استخدام البرامج التعليمية المحوسبة في التعيلم وفق متغيرات جديدة وفروع التربية الإسلامية الأخرى.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
8
0
عمار، أميرة عبد الرحمن علي.
المعهد العالي للقضاء
2021
Journal articles
0
0
المشرفي, خالد بن سعيد.
وزارة الأوقاف و الشؤون الدينية
2011
Journal articles
0
0
السيد, رضوان.
وزارة الأوقاف و الشؤون الدينية
2009
Theses and Dissertations
2
0
حاجي, عيسى بن إبراهيم.
جامعة السلطان قابوس.
2022
Theses and Dissertations
1
0
الهنائية, شمسة بنت عبيد بن سالم.
جامعة نزوى.
2014